Photoshop krånglar
Vi köpte en ny datorn för ett par dagar sedan, och i den fungerar inte mitt photoshop som vanligt. När jag öppnar bilderna finns det en vit kant ovanför och till vänster om bilden, och när man redigerar blir det färgade ränder över bilden. Allting försvinner när man sparar, men det är väldigt irriterande och man ser inte bilden ordentligt när man redigerar. Någon som vet hur man får bort det?

Jag antar att du fick med ett annat operativsystem när du köpte dator. Gissar på Vista.
Du behöver antagligen ladda hem en uppgradering av Vista, en "Service Pack".
Nej..det har inget med servicepack till vista att göra.
Det är ett rutmönster för att guida.
Stäng av det i menyn "View->Show->Grid"
Vet inte exakt vad det heter i den svenska versionen men det är väl typ. "Visa->Visa->Rutmönster"
Bara bocka av det så slipper du det.
Den är inte ikryssad. Rutorna visas inte riktigt hela tiden, men nästan. När man först öppnar bilden visas de inte, men när man redigerar eller flyttar den kommer de.
Jag har installerat Service Pack och installerat om programmet, men det fungerar ändå inte. Men jag har nu kommit på att det antagligen beror på att det inte fungerar riktigt med Vista, eftersom det är en gammal verision (Elements 3.0).
Ibland kan man köra gamla program på Vista om man högerklickar på iconen för programet och väljer egenskaper kompatilibitet/kör det här programmet i…och välj en av de äldre versionerna som du vet att programmet fungerat i. Går inte det får du nog skaffa en nyare version av PS.