Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1029 ggr
[Tassy]
2008-07-13 23:20
0

ip adress?

Hej!

Jag har blivit utsatt för trakasserier och hot via nätet, och jag skulle behöva hjälp att kolla upp ip-nummret från avsändaren så jag får reda på vem det är som dummar sig.

Det rör sig om msn och ett community (har mailat ansvariga men de verkar vara på semester eller nåt).

Tack på förhand

/Tassy

ANNIA
2008-07-14 00:55
0

Det är näst intill omöjligt för dig som privatperson att kolla efter en specifik person. Det är bara när man polisanmält någon som polisen kan gå till en it-leverantör och få fram namnet på den som hade det ip-numret på sin dator vid just den tidpunkten. Dessutom finns det idag möjlighet att surfa anonymt och jag vet inte hur man då får fram vem som skrivit.

Du kan prova den här adressen och se om du kommer nån vart, men troligen kommer du inte längre än att du får fram vilken it-leverantör den har. Då kan du eventuellt kontakta den leverantören och höra om dom kan göra nåt.

Annars allmänt gällande ip-nummer. Ip-numren i sig är bara ett antal siffror som kan ge en ip-adress som ev är användbar, men som sagt så ger den inte mycket info. Ibland kan den ge mera om man har en lokal it-leverantör då kanske man kan komma fram till ett speciellt område i nån stad tex en bostadrättsförening eller nåt sånt.

Tillägga att det är istort sett samma info som forumansvariga kan få fram. Däremot så kan forumansvarig försöka stänga av den personen om den har ett fast ip-nummer. Har den ett så kallat dynamiskt nr som byts då och då så går det inte heller att stänga av personen.

Men även om du har ett ip-nummer så säger det inte vem som skrev just där och då.

En varning dock. Jag klickade på en länk där det står >>Show even more about me and my system
och fick då upp
_Bedrägerivarning
Sidan du försöker öppna har svartlistats som bedräglig. Den kommer troligen försöka lura dig till att lämna ut personlig eller finansiell information. Vi avråder å det bestämdaste från att besöka denna sida.
_Och jag kör med opera så jag vet inte om den varningsrutan kommer upp i andra webläsare.

Så om du har ett ip-nr så kan du skriva in det och sen kolla på en liten länk whois som är blåfärgad (som står efter ip-siffrorna) men låt bli den att klicka på den text jag skrev ovanför för jag vet inte vad som händer då.

ANNIA
2008-07-14 00:57
0

Jo lägga till att den kartbild du ser inte behöver betyda att det är där personen bor. För när jag kör på mitt eget nummer så hamnar jag i falun eller borlänge och jag bor en bra bit därifrån. Så troligen är väl att servern som jag kopplas till står i dom två städerna.

AndreasS
2008-07-14 13:59
0

Får man väl reda på vilken IT-leverantör så kan man alltid kontakat deras abuse, så tar dom tag i saken. Dom får fram namn på den som har/haft ip adressen vi det tillfället. Har själv råkat ut för det samma och det slutade med att personen ifråga fick sitt internet avstängt.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

ANNIA
2008-07-14 15:14
0

Mitt svar just om ip-nr och att det är svårt att få fram nån den vägen.

Jo it-leverantörerna brukar ha en abuse adress man kan skriva till. Förutsätter dock att man får fram en leverantör och vet ip-nr vid exakt det tillfälle det skedde.

Annars är det enklare att gå igenom (i detta fall msn och communititen) sidor man är på och kolla om dom har en speciell abuse adress. Det brukar då stå just abuse (a) som ska användas och inte den vanliga kontaktmail-adressen. Tycker att åtminstone msn borde ha sån adress.

[PeterWem]
2008-07-14 18:36
0

Abuseanmälan är effektivare än polisanmälan.