Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 413 ggr
Kaj
0

Microsoft tar betalt för Office 2007 Beta 2

Pga att intresset för den nya versionen av Office 2007 har blivit klart större än vad MS räknade med (> 3 miljoner) har deras budget för hantgeringen av nedladdning och administration överskridits rejält. Därför har MS nu beslutat att ta betalt för nedladdningar av Beta 2. Kostnaden är bara 1,5 dollar men det är något helt nytt att MS tar betalt för en Beta.

Under Augusti kommer en technical refresh uppdatering som fixar en hel del av buggarna och den är gratis för de som redan laddat hem betan av Office 2007.

Läs mer och ladda hem

Citron
0

Jag tycker det är för jävligt att betala för en BETA där det inte finns några garantier på att det fungerar som det ska eller kanske inte alls på ens egna dator. 1,5$ är dock inte mycket pengar, men eftersom Microsoft nu har börjat med detta så kommer de säkerligen att fortsätta med framtidens program och kanske även andra utvecklare hänger på.

Men jag förstår dom ju också, 3 miljoner intresse-anmälare som de flesta säkert kommer att ladda hem BETA 2 utav detta program. Det kostar multum att hålla servrarna igång, både el, bandbredd och hyran för dessa. Även om Microsoft är ett av världens rikaste företag så har dom nog ändå samma tankar som ett litet företag, allt ska gå i vinst. :-) 

Jag tror jag aldrig har stött på ett program i ett BETA stadie där man måste betala pengar för att använda.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
0

Låter lite märkligt. De borde väl kunna ta det ur sin marknadsföringsbudget. För det är ju trots allt ren marknadsföring att dela ut betor.

Mvh // Johan

Kaj
0

#2, det är nog det de har gjort. Men nedladdningarna översteg markant vad de hade trott och budgeterat för.

Nåväl jag tycker också det är märkligt och det skulle inte förvåna mig om de backar. Trots allt rör det sig ju om kanske 4,5 miljoner dolar som de får in och det känns som småpengar för MS med den stora lansering de kommer att göra. Dessutom är ju betor till för att låta användare testa så att MS kan få in rapporter om ev. fel, buggar mm som ju gör att deras egna tester inte behöver vara lika omfattande.

Vi får väl se om de backar. Jag lägger en ny rösttråd om detta.

Citron
0

Annars tycker jag att de kunde göra som google gjorde med sin gmail tjänst. Ge ut ett antal inbjudningar som folk kan bjuda in vänner och bekanta att få tillgång till nerladdning av programvaran. 3 miljoner människor som BETA testar låter löjligt onödigt. Jag gissar på att endast ett fåtal utav dessa personer kommer att ge feedback av programet till Microsoft. Feedback är en utav de största anledningarna till varför man ger ut BETA versioner. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
0

#4: Du skickar feedback automatiskt. Office rapporterar tillbaka vilka knappar du trycker på, vilken ordning du gör saker, vilka kommandon du använder mest, vad som krashar, etc.

De läser dessutom ALLA kommentarer man skickar in, t ex från felrapporter eller hjälpen.

Mvh // Johan

Hawknestgrove
0

En fråga, om jag laddar ner den, försvinner min gamla då? Kan man ringa och prata med Microsoft i Sverige?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

johan
0

#6: Du kan välja. När du kör installationen kan du göra en anpassad installation och välja vad som ska ersättas och vad som ska ska finnas sida vid sida med äldre version.

Outlook kan du dock bara ha en version av.

Jag tror inte Microsoft har någon support på betor.

Mvh // Johan

stry
0

Äh, är väl inget. Till Mac OS finns det ett företag som nu säljer ett program osett. Dvs. du vet inte vad det är :)

En liten teaser är allt som finns. Smart grepp om man tidigare gjort en app. som gjort succé. Annars kan det nog bli svårsålt :)

Länk.

Hawknestgrove
0

Hej Gunilla!   Tack för ditt mail.   Office 2003 är den senaste versionen av Office som Microsoft har ute. Office 2007 Beta är en produkt som är under utveckling och som enbart finns tillgänglig för testning. Så någon uppgradering av Office 2003 finns ännu ej. Office 2007 beräknas att lanseras i början av 2007.   Om du är intresseras av att testa Office 2007 Beta så måste du först avinstallera ditt nuvarande Office 2003 innan du installerar Office 2007 Beta. Microsoft ger ej någon support på Office 2007 Beta, och rekommenderar ej att man installerar produkten på en dator som används produktivt, utan enbart på en så kallad labbdator (en dator man har enbart för testning).     Med Vänliga Hälsningar

Microsoft AB
Magnus
Swedish Microsoft Customer Service

Detta fick jag som svar av Microsoft. Jag ska m a o INTE hämta hem den

johan
0

#9: Well. Jag kör både Office 2003 sv, Office 2003 eng och Office 2007 beta 2 på min dator på jobbet utan några som helst problem.

Jag misstänker att dom svarar så för att dom inte har någon support på betor och inte vill riskera att du får problem. Hur som helst, du måste inte avinstallera Office 2003. När du installerar får du frågan om du vill göra en Standard- eller Anpassad installation. När du väljer Anpassad kan du välja vilka program du vill behålla och vilka du vill uppgradera.

Outlook kan man dock bara ha en version av, så man måste välja om man vill ha 2003 eller 2007. Jag kör 2007 utan problem.

Mvh // Johan

Hawknestgrove
0

Fick ett nytt svar av dem , den äkta versionen av uppgradering kommer att finnas i butik i början av året. Så jag väntar nog tills dess. Är inte så där väldigt haj på Datorer, så jag klarar saker själv.