webbdesign program
Vad finns det för några gratis webbdesign program som är hyffsat lika Macromedia dreamweaver MX?
/ Linda
Oj, det där kanske någon ska svara på som använt programmet du nämner, men det enda webbdesignprogrammet jag känner till som är något att ha över huvud taget är ju nvu, som dock inte utvecklas längre. Andra tog över och programmet bytte namn till KompoZer. Men som sagt, om det är det minsta likt Dreamweaver har jag ingen aning om.
Finns till både Linux, MacOS X och Windows.

Dreamweaver kommer från Macromedia, och har Flash och Shockwave integrerat. Jag känner inte till något annat webredigeringsprogram som är uppbyggt kring det. Bortsett från att dom så klart puffar för sina tillägg så är det ett mycket bra webdesignprogram med ett vettigt gränssnitt.
Om du gillar Dreamweaver, så skaffa det; det är Adobe som har tagit över Macromedia.
Själv använder jag oftast gedit (texteditor).
Jag använder dreamweaver mx själv här hemma, och 8.0 på skolan. Men jag håller på att bygga upp en hemsida (enbart med html & css) åt en person och hon vill lära sig kunna uppdatera och göra lätttare redigering på hemsidan själv. Men vill inte köpa Dreamweaver och undrade om det fanns något liknande program, som jag kan lära mig och i sin tur lära henne.
Om du inte hittar något som verkar bra så kan man lära sig HTML och CSS här, i alla fall grunderna.
Där finns även en hel del annat att lära sig, exempelvis XML och XSLT, men man kan ju lära sig en sak i taget…