Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 884 ggr
Hjortronsylt
0

Knepig Open Office

Har laddat ner Open Office (svenska versionen) men programmet varken öppnar sej automatiskt efter nedladdningen, eller går att öppna med zip eftersom det står att setup.xcu är ett okänt format. Ingen setup öppnar något!

Vanligtvis ska det ju bara vara att ladda ner, dubbelklicka på Setup och så är allt igång. Men inte här.

Skulle bli jätteglad för lite steg-för-steg-hjälp!

[PeterWem]
0

Testa denna då: http://sv.openoffice.org/get/

Bara till att dubbelklicka på .exe-filen sen.

Hjortronsylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är från den länken (tack) jag laddat hem redan. Testat tre gånger. Men det verkar mysko!

Det kommer en drös med zip-filer och när jag packat upp "Write" så finns det ingen exe-fil att aktivera!

Klickar jag på en install eller setup, så börjar hela installationen om igen från början och det blir dubbel uppsättning av alla zip-filer. Eller så får jag valet att reparera, ändre eller avinstallera.

Vart hittar jag .exe-filen?

Skickar med en bild på valen som finns.

MariaSP
0

Näst längst ner är installationsfilen. Den som heter setup

Hjortronsylt
0

#3 Det är ingen exe-fil tyvärr. När jag dubbelklickar på den så;

1. Förbereder den installationen
  2. Hälsar välkommen
  3. Frågar om jag vill Ändra, Reparera eller Ta Bort

Allt är alltså redan installerat och jag tycker att programmet då borde ha öppnats. Har klickat på samtliga filer som det står setup på eller borde vara start-programmet - men icke.

Hjortronsylt
0

Avinstallerade/installerade´+ en rensning med CCleaner (nåt strul var det tidigare) men nu funkar det!   /  Ha en skön helg alla!

guraknugen
0

Kul att det funkar nu, men en sak förstår jag inte:

”Allt är alltså redan installerat och jag tycker att programmet då borde ha öppnats”

Varför borde programmet öppnas om du klickar på dess installationsfil? Klickar man på en sådan vill man antingen installera, avinstallera eller reparera ett program, alltså precis det som hände i ditt fall.

Vill man istället starta programmet klickar man på programmets startikon. Logiskt och bra.

OpenOffice.org brukar inte lägga upp några startikoner på skrivbordet (skönt att slippa tycker jag, det är ju så lätt att lägga dit sådana om man nu skulle vilja gha dem), så man får helt enkelt klicka sig fram till Start → Program → OpenOffice.org (eller något liknande, har inte Windows själv och jag kommer inte ihåg exakt) och där ligger de olika startikonerna, som du säkert redan upptäckt eftersom du skrev att du till sist fått igång programmet.

Hjortronsylt
0

Allt är absolut logiskt och bra så länge installationen också är felfri, vilket den som sagt inte var, men nu funkar allt perfekt.

guraknugen
0

Men jag fattar fortfarande inte varför du ansåg ovan att setup-filen borde starta programmet om installationen redan var utförd. Det kan jag inte se någon som helst logik i.

Krycke
0

#8 ingen gillar en besserwiser(<<tips)…Du får ha överseende om/när folk skriver galet, de flesta kommer hit för att få hjälp just därför att de inte är så kunniga så sluta gnäll i varje tråd där någon sagt något som inte är helt korrekt när du iaf förstår vad de menar, det är inte meningen att folk som gör trådar skall vara rädda för att bli påhoppade varje gång de ställer en fråga.

guraknugen
0

#9 He he he… du har faktiskt rätt, men också fel. Vederbörande skrev ”Allt är alltså redan installerat och jag tycker att programmet då borde ha öppnats”, vilket jag också korrekt citerade ovan. Dock kan det hända att jag fattade meningen fel, då den på slutet lämnade flera olika tolkningsmöjligheter öppna.

Jag trodde att vederbörande menade att programmet borde ha öppnats när hon klickade på Setup-filen, eftersom det var den hon pratade om i just det stycket. Detta tyckte jag var galet, eftersom det kan finnas en del annat man vill ska utföras när man klickar på en sådan fil, exempelvis reparation av befintlig installation.

Men nu inser jag att hon kanske menade att programmet borde öppnats i ett steg hon pratade om tidigare, INNAN hon försökte installera programmet (som redan var installerat, skulle det senare visa sig), nämligen när hon klickade på programikonen, vilken jag inte ens fattade att hon över huvud taget hade hittat.

Så:

Du hade fel när du skrev ”när du iaf förstår vad de menar”, för det gjorde jag ju uppenbarligen inte, men du hade rätt i allt annat.

Det som var mest ”huvudet på spiken” var ju givetvis att jag är en riktig jävla besserwisserdårjävelidiot; jag tror jag vet allt, men jag vet i själva verket ingenting och är därmed totalt värdelös när det gäller precis allt man kan tänka sig. Lyckligtvis bor jag på sjunde våningen så problemet är lätt åtgärdat, om någon bara orkar masa sig hit och utföra det hela rent praktiskt, för det är jag alldeles för värdelös för att kunna utföra själv. Jag kommer troligen inte ens kunna lista ut att man först måste öppna fönstret, eller åtminstone inte var jag ska klicka för att så ska ske…

Så där ja, då var det budskapet tydligt framfört och jag går väl vidare och sabbar nästa tråd. Eller nej förresten, jag tror jag drar åt helvete istället, om jag hittar adressen i navigatorn. Mitt lokalsinne är totalt värdelöst, nämligen. Hittar inte ens tillbaka till vardagsrummet efter att ha varit på toaletten.