Hårddisken jobbar
Min hårddisk står å jobbar hela tiden lampan blinkar oavbrutet + drrr drrr ljud som gör att man blir halvtokig har vista hur gör man för att se vem som skriver till hårddisken eller läser hårddisken har kört taskmanager men kan inte få fram vilket som läser/skrive roavbrutet till hårddsiken å tar cpukraft oxå ?
mvh/bjorsa
Gissar på att det är Vistan som försöker att få ordning på systeminfon. Fick veta att Vistan slukar oehört mycket kraft eftersom det är så ostrukturerat…åtminstone var. Min Hårddisk uppförde sig på ungefär samma sätt när Vistan var installerad. Men inte nu med XPn.
Någon som kanske har ngn. annan idé?
drr drr ljud?
Det som kan få hårddisken att jobba även när man inte använder den är indexeringen….dvs att windows gör att sökning av filer ska gå snabbare….vilket alltså innebär att hårddisken arbetar när du inte använder datorn.
Men….jag hoppas inte att där är något ljud som låter som en fel-läsning…just det där med drr-drr fick mig att bli fundersam (visst jag kan inte höra hur ljudet egentligen låter).
Oftast om det låter som att hårddisken "hackar till" eller har svårt att söka så är en hårddiskkrash inte långt borta.
Vi har en stationär dator med XP som drrrr' are (eller snarare mer Vrrrrrrrrrrr) varje gång man går in på sidor med java script och sidor som ex.vis Expressen. Då rusar den i taket och låter som en Jet-motor på väg att lyfta….
Det är inte hårddisken som låter då…det är processorfläkten eller grafikkortsfläkten.

De där drr drr ljudet är inget högt ljud utan bara ljudet som låter när något läser eller skriver till disken men det är ett taktfast ljud så kanske den misslyckas med vad den läser eller skriver men nu har dn slutat i alla fall antar att den indexerat färdigt för stunden å de e väl ingen ide att väcka den igen :-)
Men vore ju bra om man visste vad som jobbar mot ens hårddisk när de väl sker för vissa gånger de senate dygnet när den låtit så där så har det senare dykt upp en uppdatering och det är windows update som håller på så behöver man ju inte irriterar sig så mkt men när den håller på en halvtimme å låter å har sig för att sedan bli tyst så undrar man ju vad den gjorde :-)
Undra hur de skulle se ut om vista skötte ens hus skulle den då stå där å öppna å låsa dörren hela tiden eller slå av på spisen eller kanske provspola ver 10 sekund å va kul de skulle bli framför teven när fjärkontrollen löper amok :-)
mvh/bjorsa
Hårddisken brukade läsa och skriva oavbrutet när jag först installerade Vista. Första åtgärden var att stänga av Windows Defender. Litet bättre.
Andra åtgärden var att inaktivera systemåterställaren. Vilken tystnad.

Visdta har en automatisk funktion som går i bakgrunden som hela tiden defragmenterar din disk. Detta kan mycket väl vara orskaen du har. Detta är en bra funktion eftersom den hela tiden ser till att din disk inte blir defragmenterad.

#8 ok å ljudet som den ger ifrån sig påminner om när man defragmenter hårddisken så de e nog de som sker men irriterande ljud å lampblinkningar å jag antar att man inte kan stänga av den processen å själv välja när man vill defragmentera ?
mvh/bjorsa

#9 vet faktiskt inte ifall den går att stänga av helt. Du kan däremot ändra schemaläggningen för defragmenteringen men den påverkar nog bara när den gör en total defragmentering. På min PC sker det nästan aldrig eftersom Vista hela tiden defragmenterar det den kan göra on-the-fly.
Däremot har Microsoft gjort en hel del åt defragmenteringen i SP1 som ikommer i mars. Där kan man kanske välja att styra mer vad som skall ske och när. Vi får nog invänta SP1 innan vi ser exakt vad som kan göras. Dock lite mer info här där du bland annat kan ställa in vilka diskar som skall omfattas av defragen.
Vista defrag i SP1 Här kan du läsa om Defrag på technets FAQ i ämnet.
En av funktionerna med defrag i Vista är att den körs på low-priority för CPU och Disk vilket minimerar effekten för prestanda när man jobbar i sin dator medan defrag.en går. Detta var inte fallet i t ex XP som tog upp mycket systemresurser under en defrag.
Så här svarade en Microsoft tekniker på varför Defrag tar så lång tid (?) och vad man tänker göra åt det i SP1
We're also working on improvements to decrease the amount of time it takes to defragment a volume and provide better defragmentation. Because the code base for Defrag is common for Longhorn and Windows Vista, the improvements we make in the server version will be added to Windows Vista SP1
BTW - anledningen till att man införde en automatisk deframentering i Vista och samtidigt tog bort den manuellla där man själv kun de analysera och välja vilka diskar som skulle defragmenteras var enligt microsoft att "många" inte förstod sig på den funktionen och därför aldrig genomförde en defragmentering. Genom att automatisera den avlastade man således den "vanlige" användaren från sådana aktiviteter.

Nu tycks jag ha fått tyst på hårddisken :-) Jag har dels stängt av window aero till windows basic och sedan lite annat bla avinstallerade jag norton internet protection som följer med hp datorn då de endast var en 60 dagars sen visade de sig att mitt scannerprogram krockade med explorer så avinstallerade de oxå å nu startar explorer på en gång och scannern vill ju ändå inte funka så lika bra att köra utan program man får väl ge vista några dagar till innan man köper xp :-)
mvh/bjorsa
Ska ge dig en värdefull länk bjorsa: Alltomxp.se

#12 Tack den sparas för den behövs verkligen men har nu fått styrfart på vista fast fortfarande beter den sig konstigt har senaste gimp installerad och det händer titt som tätt att gimp stängs ner pga att de inte fungerar fullständigt enligt vista å att vista söker lösningar men inte hinnar vista några lösningar och programmet går sedan att startas om igen men allt man gjort med bilden är ju borta så jag tycker vista påminner om windows 95 med sin instabilitet och konstigheter
mvh/bjorsa

GIMP är väl inte anpassat för Vista ännu vad jag vet. Enligt andra forum skall den fungera rätt OK under Vista men några fel lär det alltid bli eftersom Vista beter sig rätt annorlunda mot program än tidigare versioner av Windows. Detta bl a för att säkerheten höjts som gör att program körs i native mode (alltid)

Aha bara att hoppas att dom kommer med en anpassad version snart då
De här med administratör hur ställer man in så att man blir det ?Jag har ett program som heter analyzer för aktier och får fel varje gång jag hämtar hem kurser men fick då tipset av dom som har programet att starta programmet med att högerklicka och köra som administratör men kan man inte alltid vara administratör så man slipper högerklicka å köra som det ?
mvh/bjorsa

Du bör alltid ha (måste) ett administratörs konto på din PC. Till detta lägger du till ett "vanligt" konto.
Skillnaden mot Xp är följande:
Om du loggade på med ditt administratörskonto i XP hade du full kontroll vöer allt ting med detta konto. Detta gjorde att det var lättare att hacka din dator och ta över den eftersom de då hade tillgång till hela datorn.
Vista fungerar helt annorlunda vilket innebär att du aldrig bör logga in med ditt administratörskonto mer än i undantagsfall.
Vista kör alltid allt i "vanlig" user mode. Detta oavsett ifall du är påloggad med ditt admin id eller ej. Vad som händer när Vista upptäcker att det behövs ett administratörs konto för en viss funktion så går UAC (User Access Controll) in och lägger upp en pop-up ruta där du får ange ditt lösenord för ditt admin id. Nu kommer du att köra med full admin men bara under den korta tid som admin behörigheten behövs. Därefter växlas du tillbaka till "vanlig" user mode igen.
Iom detta är det inte längre så enkelt för någon att ta över din dator utan att samtidigt hackat ditt lösenord för ditt admin id.
Man klan visserligen stänga av UAC (via kontrollpanelen) men det är inte att rekomendera.
Har du problem med något program så kan du visst högerklicka på det och köra det med ditt admin id. men kom ihåg att Vista ändå kör programmet i "vanlig" user mode tills dess adminbehörighet behövs för någon funktion - t ex att komma åt en skyddad fil, installera något som ett program eller Active X kontroll od. Då får du återigen upp pop-up rutan där du måste ange ditt adminlöesnord så att Vista kan växla över dig i "true" adminläge en stund.

Så där nu är de där oljudet tillbaks dvs hårddisken jobbar oavbrutet med vad nu den gör (indexerar defragmenterar ) men irriterande är det .
Jag vet att de finns något i vista där man kan se vad för något som sker dvs vilket program som skriver till hd men kommer inte på vad det är man skriver i sökfältet någon som vet?
mvh/bjorsa