(ut)nyttja grannens trådlösa nätverk?
Upptäckte att en granne har trådlöst och oskyddat nätverk med ganska bra krut i bredbandet.
Så…hur skulle ni gjort? Surfat på som fan så länge som möjligt… Tagit kontakt med grannen och erbjudit sig betala en del av bredbandet, mm etc???
Jag har eget så jag behöver inte låna grannarnas trådlösa nätverk. Det går väl inte att veta vems nätverket är utan att fråga alla grannar inom räckvidden?
Vänliga hälsningar
Niklas
Det är ju ett vanligt problem du tar upp.
Ofta när jag sitter på café med datorn hittar jag trådlösa oskyddade nät. Både privata och företags nät. Dessa brukar jag låna om det går.
Hemma skulle jag dock inte vilja chansa att grannen fortsätter ha sitt nät osäkrat när jag som mest behöver Internet. Dessutom gör du ju dessutom din dator tillgänglig på grannens nät.. Men det är ju upp till dig…
Mvh // Johan

Beror lite på. Om jag hade använt anslutningen för att tanka hem så att det finns risk att grannen upptäcker det ändå är det lika bra att berätta för grannen.
Om jag bara skulle använt mitt (grannens) bredband för att småsurfa lite, göra bankärenden och läsa E-post så tror jag inte jag hade besvärat grannen.
Kör TP-test vettja och se vilken hastighet de har? :o)
#1: Om han kommer åt datorer kan han lägga sina säkerhetskopior där. Det blir rena serverhotellet. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Puckon som köper Wlan på OnOff och inte har vett nog att säkra sitt när (kryptera, mac-lås, beacon off, dhcp helst av.) förtjänar inget annat än att man maxar deras linor :)
Visst är det helt öppet så att man kan komma åt känslig info är det ju ett gränsfall.
Läste att riksdagen skulle klubba igenom så att det blir olagligt att utnyttja öppna nät så här också… så där finns den aspekten.

Lite intressant det där om det skulle bli olagligt.
Rent tekniskt går uppkopplingen till så här. Det trådlösa nätverket skriker oavbrutet "välkommen till mitt nätverk", du kommer förbi med din dator och den hör ropet efter gäster och tänker "jag blir inbjuden till ett nätverk" och den frågar "får jag vara med?". Routern svarar "javisst här har du ett ipnr, surfa så mycket du vill"
Jag skulle vilja se den domstolen som dömmer någon för att den personens dator automatiskt kopplat upp sig emot efter att den blivit inbjuden.
I USA har det precis blivit jätteolagligt efter att en domstol bestämt sig för att likställa det med intrång. Väntar mig samma utveckling här…
Egentligen tycker jag det är grannens problem. Han skall ju säkra upp sitt trådlösa nätverk med kryptering så det är skyddat från andra att använda.
jag skulle nog bara köra på men om du vet vem det är så kan du ju i alla fall snacka med honom. Påpeka att kryptering och skydda det trådlösa är att rekomendera annars kan ju alla använda det och slöa ner hans koppling

Intressant diskussion. Personligen är jag lite emot att det är upp till ägaren att hålla "skurkarna" borta, oavsett vad det gäller. Det är ju inte mer rätt att gå in på en tomt utan staket än en tomt med staket. Och det är ju inte mer rätt att använda en upphittad mobiltelefon utan pin-kod än en med pin-kod. Tycker i alla fall jag.
För övrigt kanske mitt wlan du använder? För det är oskyddat just nu. :)
Oskar
Alla nätverk borde vara öppna för alla. Då skulle den gemensamma nyttan vara som störst. Det är väl bara att ha en brandvägg och ett virusprogram på den egna dator för att hindra att någon gör intrång, eller?
Tom
Fast det är ju inte bara det där med att andra kan komma åt saker på min dator.
I detta fall är det ju så att grannen betalar för en bredbandsuppkoppling och andra kan utnyttja den utan att betala. Visserligen grannens slarv eftersom han inte skyddar nätverket. Men den stora biten är ju faktiskt om det är moraliskt rätt.

Klantigt värre apropå trådlösa nätverk:
// staffan