Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 904 ggr
Psyflex
2008-04-17 21:04
0

Explorer.exe

Hejsan jag har problem med mitt explorer.exe och tänkte hör man kan göra för att fixa till den. Den kommer upp ganska ofta och jag har nyss installera om datorn så de e inte de som är problemet.

Zpookey
2008-04-17 21:55
0

Eh va?
Vad menar du med kommer upp ganska ofta?
Explorer.exe ska vara igång om du vill arbeta med windows.

Psyflex
2008-04-17 22:04
0

Ja men den kommer upp och säger att den vill stängas av.

_RS_
2008-04-17 22:37
0

Jag skulle tro att du har något fel på RAM-minnet. Alternativt har du installerat ett program som kommer från internet som inte din dator gillar. Det kan vara så att explorer inte kan hitta allt den skall leta efter i registret, alternativt kör du fulwindows och installerat någon uppdatering som hindrar dig från att använda datorn.

Det kan vara hur mycket som helst som gör att filhanteraren dör "oförklarligt".

Omöjligt att komma på exakt vad med din beskrivning, om man inte sitter där och kör maskinen själv :-/

germx
2008-06-25 02:26
0

Nu har jag också fått ett väldigt irriterande problem med min explorer.exe. Så fort jag "browsar" så stängs det bara av / startas om. Eller ja, inom kanske 10-30 sekunder ungefär. Om jag inte gör det, så brukar det hålla sig vid liv.

Det hela började när jag skulle installera ett spel, men det fungerade inte. Kastade allt som hade med spelet att göra, och har kollat efter eventuella ad-ware och virus.

Kanske ska leta upp en min windows-skiva och köra sfc /scannow, i hopp om att det skulle hjälpa.

Annars står jag inför valet att formatera för första gången, eller att byta ut explorer mot någon annan filhanterare.

Förslag?

Kaj
2008-06-25 13:54
0

Pröva att göra en återställning till en punkt innan du installerade spelet

Futurity
2008-06-25 13:55
0

Jag har inte det problemet själv. Men jag sökte på det och då kom det här upp. Tyckte det var lite krånglit att första, med det kanske hjälper er. Lycka till.

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=720011

germx
2008-06-25 22:00
0

#5 Har ingen sådan återställingspunkt, tyvärr har däremot hittat mins windowsskiva, så ska testa sfc.

#6 Där verade det ju hända mycket, men jag tycker ändå inte att det verkar vara samma problem, men kanske kollar lite noggrannare på det senare, Tack för svar i vilket fall :)

Browsar för tillfället med "CubicExplorer" istället, för att slippa krasharna.

lsass.exe hängde sig nys, överlägger en omformatering mer och mer, men vill inte :P

gryning
2008-06-27 12:10
0

Ibland kan det hjälpa att köra windows update, alternativt att avinstallera Internet explorer och sen installera om det.

Att köra något program typ Ad-Aware och viruskolla datorn är andra saker som kan rätta till problemet, ibland.

germx
2008-06-27 18:56
0

#8 Explorer, inte Internet explorer… Skulle det gå sönder skulle jag inte bli så ledsen, kör med opera. Har kollar med ad-aware och symantec, och kört lite registerfixar och lite blandat, men inget som har hjälpt än.

Har fortfarande int etestat SFC, men lär väl göra det om jag blir tillräckligt irriterad på att det inte funkar :P

germx
2008-08-02 17:06
0

Löste problemet med att installera någon gammal patch.

En uppdatering som tydligen redan fanns för SP2 (som jag har), men jag tänkte, varför inte?
Det återställde tydligen de skadade/korrupta filerna, för nu har jag inga problem längre :)