Skillnad på 32 bitars och 64 bitars Vista
Kan någon förklara begreppen för mig.

Enda gången du ska använda 64bitars operativsystem e om du har en 64bitars prosessor, skillnaden är att den utnyttjar 64bitars-prosessorn fullt ut.
en 32bitars vista kan du köra på en 64bitars prosessor men inte tvärt om.
Dom flesta av dagens prossorer är 32 bitars, bara en hög ur AMDs sortiment är 64bitars.

Om du har en dator som ar 1,5 ar eller nyare sa har du med 99% sannolikhet en 64bitars kompatibel dator. Bade Intel och AMD la ner sina 32 bitars processorer for drygt 2 ar sedan.
---
Alltså är en 64 bitars bättre?
Du märker inte jättestor skillnad prestandamässigt. De flesta program utnyttjar ändå inte 64-bitssystemet än så länge, vad jag vet i alla fall. Däremot kan det uppstå problem med maskinvara som saknar drivrutiner för 64-bitars och likadant program som inte går att köra på 64-bitars.
En fördel är att man kan ha mer RAM-minne om man kör 64, mer än 4 GB har jag för mig att det är. Körde det själv ett tag men det var ganska mycket som strulade med just drivrutiner och program så jag tyckte inte det var värt det.
#4 Testade XP64 för ett år sedan. Då buggade det sig med drivrutinerna. Nuförtiden flyter allt på istället.

Jag kör Vista 64, på en AMDX2 64 6000+, med 4 GBRAM och 1,5 Tb HD…..Jag tycker mig märka att allt är bra mycket snabbare, MSOfficepaketet t.ex tar bara bråkdelen av tiden att starta.
Använder Mozilla Minefield (64bitars Firefox) och det är ungefär tre gånger så snabbt som den gamla 32 bitarsbrowsern (FF3)….en fruktansvärt irriterande sak är däremot att ett sådant vanligt program som ADOBE FlashPlayer inte funkar i 64bitars….då Adobe ÄNNU effter flera år inte gjort nån version som möter de nya kraven!
Annars så funkar allt annat och det både snabbt och tillfredsställande!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#6 Du tror inte det beror på funktionen superfetch då? Saknar den funktionen i XP64, där Photoshop startade på någon sekund i Vista.

Så har Intel Core2Duo E6600 stöd för 64bitar? Något som jag har missat totalt i så fall…
#8 http://www.abc.se/~m10354/data/procesor.htm
Till och med Intels sämsta processor har 64bitar:
http://www.ciao.se/Intel_Celeron_430_1_8_GHz_processor__532741

Nu ska man i arlighetens namn saga att en AMD64 och en EM64T processor inte ar en 64 bitars processor. Det ar bara ett litet lappverk av fixar som gjort att den gamla 386 processorn nu direkt kan accessa 48 bitars adresser. (Dvs inte 64 bitars adresser som i en akta 64 bitars processor)
Intel ville lange inte bygga sin EM64T eftersom de hade en akta 64 bitars processor Itanium. Men eftersom manga mjukvarubolag var lata och inte ville bygga om sina verktyg helt och istallet satsa pa AMDs billighetslosning sa vart det som vanligt. Den basta losningen far sta tillbaka for fulbygget.
---