Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1324 ggr
kalindas
0

Hur gör jag datorn piggare/snabbare...

Min dator går sakta och låser sig till och från. Fläkten (eller hårddisken, osäkert vilket) låter som ett tröskverk.
Har en stark misstanke att telias virusskydd och en del program som ligger i början och startar automatiskt. Gör att den får jobba mer än den behöver…
Kommer dock inte ihåg hur man gör för att plocka bort program som man inte vill ska starta automatiskt. Virusskyddet kan jag inte plocka bort i nuläget och har ingen större lust att formatera om datorn ännu en gång.
Nu kan det vara så att den gamla datorn håller på att ge upp. Har dammsugit bort en massa damm i den. Men den är snart 3-4år.

Så till frågorna…
Hur gör jag för att komma till autostart? (inte den i menyn)
Finns det några speciella program som brukar starta där och som sackar datorn? Vilka?

/Elisa

[Norum]
0

Gå in i "kör" och skriv "msconfig" så hittar du autostart där… men var försiktig med vad du plockar bort.. :-)

kalindas
0

Jo jag ska vara försiktig..*s*

/Elisa

[PeterWem]
0

#2 Vid en nyinstallation finns det inga autostarter, utan det är först när program installeras som de tillkommer.

Alltså är det endast det specifika programmet som inte startar om du kryssar bort den. Enda direkta nackdelen att kryssa bort borde vara antivirus och en eventuell brandvägg.

kalindas
0

#3 Det enda jag hittade som jag vågade ta bort var en adobe fil. I övigt var det inte mycket skräp. Så det är väl hårddisken som börjar bli dålig..:(

/Elisa

[PeterWem]
0

Du kan trycka print screen när du har autostarterna framme och lägga upp bilden här.

Defragmenterat någongång?

Telias antivirus är en rätt stor process för datorn att tugga i sig.

[PeterWem]
0

Du kan trycka print screen när du har autostarterna framme och lägga upp bilden här.

Defragmenterat någongång?

Telias antivirus är en rätt stor process för datorn att tugga i sig.

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är de saker som finns på autostart. Inte mycket.
Datorn går fortare sen jag formaterade om den. Men hårddisken jobbar hela tiden och gör att dator låser sig då och då…

/Elisa

germx
0

Inte för att vara sådan.. men… INTE MYCKET?
Jag har typ en, och det är ett program som jag vill ska starta automatiskt.

germx
0

*dubbelpost, av någon anledning*

germx
0

Något som är mer intressant än den listan, är ett screenshot på din taskmanager (ctrl+shift+esc).
Antal processer, minnesanvändning, cpu användning. :)