Hur kommer jag åt hårddisken?
Min förra dator gick sönder utav åskan. Troligen är det grafikkortet som är trasigt för den startar men det blir ingen bild på skärmen. Jag undrar hur jag ska göra för att komma åt kort som jag har sparat på den gamla datorn. Någon som vet??
Jag råkade ut för samma sak i våras. Jag hade back-up på nästan allt, men hade missat själva databssen i Elements. Jag lyckades rädda den genom att plocka ur hårddisken och montera den som extern på nya datorn. Hade en tom "låda" för extern från Clas Ohlson liggande hemma, så det var enkelt.

Du skriver "min förra", vilket betyder att du har en annan nu.
Då kan du helt enkelt ta ur hårddisken ur den gamla datorn och stoppa in den i den nya, så kommer du åt allt som finns på den om den inte tog någon skada.
Om du har en ny dator nu, så har den troligen seriell ATA, och din gamla dator hade kanske parallell ATA om den var lite äldre. Med parallell ATA sitter den med en bred kontakt med troligen platt sladd omkring fem centimeter bred. Den seriella kontakten är bara en centimeter bred.
Din DVD-läsare i den nya datorn sitter med samma kontakt som en lite äldre hårddisk, men kabeln kan vara annorlunda med färre ledare. Den gamla hårddisken kan kopplas på samma kabel som DVD-läsaren, eller med en egen kabel till den andra kontakten som är likadan på moderkortet.
Så alltså om den gamla är parallell och den nya seriell; du plockar ur hårddisken ur den gamla datorn tillsammans med den breda bandkabeln som den är kopplad med. Skruva fast den på en ledig plats i den nya datorn, anslut den med strömkontakt, och den breda sladden från hårddisken stoppar du in i den lediga parallella ATA-kontakten på moderkortet, den som sitter intill den där din DVD är ansluten. Sedan kommer din DVD antagligen att ha bytt enhetsbokstav och du har en ny enhet, din gamla hårddisk, på bokstaven som din DVD hade innan.
Om din nya dator mot förmodan har parallell kontakt är det annorlunda. Då kan du koppla din gamla hårddisk på samma kabel som din DVD om hårddiskens jumper ställs på SLAVE (eller på samma som hårddisken om jumpern på båda är ställda på CS, Cable Select).
Om båda datorerna har seriella hårddiskar tar du ur den gamla tillsammans med sin smala sladd som du tar bort från moderkortet. Den sätter du i den lediga seriella kontakten på det nya moderkortet.