Datorn iFokus

Datorn

Etikett: windows
Läst 2519 ggr
Psyflex
0

Anslutning till fjärrskrivbord

Hejsan jag har en fråga hur man gör en anslutning till fjärrskrivbord utan att koppla upp sig på internet och hur man gör för att ställa in de steg för steg??

johan
0

Nu får du nog förklara lite mer vad du vill göra? Vad ska du ansluta till? Samma LAN eller vad? Varför inte Internetuppkoppling?

Mvh // Johan

Psyflex
0

Jag vill ansluta till en dator genom nätverket men inte så jag ansluter genom inhternet utan genom lan.

Krycke
0

Förstår nog inte helt varför du vill göra via fjärrskrivbord då det är inom nätverket,

finns dock ett program som fejkar LAN om man vill t.ex spela spel med andra (det fungerar som så att det blir lan även fast man inte är inom samma nätverk) det kanske kan hjälpa dig iaf och kan kanske fungera inom samma nätverk med.

https://secure.logmein.com/products/hamachi/vpn.asp?lang=en

Zpookey
0

Först och främst…har du XP Home eller XP Professional?

Om båda datorerna är inom samma router/switch så går de inte ut på internet om du kör fjärrskrivbordet…du behöver inte ens ha något internet. Det enda du behöver är Windows XP Professional, aktivera fjärrskrivbordet på den datorn du vill styra och veta IP-numret. Windows XP Home har inte fjärrskrivbord så den kan du inte styra utan någon annan typ av fjärrverktyg…t ex VNC.

För att aktivera fjärrskrivbordet gör du så här.
1. Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper.
2. Klicka på fliken "Fjärrsessioner"
3. Bocka i "Tillåt att användare fjärransluter till den här datorn"

Du måste också ha satt ett lösenord på datorn du vill styra annars kan du inte ansluta till den.

Zpookey
0

Varför inte?
Jag kör själv fjärrskrivbord inom hemmet…
Skitsmidigt att styra en dator från ett annat rum man behöver saker från den.
Spel var det väl inte frågan om eller? Förvånad

Kaj
0

Om du har Vista kan du även använda Vistas brandvägg med avancerade alternativ och ställa in en reglel för fjärrskrivbordet med Ipsec så du är helt säker och skyddad mot angripare utanför ditt lokala lan. Regeln gäller då endast mot den eller de specifika datorer du vill kommunicera mot och inga andra anslutningar (från t ex internet) kan gå mot den regeln. På så sätt kan du ansluta via fjärrskrivbordet och samtidigt ha Internet uppkopplat utan att äventyra säkerheten.

Denna länk tar dig till hemsidan hos Microsoft för brandväggen. Klicka där på första länken "Introduction to Windows Firewall with Advanced Security" så får du hem ett word dokument som beskriver lite vad du kan och bör göra.

Bifogar även dokumentet som en zip fil ifall du inte vill hämta hem den själv.