Datorn iFokus

Datorn

Etikett: windows
Läst 661 ggr
Eostra
0

Vista - Försämrad kvalité på stående bilder!

Jag har en Windows Vista och märkte för ett tag sedan att de bilder som är stående alltid blir oskarpa när man vänder dem. Sedan om man zoomar in ett steg på den stående bilden så blir den skarp. Och om man beskär bilden mycket så blir den också skarp. Det här är väldigt irriterande och jag tänkte därför fråga här om någon vet om det går att få bort. Hoppas ni förstod vad jag menade.

pentsium
0

det är för att bilden förmodligen blir nerskalad och inte visas i 100, 75, 50, 25 eller 12,5% och då leder det oftast till att bilden visas "taggig"

Eostra
0

#1 Kanske det beror på det. Men bilden är inte taggig utan mera suddig, men om man zoomar in ett steg så blir den skarp.

Eostra
0

Nu händer det även med liggande bilder. Ingen som kan hjälpa mig?

Eostra
0

Putt :|

Inkanyezi
0

Om du låter Windows vrida en jpeg-bild kommer den alltid att tappa lite kvalité permanent. Det är väldigt lite, och det lär inte synas på presentationen på skärmen.

Om du använder Irfanview kan du välja "Lossless jpeg conversion" och vrida bilden utan att tappa kvalité. Fortfarande säger det inget om hur Windows presenterar bilden på skärmen. 

Alla bilder som inte är komprimerade kan vändas utan förlust (tiff, raw etc) 

Om du använder Irfanview för att titta på bilden kommer den inte att tappa skärpa mer än vad som beror på skärmupplösningen. Windows bildvisningsprogram är en helt annan sak… Men om du använder F11 i Windows ska bilden visas på samma sätt som när du slår Enter i Irfanview. Det är då upp till ditt grafikkort hur bra skärpan blir. 

Visningen på skärmen påverkar inte hur bilden blir när den skrivs ut.

Eostra
0

#5 Tack.

Kaj
0

Som sagt det är nog för att bilden är skalad till att få plats på skärmen. I Windows visningsprogrammet har du en knapp längst ner (efter bläddra pilarna) som gör att bilden skalas upp i verklig storlek. Du kan även trycka ctrl+A för att visa bilden i verklig storlek. Då bör den inte bli suddig

Inkanyezi
0

"Verklig storlek" betyder här att den visas pixel för pixel på din skärms pixlar. Då kan bilden inte tappa skärpa, men den blir oftast ganska mycket större än bildskärmen. Man kan flytta runt i bilden på olika sätt i olika program. Bland de enklare är Irfanview, där man helt enkelt tar tag i bilden med höger musknapp och drar i den.