Frågor om Wireless N1
Den trådlösa hastigheten på den bärbara datorn är gräsligt hackig och tappar ofta kontakten. Har XP och 802.11 b/g (g) och en Netgear 614 router.
Tänkte att antingen skippa det trådlösa och bara köra via kabel eller försöka uppgradera till N och undrar om den här routern skulle göra saken bättre?
Vet att N är bakåtkompatibel men jag önskar ju stabilare signaler, så vad finns för externa USB-trådlösa nätverkskort för just N?
För att dra nytta av N-standarden i routern måste din dator också ha stöd för det, vilket få laptops har inbyggt. Då kan du givetvis köra med en USB-variant.
Om du har stationär datorn skulle jag nog välja kabel.
För övrigt så är det många som inte skulle rekommendera D-Link. Jag har själv haft mycket problem med dom. Jag hade hellre valt Netgear. Dom ha dessutom en riktigt bra returpolicy i fall den går sönder inom två år. Allt som behövdes var ett telefonsamtal, utan tjafs fick jag ett frankerat vaderat kuvärt från dom så jag kunde skicka in den gamla routern och några dagar senare fick jag en helt ny.
Mvh // Johan
Jag säger som jag brukar.
"Experter har kommit fram till att om man ska göra sin dator helt säker så ska man bryta all kontakt med internet till den…. Därför kan jag gladeligen rekommendera D-Link"
:-)
Varför inte satsa på Linksys istället? Kör själv en N-router/gateway från dom och de funkar klockrent. Visserligen med inbyggt ADSL 2+ modem men ändå. De har utan modem också.
Modellen jag har heter WAG325N

Jag skulle som Johan säger satsa på en Netgear. Deras Range max routrar har fått mycket bra betyg och ger en utomordentlig prestanda även Lan-Wan-Lan (upp emot 100 mbit/s).
Dessa routrar har mellan 5-7 antenner som skall garantera säker överföring och hastighet även om det är krånliga väggar eller annat hinder ivägen mellan routern och den anslutande datorn.
Eftersom du bara har 802.11g kommer du inte kunna få en hastighet på 108 mbit/s Lan-Lan utan där behöver du 802.11 n
Det allra bästa är då att köpa till en netgear range USB modem till routern. Då kommer du att kunna använda den fulla MIMO tekniken och få upp hastigheten.
Netgears routrar är även mycket lätt konfigurerade.
vad gäller D-link så har jag hört många som har problem med dessa av typen att det inte går att komma ut på nätet och krånglar i övrigt - men det är bara vad jag hört och läst på olika bloggar och forum
Linksys skall även vara bra. Linksys är ett dotterbolag till CISCO så det borde väl borga för kvalitet.
Här är en sida där man jämför olika routrars prestanda, hur de skall konfigureras mm.
Mycket glad för svar och feedback!
Har idag Netgear WGR614 v.7 och jag märker stor skillnad på den bärbara datorn när jag kör trådlöst eller med kabel.
Vi har ComHem 24 Mbit och med kabel får vi 21 Mbit (bra, eller hur!) och med trådlöst mellan 11-18 Mbit.
Problemet är att med det trådlösa så får jag betydligt fler "Sidan kan inte visas" när man surfar. Med kabel händer det ytterst sällan. Varför vet blir så vet jag inte men tror det ändå har med kontakten mellan datorn och routern att göra. Hoppas problemet försvinner med en stabilare N-router (och ja, det blir en Netgear igen).