Ljudproblem (inbäddade klipp) på stationär dator
Hej alla hackers :o)
Jag har ett problem jag inte blir riktigt klok på. Jag har ganska stor datorvana och ser mig väl kanske till och med som något över normalanvändaren, har bland annat jobbat med mjukvaruutveckling och det är väl kanske där det brister, för nu verkar det vara fel med hårdvaran. Eller, jag hoppas nästan det, för jag tycker jag kollat alla mjukvaruinställningar jag kunnat hitta utan att lösa problemet.
När jag tittar på webbklipp som ligger inbäddade på en hemsida (t.ex. Aftonbladet TV eller liknande) så kan jag ofta höra själva reklamen innan klippet, men inte ljuder under själva klippet. Istället hörs ett högfrekvent (om jag skruvar upp högtalarna max) ljus som mest påminner om typ val/delfinblipp. Det går inte att höra tex vad folk säger i en intervju eller liknande.
Om jag däremot sätter igång en mp3-låt i någon spelare (Winamp, Win Mediaplayer osv) så hör jag intervjun/ljudet från det inbäddade klippet, samt låten. Att bara öppna spelaren räcker inte.
Jag får inga felmeddelande eller annat. Någon som har förslag på vad jag kan göra eller var jag kan leta efter felet?
mvh Martin

prova med ett annat ljudkort eller se till först att du har alla senaste drivrutiner till all hårdvara..

Händer samma sak i alla webläsare?
Jag tror inte att det har med hårdvaran att göra, den funkar ju eftersom du kan höra ljud. Däremot verkar det som om webläsaren inte kan tolka webtv på rätt sätt, så det är antagligen en insticksmodul som behöver uppdateras. Själv har jag aldrig använt Aftonbladet TV, så jag vet inte vad det är för sorts program, men många av de "liknande" använder flash. Kanske du nyligen har uppdaterat flash? Den senaste varianten verkar buggig som #¤%&/. Jag råkade trycka på uppdatera, och nu kommer till exempel iFokus förstoringsglas inte fram, jag får meddelandet:
This header requires Macromedia Flash Player to display.
/Sites/b1f6387b-6b09-4821-a65a-3e3b66f2fa1f/_skin/ifokus_top_datorn.sw
Problemet är att jag laddade den senaste när Adobe puffade för den…
Det är datorn på jobbet, så när samma uppdateringsförslag kom i den hemma så gjorde jag ingen uppdatering, där funkar det…
Skall testa.
Jag har de senaste drivrutinerna och så till ljudkortet, och ljudkortet fungerar ju med alla andra mediaspelare och program som ger ljud ifrån sig så jag tror inte det är det. Inakanyezi kanske är på rätt spår där, skall forska lite mer i det. Tackar för tipsen!
mvh Martin
Nu har jag kommit lite närmre problemet.
Det verkar vara de tv-klipp i webbläsare där det är inbäddat via flash, och även andra flashprodukter som det inte funkar på.
Skulle kolla på en av Moderskeppet.se's DVD och där är inget ljud, och den verkar byggd i flash.
Jag hittar inga inställningar för att kunna välja hur man spelar upp ljudet med flashspelare, kan det vara en sådan "enkel" sak, att man skall ange vilket ljudkort osv man vill att den spelar upp med?
Dock så fungerar ljudet i flash-dvd'n om jag kör musik i t.ex. winamp i bakgrunden.
mvh Martin
Tillägg: Har läst igenom alla svaren i den här tråden igen, lite noggrannare nu när jag kommit fram till var problemet troligen ligger. Låter rimligt att anta att det är en nyuppdaterad flashversion som ställer till det. Kan man göra något åt det? Avinstallera och sedan installera om en äldre?
mvh Martin
Jag är förhållandevis till andra rätt novis på data
, men mitt förslag är att du kan testa med att välja en systemåterställningspunkt från veckan före du gjorde Flash Player-uppdateringen, då när allt fungerade som det skulle.
Även jag fick till och från meddelandet även med GAMLA verisionen av Flash Player:
This header requires Macromedia Flash Player to display.
/Sites/b1f6387b-6b09-4821-a65a-3e3b66f2fa1f/_skin/ifokus_top_datorn.sw
vilket gjorde att jag avinstallerade hela Flash Player, rensade med CCleaner och sen installerade det nya. Fungerar nu 90% av gångerna utan att haka sej.
#6 Ja, fast jag har ju gjort andra uppdateringar efter det som väl då går förlorade… går visserligen att göra om, men ja - jag får se. Skall testa lite annat pilleri först så får vi se. Tackar för tipsen i alla fall!
mvh Martin