Eposten fungerar inte
Har den funkat som den skulle innan? Har du installerat något annat som har med mail att göra på senaste tiden som kan ha ställt till det? Prova att ladda hem Windows Live Mail igen och ominstallera den.
Den finns på http://get.live.com/wlmail/overview
Jag ska prova med det. Tack för hjälpen..
Näpp! Inget bättre…. Vart kan jag hitta drivrutiner om det är det som krånglar? E-posten har aldrig fungerat på detta sätt, inte ens med windows mail… Tror det fattas nåt…
Vad är det för drivrutiner du behöver?
Har du en bärbar dator brukar alla drivrutiner som behövs (om du inte har en massa andra externa enheter) finnas samlade för just den modellen som du har på tillverkarens hemsida. Köper du en stationär "märkesdator" (hp, dell, fujitsu etc….en dator som kommer färdig från fabrik) så finns även dessa drivrutinerna hos respektive tillverkares hemsidor. Du behöver bara skriva in vilken modell du har så kommer du till sidan som har alla nödvändiga drivrutiner.
Har du installerat något nytt program på sista tiden? När fungerade mailen sist? Du borde kunna göra en systemåterställining till tidpunkten då datorn fungerade beroende på vilket operativsystem du har.
Ibland fungerar det och ibland inte. Mest inte… Enda gången det har fungerat hela tiden var när jag hade Outlook installerat, då var det inga problem. Men eftersom jag inte använder Outlook så tog jag bort den och då försvann det igen.
Jag hade en del krångel i början så då fick jag formatera om ett par gånger, men det fungerade inte då heller…
Vem har du som epost-leverantör?
inte för att jag tror det men med tanke på en annan tråd vi diskuterat i…..det är inte så att du har incredimail installerat va? Incredimail är ju inte ett eget epostprogram utan det lägger sig som ett tillägg ovanpå ditt befintliga. och kan lätt förstöra viktiga filer. Så är det tyvärr ofta med program som läggs ovanpå andra.
När du säger att du avinstallerat Outlook….menar du då outlook express? För har du avinstallerat det så har du antagligen svaret på ditt problem där då outlook express är själva kärnan för dina andra epost-progam (bortsett från den "stora" Outlook som följer med i vissa Officepaket).
Nej, IM är borta det med. :-) Det var Outlook från officepaketet som jag tog bort. fast det och IM tillsammans gjorde att allt fungerade. Jag tror att jag måste stoppa tillbaka det (outlok) om jag vill att eposten ska fungera som normalt. Jag använder det inte men det får bara vara installerat. Rätt irriterande för då har man ju även den ikonen frame, gillar inte det. Jag vill ha ett sånt rent skrivbord som möjligt. Jag tror helt enkelt att det är fel från början, att något fattas som Office XP innehåller, så jag får väl installera det igen. Märkligt är det i vart fall..
Som standard ska det inte saknas något för att kunna maila….i XP finns allt som behövs.
Nu har jag installerat Outlook igen och nu fungerar allt som det ska. Knepigt! MEN… måste jag ha den ikonen framme eller går den att dölja. Använder inte outlook som standard och kommer inte heller att göra det..
Ikonen på skrivbodet menar du?
Nä…den ska du kunna ta bort.
Om du menar den som är på startmenyn så kan du högerklicka på aktivitetsfälet och välj egenskaper.
Klicka på fliken "Starmenyn"
Klicka på "Anpassa"
Bocka av "E-post" nere vid "Visa på start-menyn" eller välj ett annat program som ska visas….t ex Windows Live Mail.

I Internet explorer har du en inställning som talar om vilket epost program du kör som standard. kolla där ifall det är Windows mail som är satt. Kan ju ev. vara att outlook mexpr. ligger kvar efter att du avinstallerade det.
Jag har windows live mail som standard… Men sen jag installerade outlook så fungerar det som det ska. Antar att det var något som fattades som kom till vid den installationen. Men orgianal eposten (windows mail) har aldrig fungerat riktigt.. Men som sagt, nu fungerar det, så jag får ha outlook installerat även om jag inte använder den.