Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2075 ggr
Jalking
0

Linux (Asus EEE) och trådlöst bredband

Jag är ganska sugen på att köpa mig en ultraportabel Asus EEE med Linux. Men… Funkar min "tvål" Huawei E220 med Telia trådlöst bredband ihop med Linux? Om inte faller ju hela idén med en sån dator.

Inkanyezi
0

Det finns en instruktion någonstans på nätet för hur man ska koppla upp med Huawei E220, men datorn finns med Windows också. Man kan också ha båda systemen på de större SSD-skivorna (40GB).

guraknugen
0

Vet inte vad det skulle ha för betydelse vilket abonnemang man har, men här är i alla fall en som säger att det är enkelt att få Huawei E220 att fungera med Ubuntu, som är en annan Linuxdistribution än Xandros som EeePC har förinstallerat: Ta en titt här och sök runt lite på nätet så får du försöka avgöra så gott det går om du vågar chansa.

guraknugen
0

Kanske ska tillägga att det är fullt möjligt att installera Ubuntu på en EeePC, men det finns kanske andra Linuxdistributioner som är lämpligare med tanke på tillgängligt utrymme och snabbhet. Sämre än XP lär det väl dock inte bli, men man vet ju inte förrän man provat, i och för sig.

Jalking
0

Jag har beställt en eee nu. Den med 16GB och lite större skärm. Tydligen lite leveranstid på den, i början av augusti ska den komma påstår Dustin Home.

guraknugen
0

#4, oj då, jag har hört ”början av september”. Hoppas jag har fel då… Har också lust att köpa den lite större, med 9"-skärm. Datorn i övrigt är ju, vad jag förstår, inte större än den med 7"-skärm, så det känns ju lite snålt med skärmstorlek om man köper den lilla. Det lär också finnas en med 10"-skärm, men då blir hela datorn aningen större och man kan kanske tycka att själva poängen (att den ska vara liten) går lite förlorad då.

Jalking
0

Jag har nu haft min Asus EEE några dagar. Att utlovade leveranstider inte stämmer är inget ovanligt, men den här gången var det mycket positivt. Jag fick den 2 veckor före utlovat datum. Snyggt jobbat, Dustin Home! Såna överraskningar vill jag ha fler av.

Pga av väldigt mycket jobb just nu har jag endast testat den minimalt. Att få igång det trådlösa bredbandet med Huawei-modem var skitenkelt. Följde bara den här sidan No problem!

Jag har som sagt inte testat speciellt mycket, men kan ge ett litet utlåtande:
Den passar nog inte en flitig datoranvändare som enda-dator, men som komplement verkar den suverän. Får plats i nästan vilken liten väska som helst, men är tillräckligt stor för att vara praktiskt användbar. Har de viktigaste funktionerna (+ lite till), tangentbordet lite trångt men fullt användbart. Helt godkänd grafik och bildskärm. Kortläsare för SD-kort, den smartare musplatta jag har testat (med scroll). Priset är ju inte mycket att bråka om, strax under 3.000:-
Rekommenderas!

Zpookey
0

En liten fråga bara….
Brukar inte bärbara datorer ha scroll på pekplattan? Alla bärbara jag har ägt har haft det…. Eller är det något alldeles speciellt med EEE?

Jalking
0

På de bärbara jag har haft tidigare (Mitac, Acer Ferrari) har det funnits en scrollknapp vid musplattan. På eee scrollar man med 2 fingrar på musplattan.

Zpookey
0

Ok…mina bärbara har man bara dragit med fingret upp eller ner längst högersidan på plattan….eller vänster/höger på övre delen av plattan.

Jalking
0

Glömde skriva att det dessutom går att zooma in och ut genom att röra 2 fingrar mot varandra eller från varandra.

Hur som helst, så här långt är jag mycket nöjd med den  lille. Speciellt med tanke på priset, knappt 3.000:-

guraknugen
0

VI har också inhandlat en och haft den under några veckor här. Har väl lite blandade känslor för den. Jag vill ju gärna in och pilla lite trots min okunnighet och fann snabbt att Xandros i Easy mode inte räckte till. Hittade dock på nätet en instruktion om hur man installerar Advanced mode och det gick bra. Märkligt nog finns inte Viloläge med i Advanced mode när man stänger ner den, däremot i Easy mode. Funderar på om något gått snett med just min maskin. Är det någon här som har Viloläge i Advanced mode?

Senast idag upptäckte jag att ganska mycket saknas i de förråd som finns inlagde från start, exempelvis när jag skrev ett enkelt backup-skript, märkte jag att rsync saknas. Fick leta lite på nätet efter ett lämpligt förråd och installera det därifrån, vilket dock också gick bra.

Mest störande hittills är att USB-enheter (ogg-spelare, hårddiskar etc) hamnar i /media/ med namn som D:, E: och så vidare! Varför varför varför??? Man blir så förbannad!! I mina andra datorer dyker de ju upp som de ska, i mitt fall som exempelvis /media/Backup och /media/iAudio. Om någon vet hur man kan lösa detta, så att det blir som det blir i alla (?) andra Linuxdistributioner eller åtminstone hur man får den att välja samma bokstav varje gång för respektive enhet, är jag tacksam. Kommer jag inte på hur, så lär det bli Ubuntu Eee i den eller något liknande. Det blir ju hopplöst annars om man ska göra backup via skript, särskilt när man inte är så bra på att skriva skript ännu, annars hade man kanske kunnat få skriptet att kolla om en viss mapp finns i D: och om den saknas leta i E: istället och så vidare, men det ska ju inte behövas om man (Asus eller Xandros-folket?) bara hade struntat i att införa de förhatliga och tillika puckade enhetsbokstäverna.

Nej, måste sluta nu, innan jag blir ännu mer förbannad. Måste tänka på något annat nu…

guraknugen
0

Förresten, om nu någon köpt en Eee PC 900, vi fick vår med ett ynkligt 4,4 Ah-batteri men har läst någonstans att det ska vara på 5,8 Ah. Det kan nog stämma, för det batteri vi fick med håller garanterat inga 3 timmar, elle rom det är 3,5 som de utlovar. Efter bara en dryg timme är det 30% kvar. Trist på stranden, om inte annat. Köpte en 12 VDC ? 230 VAC-omvandlare till bilen, så där är det inga problem i alla fall, men ibland är man varken hemma eller i bilen med datorn. Har inte ens en bil förresten, men vi hyr ibland. Skrattande

Inkanyezi
0

Det där med enhetsbokstäverna är ju för att Xandros ska vara kompatibelt med Windows. För en linuxanvändare är det så klart knasigt. Och alla saknade filer… Det saknas en del i Ubuntu också, så man får alltid räkna med att leta upp tillbehören man är van vid och behöver. Att Eee har mindre installerat från början har ju ett skäl; det finns väldigt lite plats.

Om man kan tänka sig att ha systemet lite mer naket så kanske puppy är ett bra alternativ. Puppy monterar inte automatiskt, vilket är bra när man har det på en sticka och använder någon annans dator, men kanske inte lika önskvärt när man har det i sin egen. Annars är puppy den kvickaste varianten jag vet och den är mycket kompetent, jag skulle tro att den passar Eee. Varianten som jag använder på sticka är Exton-Puppy.

På Clas Ohlson finns blybatterier som funkar bra som extrabatteri om man vill ha lång tid utanför elnät. Annars kanske en hygglig solpanel kan göra jobbet?

guraknugen
0

#13 Vad jag skulle önska är snabbare uppstart. 10 s skulle vara klart acceptabelt, tror jag. Nu ligger det på halvminuten i Easy mode och jag tror det var 1:20 i Advanced mode (från man trycker på startknappen tills allt är uppe som det ska i båda fallen). Tyvärr tror jag väl inte 10 s är möjligt då dettar ca 8 sekunder innan ”Starting system” dyker upp på skärmen. Antar att det är då operativet börjar laddas in.

Tittade lite på nätet och fann bland annat Pupeee, som verkar lovande. Bara man kan installera OpenOffice.org i efterhand (såg att det inte ingick som standard, men måste ha det) så borde väl det fungera. Hur installerar man program i Puppy? Använder man rpm- eller deb-paket eller måsta man kompilera själv? Synaptic? YaST?

En annan störande sak med Eee Xandros är att det inte verkar vara möjligt att skapa nya användarkonton. Inte så jätteviktigt i och för sig, eftersom allt riktigt jobb utföres i någon av mina andra datorer, men lite störande med tanke på att Linux i grunden ärsynonymt med flera användare, gärna samtidigt i samma dator. Unix, som ”stått modell”, om man får uttrycka sig så, är ju gjort för att flera användare ska kunna använda samma dator samtidigt via ett antal terminaler. Vet inte hur vanligt det är att man använder Linux på det sättet i hemmiljö, men det skulle vara kul att testa, dock kanske inte i en Eee PC…

Inkanyezi
0

Puppy är faktiskt inte särskilt kvickt att ladda, så stalltipset är att packa ner till viloläge om man har en fast installation. Hela systemet laddas i minnet, och också programmen, det är väl skälet till att OpenOffice inte ligger med. Jag tror Exton har en variant med OO, har inte installerat den själv. Puppy körs inte som fleranvändarsystem, den öppnar direkt utan inloggning som admin. Naturligtvis kan man göra det. Jag skulle nog prova att köra det på Eee i alla fall.

Jag misstänker att Ubuntu är en aning tungt att dra för Eee, men man kan ju prova. Jag tittade lite på DSL också (Damn Small Linux), och det är nog den minst systemkrävande distron på 65MB, men så måste man plocka med allt man vill ha själv, som till exempel svenskt tangentbord …

Jag brukar inte särskilt ofta använda samma dator med flera samtidigt, men vi har gjort det när min son hjälper mig att konfigurera något eller lägga in ett nytt program. Då öppnar han en terminal via nätet och gör det han ska samtidigt som jag kan använda burken till annat.

En av de saker jag tycker är mycket trevligt med Linux är att när man laddar ett program eller ändrar konfigurering så behöver man oftast inte starta om systemet. Bara vid större uppgraderingar är det nödvändigt, men man tvingas ändå inte göra det med en gång (exempelvis när kärnan byts).

I Puppy finns enkla menyval för att stoppa in program, och man kan använda "apt-get install programmetjagvillha" också.

När man ska tanka hem från Exton måste man först registrera sig och logga in.

guraknugen
0

Jag har ju fortfarande Xandros i min och har använt viloläge tidigare, men det verkar som att just viloläget saknas i Advanced Mode, vilket är lite synd. Eller så är det jag som fipplat bort det på något sätt. Fast i och för sig kan jag ju använda Easy mode för det mesta, det är ju bara när jag vill fippla med systemet som jag behöver Advanced mode och då kanske det ändå inte någon nackdel att starta om när man fipplat färdigt, för att sedan starta i Easy mode.

Ja ja, vi får väl se om jag orkar installera något annat och vad det i så fall blir. Trots allt är ju inte min Eee den maskin man huvudsakligen jobbar i. Jag tar med den ut ibland och när jag kommer hem flyttar jag filer så att rätt dator får rätt fil och så vidare, oftast via enkla skript. Click and go…

Tack för informationen!