Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1212 ggr
andreas_b
0

Hantera olika trådlösa nätverk

Har nyligen inhandlat ett trådlöst nätverk (routern är en D-Link 624+ för den intresserade), och jag har ett mindre problem med den trådlösa biten.

Jag får upp ett par andra nätverk i listan (troligen grannens), och när jag ansluter till mitt trådlösa nätverk med  802.1x-autentisering avbryts anslutningen med jämna mellanrum och Windows frågar vilket nätverk jag vill ansluta till. Men avaktiverar jag 802.1x-autentisering funkar det utmärkt.

Så nu är min fråga: Är 802.1x-autentisering viktigt att använda, och hur kan jag lösa problemet? Har för övrigt provat ändra de flesta inställningar i windows och i routern som skulle kunna ha något med detta att göra, och jag har även provat i både Service Pack 1 och 2. Vad behöver göras?

Niklas
0

Är det ditt nätverk den ansluter till när du avaktiverar autenticeringen?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Jag vet inte riktigt hur det där fungerar. Jag har en likadan router och ställt in den på att använda Shared Key, WEP aktiverat med 128 bitar i HEX-mode.

Har aldrig fått de problemen du nämner. Däremot så tappar kabelanslutningen kontakt med Internet ibland. Det varar ungefär 10 sekunder.

Kanske kan dessa inställningar vara värda att testa?

Vill du få lite bättre prestanda kan du stänga av "Mixed Mode" under Advanced, Performance. Kör du på G-mode så kommer inte datorer med 802.1a/b kunna ansluta, men de som kör G-mode kommer få snabbare uppkoppling.

Mvh // Johan

Tom
0

Den bästa lösningen är nog att göra som jag. Sälj D-link och köp Netgear istället  ;-)

Tom

PS. Om du nyligen har köpt routern så att du fortfarande har öppet köp skulle jag faktiskt utnyttja det. Du kommer troligen att ha problem med D-link så länge du har den… Sorgligt men sant.

andreas_b
0

Svar till #1: Ja, det är mitt eget nätverk jag blir ansluten till om jag avaktiverar autentiseringen, och det händer då och då att den till och med tar bort de andra nätverken ur listan.

Ska försöka mixtra med lite inställningar som Johan föreslog.. Men jag får nog ha kvar den här routern tills den pajar, finns ju garanti :). Tack för svaren!

manpeace
0

Andreasa, tänk på att du kan förlora rätt mycket i prestanda med en router/brandvägg som denna.

har för mig att du kör 24 mbit. Vad jag vet så säger dom att denna DLINK har en throughput på cxa 70 Mbit men det stämmer bara när du har typ en laddning. Så fort du börjar med flera laddningar samtidigt så däckar den. Det här är ett vanligt problem med alla routrar/brandväggar för oss vanliga konsumenter. Vill man vara garanterad att utnyttja sin fulla kapacitet så måste man nog koppla ur denna. Fast då kan du ju inte köra trådlöst så klart.

Ville bara nämna det.

manpeace
0

By the way, ja authentiseringen är viktig för säkerheten. Gör som Johan sa och se till att du verkligen kör upp med WEP krypteringen.