Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 786 ggr
t0bias
0

spela upp CKV-filer

Har nyligen köpt en fin plasma och tänkte koppla in datorn för att spela upp lite fina 720p-filmer. När jag spelar upp filerna med VLC så fryser bilden sig ibland och det blir lite mosaik på skärmen medans ljudet fortsätter.

Finns det en bättre spelare än VLC att spela upp CKV-filer med, eller är det min dator som är seg så problemet ligger hos mig?

(jag har nyaste VLC installerad och upplever samma problem på hemdatorn (3 år gammal) och jobbdatorn (några mån gammal).

pentsium
0

ckv har jag alldrig hört talas om (hittar inget om det heller) därimot så brukar hd-filmer ligga som .MKV som vlc klarar att spela upp utmärkt.

för att kunna spela upp hd-filmer så behöver du ett grafikkort som stödjer HDCP, annars så funkar det inte…

du kan också testa med K-lite mega codec pack och se om det funkar bättre…

t0bias
0

Jo, det var mkv-filer jag menade…

Mina grafikkort stödjer HDCP så det är inga problem på den punkten. Ska testa att ladda ner K-lite får jag se om det blir bättre med den.

Tack för ditt svar!

Kaj
0

med k-lite får du även med Media Player Classic. Tror den klarar MKV men är lite osäker där. Min VLC har ivf inga problem med MKV. kan vara så att det då även kom med någon codec i k-lite som jag även har.

Oscar
0

Se till också att stänga av allt annat på datorn, så att inte automatiska virussökningar, spywarescanningar eller automatiska uppdateringar drar igång under tiden du försöker spela filmen.

germx
0

K-lite med media player classic är utmärkt för 720 filmer.

Brukar fungera bra med VLC, men för mig så blev det iaf en klar förbättring i flyt med k-lite och mpc.

t0bias
0

Tack för alla svar, ska pröva k-lite.