Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2433 ggr
ANNIA
0

Virus eller hoax?

Har fått ett mail om att det är virus i omlopp. Har för mig att det är samma jag fick mail om förra veckan, men då fick jag strax efter ett mail som sa att det bara var hoax, nåt som bara var i omlopp för att typ mailbomba servrar. Jag försökte kolla själv på nätet men vet inte vart jag ska leta, på google kommer bara typ mailet upp.

Nån som vet nåt om detta. Klistrar in det mail jag fått.

BIG VIRUS COMING!

Vidarebefordra den här varning bland vänner, familj och kontakter!

Under de närmaste dagarna. Öppna inte några budskap med
en bilaga med titeln 'Vykort från HALLMARK' oberoende av var som skickat det till dig. Det är ett virus som öppnar en vykorts bild, som 'bränner' hela hårddisken C i din dator. Detta virus kommer att tas emot av någon som har din e-postadress i sin kontaktlista. Det är anledningen till att du måste meddela alla dina kontakter Det är bättre att få detta budskap 25 gånger än att ta emot viruset och öppna den.

Om du får ett mail kallat POSTCARD, 'trots att skickas till dig från en vän, öppna det INTE!

Detta är det värsta virus som aviserats av CNN. Det har varit indelade efter Microsoft som den mest destruktiva viruset någonsin. Detta virus upptäcktes av McAfee går, och det finns ingen reparation ännu för denna typ av virus.
Detta virus förstör s hårddisken, där vital information hålls.

// IT-avdelningen

AktieTrader
0

hoax, som 99,99999999% av alla andra sådana mejl

ANNIA
0

Tackar för det.

pentsium
0

aka kjedjebrev…

Kaj
0

Öppna aldrig mail från avsändare som du inte vet vilken de är eller som du kan förvänta dig ett mail från

ANNIA
0

Jag öppnar aldrig bifogade filer från okända. När det gäller vanliga mail så ser jag ju dom på en gång, är väl förhandsgranskningen antar jag, för jag har iklickat att inte öppna förrän efter 5 sek så jag hinner radera om det ser knasigt ut. Fast jag vet inte om det spelar nån.

Är även restriktiv att öppna bifogade filer från dom jag känner, för man vet ju aldrig om dom fått virus som skickat sig själv vidare. Jag brukar då ringa och kolla om dom skickat en fil.

Kaj
0

även förhandsgranska är ett hot för då öppnas faktiskt mailet och ev. hot exponeras.

jag har kopplat bort förhandsgranska på alla mina mappar i outlook. Jag ser bara avsändare och rubriken på mailet och då är inga mail öppnade. Känner jag inte igen avsändaren eller om mailets rubrik verkar mysko så slänger jag den i papperskorgen direkt

Granville
0

Man kan alltid knappa in t ex "BIG VIRUS COMING" + Hoax i google och läsa. I detta fall hittar man bl a

http://urbanlegends.about.com/library/bl_postcard_virus.htm

guraknugen
0

”Vidarebefordra den här varning bland vänner, familj och kontakter!”

Förutom att det är väldigt dålig svenska så är det i alla fall en uppmaning som jag aldrig kommer att följa. Trots att väl alla vet idag att man inte ska vidarebefordra epost av denna typ, så händer det ibland att man får sådana, från bekanta, i sin inkorg och jag blir då lika förvånad varje gång. Och det lär ju inte heller hjälpa att man skriver tillbaka och skäller ut dem…

Min grundregel är alltid att aldrig, aldrig och åter igen aldrig svara på kedjebrev, oavsett vad som står i dem. Det bästa är att inte läsa dem över huvud taget, men ibland hinner man ju läsa lite innan man fattar vad det är. Fast om det står ”FW:” eller ”VB:” i adressraden kan man ju sätta på sig den skeptiska kepsen.

Maryissa
0

Såna här mail slänger jag också direkt, och vidabefodrar dem aldrig.
Och vidarebefodrar över huvud taget inte kedjebrev, och jag gillar inte alls dessa.
Dessutom händer det ofta att alla mottagar- och avsändaradresser är synliga i sådana mail.

Jag är också mycket försiktig med mail som jag inte känner igen avsändarna på, eller tycker att avsändar adressen ser konstig ut.

Och jag klickar aldrig på länkar eller öppnar bifogade filer i sådana mail.
Och är även försiktigt med bifogade filer annars också.

Men jag undrar vad som är farligt med att bara öppna ett mail.
För ibland är man ju osäker, och måsta kolla lite närmare, för att inte missa något viktigt mail.
( utan att klicka på något i mailet förståss ;-)

Kaj
0

Jag har aldrig några problem med att avgöra ett mails innehåll. Jag tittar på rubriken och avsändaren. Det är allt jag behöver för att avgöra ifall jag skall öppna mailet eller ej. Hoax mail etc kan man normalt se därför att rubriken på mailet är så tydliga att man kan se att de är bluff. Om avsändaren dessutom inte är från någon jag känner till eller från företag, organisationer som jag normalt brevväxlar med så åker de i papperskorgen direkt

Solveig
0

Ett nytt sätt (i alla fall för mig) att skicka virus är att maskera dem som gratulationskort. Mina elever brukar få gratulationkort av sina kompisar där man ska klicka på en länk för att se dem. Samma sorts meddelande kommer nu fast inte från kompisar utan från elaka virusskickare. De stoppas numera direkt i servern. Får ni ett gratulationskort, kan det vara från en elaking!

Maryissa
0

Jo, jag har också fått sådana mail som är maskerade som gratulationskort.

Men står det inte någon som man känner som avsändare så kan man vara mycket säker på att det är ett mass och virusmail.

Om jag ska öppna ett vykort på det sättet så ska jag vara 100 procent säker, annars kastar jag det.

Men visst är det jobbigt att det ska vara så här. Man blir ju så trött på alla spam- och virusmail.

ANNIA
0

Om avsändare och rubrik ser ok ut så är man lika illa ute i alla fall om den man känner fått virus.

Såna där gratulationsmail brukar jag aldrig klicka i, inte ens dom som kommer från nån jag känner. För säkerhetsskull. Har haft vid nåt tillfälle när mitt nod varnat fast det var en bekant som länka till en sida.

Krycke
0

Ett bra sätt att slippa en hel del skräp-mail är att inte använda mail-adressen när men registrerar sig på olika sidor man bara besöker nångång eller inte är kända (de säljer oftast din adress vidare och du får spamm som tack).

http://www.mailinator.com/ kan du använda en fake-mail när du registrerar dig på sajter. t.ex. ovannämnda länk loggar du in på genom att skriva in din fake-mail som du själv bestämmer vad den består av ex. vadsomhelst@mailinator.com. Sen får du mailen till din fake-mail och kan läsa den där och så har du din riktiga mail endast till seriösa sidor mm.

ANNIA
0

När det gäller skräppost så har jag aktiverat det filtret på min leverantörs sida så 99,9% av allt skräp stannar där. Sen får jag ju lov att gå in och kika nån gång då och då så att inte riktiga mail råkat hamna där.

[PeterWem]
0

Använder Mozilla Thunderbird. Där kan man själv skapa ett filter som förbjuder ord i titeln. Har man internationella kontakter blir det problem. Annars är det mycket effektivt. Vilka av dina kompisar eller kunder skulle välja ord som de här?

De som slipper igenom slänger Thunderbird själv i papperskorgen.