Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 799 ggr
rumpino
0

Nätverksfråga

Om jag har flera datorer varav en är mkt 'viktigare' än de andra. Jag önskar ha denna 'direkt' mot nätet, utan router el andra störande moment, sen har jag andra mindre viktiga som kan gå på en trådlös. Går det att ordna? Hur i sånna fall?

Inkanyezi
0

jag förstår inte helt varför just den datorn skulle vara så "viktig" att den inte kan kopplas bakom en router. Det går ju att vidarebefordra portar som man behöver från routern.

Annars är det ganska enkelt; man sätter upp den som server och har två nätverkskort i den, så att den får fungera som router. Det beror lite på vilket operativsystem du har hur man sätter upp den, men om man ska använda samma nätverksanslutning så ska den sättas upp som DHCP-server, och naturligtvis kan det andra nätverkskortet vara trådlöst om man vill ha det. Det blir ganska noga med att sätta upp en ordentlig brandvägg då, så att man inte riskerar att utomstående kommer in i datorn.

Enklare är att använda en router och vidarebefordra portarna som man behöver till den "viktiga" datorn.

Kaj
0

Med de flesta routrarna idag kan du även ställa in QoS som gör att du kan prioritera en viss dator, vissa portar (för t ex spel, fildelning …) så de får högra attention och prioritet än andra datorer genom samma router. Hur du gör bör stå i din manual för din router.

rumpino
0

tack så mycket för era svar!

kan jag alltså installera ett trådlöst nätverk men inte köra denna trådlöst utan koppla en sladd till routern? utan att det blir någon 'delay' eller annat strul?

jag använder datorn för bla trading (även spel o fildelning) så jag är väldigt beroende av så liten fördröjning som möjligt.

Inkanyezi
0

Du kommer nog inte att märka någon fördröjning med en router, och det gäller i synnerhet kabelanslutna datorer. En router kommer att funka ungefär som servern du ansluter till, den släpper helt enkelt igenom paketen. Om du har höga krav ska du inte köpa en leksaksrouter som har dålig "throughput", utan du bör välja en proffsprodukt. Skillnaden är stor i prestanda och pris. Om du inte vill betala mer än för en enklare router bör du välja Linksys som är ganska kvicka och funktionssäkra i det nedre skiktet. Netgear har både bättre och måttligt bra produkter beroende på vad du vill betala.

De datorer som är anslutna med radiolänk till routern kommer att ha en viss latenstid och om flera använder den samtidigt kommer det också att bli en del krockar. Kabeln går i regel snabbare och utan latens.

AktieTrader
0

Här är två routrar under 1000kr som klarar att prioritera trafiken. Man ställer helt enkelt in vilka program som ska ha högst prioritet till internet.

[http://www.sweclockers.com/recension/6084-netgear_wndr3300_och_wnr3500](Routertest på sweclockers)

rumpino
0

tack igen!