Blockera en webbsida?
Detta kanske är en konstig fråga… men…
Kan man göra så att man inte kan besöka en viss hemsida på internet? Liksom bara att man inte har någon tillgång till den. Att man kan ändra på nån inställning.
jag behöver bara få bort min mamma från min blogg, hon går in dit och läser den trots att jag har förbjudit henne! och hon bara ljuger varje gång jag frågar henne om hon läst den de senaste dagarna. jag ser ju på datorn (hennes dator) att/när hon varit inne där.
det kanske är lite löjligt… Men jag är en typisk tonåring som vill åtminstone ha någon form av privatliv från min mamma. jag klarar bara inte av att bo med någon som vet om mina innersta tankar och allt sånt där.
så… är detta ett hopplöst fall? eller finns det något sätt att blockera en webbsida? jag och mamma har olika datorer, så jag kommer ju då kunna komma in på bloggen…

Nu är ju själva vitsen med en webbsida att den ska kunna läsas från var som helst, så det är ju lite emot idén att blockera den…
Men visst går det, om man till exempel kräver inloggning för att det ska gå att komma åt en viss sida etc. Jag vet inte var du har din blogg, men bara att du har en antyder ju att du har satt upp den för att den ska läsas av andra. Om du ville ha den privat så vore det ju ingen vits med att lägga den på nätet.
Om den ligger på en egen webserver, eller om din värd stöder inloggning för att läsa innehållet, då kan du hindra din mamma från att läsa genom att sätta lösen som du inte ger henne. Annars får du nog lov att lägga dina tankar på ett lite mer privat ställe.
okej… då var det ett hopplöst fall… men tack iaf för svaret.
Eftersom du har tillgång till hennes dator så borde det gå att sätta upp ett föräldrafilter (hehe) som normalt används för att blocka porr o liknande för barn. Om hon inte e så haj på datorer kanske hon inte fattar vad det är som gör att det inte fungerar.
okej. hehe, nej hon är jättedålig på datorer och allt annat tekniskt =P
vet du hur man sätter upp ett sådant föräldrafilter då? =)
I IE7: Verktyg->Internetalternativ->Innehåll->Klassificering av innehåll->Aktivera->Godkända platser. Fyll I adressen till din blogg och klicka på Aldrig
Tack så mycket =D ^^
Förstår att det inte är läge för nån "moralpredikan" och att "så länge du bor hemma och din mamma betalar för internetuppkopplingen, så har hon också rätt att använda datorn som hon vill". Det var inte det svaret du sökte eller vill höra, det förstår jag.
Kan hon inte respektera att du vill ha ditt "tjejsnack" för dej själv (och alla andra tusentals läsare…), går det inte att prata med henne?
Kanske har hon anledning att oroa sej för dej och att det är därför hon läser (i välmening), för hon läser väl ändå inte dina inlägg bara på jäkelskap?

Å andra sidan så är en blogg ju publicerad på nätet i full offentlighet…..och därmed åtkomlig och läsbar för alla…..så om du inte vill att din mamma ska läsa…låt bli att skriva!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ingressen i inlägget gäller en tecknisk fråga som trådskaparen vill ha hjälp med, anledningen bakom är ointressant, då detta INTE är ett forum för moral & etik.
Mamman är välkommen att ställa samma fråga, med reverserat resultat.
Lägga "föräldrarfilter" på någon annans dator tycker jag är helt fel.
Skaffa en blogg där läsarna behöver lösen ist.

Jo, jag kände nog till den möjligheten men uteslöt den i mitt svar, eftersom jag inte ser den som riktigt rumsren…

det är ju inte så smart att lägga ut något öppet på nätet om det finns någon som man inte vill ska se det, din mamma kan ju fortfarande läsa din blogg från vilken annan dator som helst ju.
jag vet. man har en blogg för att andra skall kunna läsa den och det är en offentlig plats som alla har tillgång till. jag förstår precis vad ni menar.
Jag borde låta mamma läsa den om hon verkligen vill det, I know… Men jag är en väldigt inåtvänd, blyg och reserverad person som tycker det är obehagligt att bo med någon som vet precis allt om mig. visst, jag skriver inte om vad som helst i min blogg, såklart. men var inte ni sådana när ni var i tonårsåldern? som ville få åtminstone lite privatliv från just era föräldrar? jag menar… även om jag inte skriver ner en massa hemligheter i bloggen etc så tycker jag det är obehagligt ändå att mamma läser min blogg, att se henne precis varje dag, bo under samma tak i vetskap om att hon vet allting som jag skrivit (alla andra som läser min blogg träffar jag ju aldrig, förutom mina vänner då som jag träffar i skolan). jag vet inte hur jag ska/kan förklara varför det är obehagligt. det är vad jag tycker i alla fall.
Någon gång kommer jag säkert växa ifrån det och inte ha något alls emot att hon läser min blogg. men det är bara så här jag är, idag.

fixa en nu adress till bloggen som du inte säger till din mamma…
Nej… jag har nu faktiskt funderat över det ni skrivit. Ni har helt och hållet rätt. jag borde köpa en sådan där boxningssäck istället för att låta min irritation/ilska gå ut över mamma. och jag behöver träna bort min blyghet.
Så jag behåller bloggen och struntar i om hon läser den eller ej, och behåller allt som jag inte vill att hon ska veta i mitt huvud istället.
Tack för era svar.