adiminstratör
Hej
Min son står som adiminstratör och blivet av med koden så det går inta att lägga in något i datan. Hur kan man bli av med koden? Kan man kringgå koden? Behöver snabb hjälp. Har XP
Lena

Om du har några fler administratörskonton på datorn (typ den som kom med datorn som brukar heta just administrator (administratör) och känner det lösenordet kan du logga på med det. Gå sedan till hantera användare från kontrollpanelen, och markera sonens konto och välj byt lösenord.

Eller starta i felsäkert läge, där behövs inte lösenord har jag för mig.

det brukar finnas ett dolt administratörskonto som man kommer åt antingen om man startar datorn i felsäkert läge eller om man trycker ctrl+alt+delete ett par gånger när man är vid inloggningsidan så får man upp en ruta där man kan skriva i administratör som inloggningsnamn och förhoppningsvis kunna logga in.

Jodå felsäkert läge kräver påloggning

Det ar ju lite det som ar iden med att krava inloggning. Det ar for att skydda innehallet. Tyvarr ar det sa att har man en gang tappat losenordet sa far man installera om.
---

Men innan man installerar om bör man säkerhetskopiera filerna som man har på datorn. Många glömmer bort säkerhetskopiering, men en dator är en ganska bräcklig sak, och man ska utgå ifrån att rätt vad det är kan man inte komma åt sina filer på den längre…
Windows har ingen säkerhet för filer i form av rättigheter, så om man startar med ett annat operativsystem har man tillgång till hela skivan. Man kan till exempel ladda operativsystem med en Linux-CD och kopiera ut sina filer, som vanligen ligger under "C:\Documents and Settings\"
Om man kopierar ut det till exempelvis en USB-hårddisk så är man lite säkrare, och sedan kan man göra vad som helst, installera om osv.
Ja, jag vet att Windows inte raderar något i "Documents and Settings" när man installerar om, men jag tycker ändå att det är en bra idé att säkerhetskopiera det innan man sätter igång att installera operativsystem.
Om man använder exempelvis Puppy-Exton, som är en linuxdistro på svenska, är det mycket lätt att kopiera ut filer från hårddisken.

#4 ibland eller ofta så ligger det inget lösen på det dolda admin kontot.
#5 det finns massor (en del iaf) med applikationer för att återställa windows inloggningslösernord.

#6 Det ar sant att i flertalet fall sa ar filsystemet FAT32 (Tyvarr). Men i minst lika manga sa kor man NTFS och da hjalper det inte att installera ett annat OS.
Man borde egentligen aldrig ens overvaga att anvanda FAT32 som filsystem eftersom NTFS har sa manga fordelar.
---

#8 Det har aldrig varit fråga om att installera ett annat OS. Vad jag föreslår är att tillfälligt använda ett annat OS för att göra en säkerhetskopia. Det funkar lika bra vare sig filsystemet är NTFS eller FAT. Och inget av Windows filsystem har några hinder för att se och läsa alla filer på skivan, vilket är allt som behövs för att säkerhetskopiera.
Och det kanske finns fördelar med NTFS, men eftersom filsystemet saknar öppen dokumentation törs jag inte uttala mig om dem…
Nja, vid det här laget är väl NTFS ganska föråldrat, men jag fattade det som att NTFS jämfördes med FAT32 i #8 och då är säkert uttalandet helt korrekt.
#9 Antar att du menade att man kan köra Puppy-Exton från en liveskiva eller liknande, men det framgick inte riktigt när du nämnde det, så jag kan förstå om en och annan missuppfattade det lite. Men nu lär det ju vara klargjort i vilket fall. :) Bara av ren nyfikenhet, efter att ha läst lite på sidan du länkade till: Det står att Puppy-Exton är väldigt snabbt. Är det snabbt redan när man kör det från en live-skiva, alltså? Fast det kanske framgår om man läser HELA sidan… orkade dock inte det just nu. De liveskivor jag har av olika distributioner (Ubuntu, OpenSuse, Mint Light) är annars ganska slöa eftersom den måste läsa från skivan så fort man ska göra något man inte gjort sedan uppstart.

OT; Puppy är otroligt snabbt, men det är inte snabbt att ladda in i datorn.
I stort sett allt från skivan laddas in i minnet på datorn, och allt körs direkt ur minnet, det är därför det går så fort. Det finns flera varianter av Puppy, och det är lite olika hur de passar beroende på tillgängligt minne i datorn.
Om man har åtminstone 512 MB så kan hela systemet laddas i minnet och Puppy är snabbare än något annat som jag har provat. Med Abiword har man en suverän ordbehandlare som inte har någon fördröjning, och det är enkelt att koppla upp sig på nätet. Hårddiskar och stickor och annat monteras manuellt, men på ett mycket enkelt sätt. Man bara klickar på ikonen för att montera skivor och hittar hårddisken och klickar på den. Det funkar bra på NTFS-partitioner också.
#11 Okej, har funderat på Pupeee i min Eee PC, men jag vill ju ha snabb uppstart så jag vet inte… Med originalsystemet i Eee (Xandros i Easy mode) tar det ungefär 10 sekunder att starta upp från Vänteläge och en halvminut från avstängt läge (medräknat den tid det tar innan operativsystemet börjar laddas in). Om allt laddas till minnet (vilket det tydligen ska göra med Pupeee också) så borde ju inte heller start från viloläge elelr vänteläge gå så speciellt snabbt med Pupeee, eller tänker jag fel nu?
Vi kanske borde starta en egen tråd om detta i och för sig…

Jag tror att största skillnaden mellan Puppy och Xandros är att Xandros är väl integrerat med Windows och att monteringen är automatisk. Det är inte svårt att montera skivor i Puppy, men den gör det inte förrän man ber om det. Uppstart från vila är samma sak vilket system som än sitter i. Om du sätter puppy på en sticka eller sd-minne så kan du ju pröva den i Eee utan att ändra på någonting, men antagligen går laddningen lite kvickare från den inbyggda ssd-enheten, eftersom den har ett snabbare gränssnitt än USB. Min personliga erfarenhet är att puppy är lite segt innan datorn kommer igång, men sedan märker man ingen fördröjning alls.
Fortfarande utanför ämnet (så att den som inte gillar det vet det redan nu och inte behöver läsa vidare):
#13 Det jag stör mig mest på med Xandros är nog just det du säger, att det är ”väl integrerat med Windows”. Jag hade hellre sett att de gjort de användarvänligt. Jag menar, på vilket sätt är det användarvänligt att min USB-hårddisk dyker upp som en länk med sökvägen ”/Min Eee PC/Min startsida/D:” (”/media/D:” leder då denna länk till) istället för att den, som i mina Ubuntudatorer, dyker upp i menyn ”Platser” under namnet ”Backup” (som jag själv valt att kalla hårddisken, vilket Eee Xandros tycks skita fullständigt i). Eller likadant med min ogg-spelare. Dyker också upp som ”D:” i Eee (om inte hårddisken redan är ipluggad, då blir det ju ”E:”, så klart) men i ”Platser” som ”iAudio” i Ubuntu. Och här är det tillverkaren själv som gett den det namnet, inte jag. Återigen skiter Eee Xandros fullständigt i detta.
Nej, ska man ”kopiera” något från Windows, vore det bättre att de valde de bra sakerna (finns faktiskt några sådana saker, även om jag inte kan komma på någon just nu) och inte rena dumheter som fåniga och förlegade enhetsbokstäver. Detta är faktiskt den sak som mest fått mig att vilja installera Ubuntu Eee på maskinen, eller Pupeee. Kanske skulle prova att lägga in Pupeee på min ogg-spelare och testa… men som sagt jag är barnsligt förtjust i att kunna använda burken redan 10 sekunder efter att jag tryckt på startknappen.