Signalstyrkan på trådlöst nätverk.
Hej på er.
Mitt första inlägg här. :-)
Jag har hört att man kan öka signalstyrkan på en trådlös router
genom att ändra vilket land man befinner sig i.
Så att i Sverige har vi lagar som styr hur stark signalen får vara,
men i andra länder får signalen vara starkare och därmed kan man
få bättre signalstyrka.
Är det någon av er som känner till detta?
Isåfall vilket/vilka länder kan man ställa in för att få bättre
styrka på signalen?
Det är en 3Com Wireless 11G Cable/DSL router jag har.
MVH Mikael.

Välkommen hit mickeliten!
Jag hade inte hört talas som att det fanns en sådan skillnad mellan olika länder men det skulle inte förvåna mig om det fungerar på det sättet.
Om jag inte missminner mig så har Johan, som är värd för den här sajten, köpt en antenn som förstärker signalen från han wlan, för att kunna sitta ute på gården och arbeta… :)
// staffan

Stämmer inte. Det är t.ex. inga problem att flasha en svensksåld router med exempelvis en tysk eller amerikansk firmware. Det enda som påverkas är möjligen att du får ett annat språk.
Sedan är det ju inget som hindrar att du sätter en extern antennförstärkare eller en annan typ av antenn på routern. Routrar använder samma öppna 2,4gHz-band som trådlösa telefoner, microvågsugnar, bluetoothprodukter och astronomer använder för att kika ut i stjärnhimlen.
Det stämmer absolut att olika länder och regioner har olika lagar för signalstyrkan.
Däremot är jag tveksam till att det skulle gå att ställa om eller flasha om en basstation köpt i Sverige för att ge högre output. Vet inte om signalstyrkan är "strypt" i svenska routrar eller om det sitter andra chip i.

Tack för svaren!
Jag hörde på den lokala datorbutiken att man kunde göra så för att få bättre räckvidd för att Sverige stryper signalstyrkan.
Jag är lite tveksam så det är därför jag frågar. :-)
Det kan ju ha varit ett argument för att sälja också.
Precis som Staffan säger så har jag en lite större antenn till min router. Det gjorde att jag kunde sitta ute på gräsmattan på min gård tre våningar ned. Utan denna antenn fungerar det bara om man har routern i fönstret. Fönstret var tvunget att vara öppet.
Sedan upplever jag att det fungerar mycket dåligt om datorn är för nära routern. Kan det vara så?
Mvh // Johan
Det kan absolut vara så att man är för nära. Signalstyrkan ska vara på viss nivå för optimal överföring, så ibland kan det bli bättre om man flyttar antennen/routern längre bort!
#6, Hmm, då förlorar man ju hela vitsen med trådlöst. På något sätt ska du flytta din trådlösa router till en annan plats om den står för nära. Hur gör man det? Med en kabel…?
Tom