Miniatyrer i mappar - Vista
Hej,
har använt visningsläget "miniatyrer" i mina bildmappar eftersom det är så smidigt att se bilderna. Men nu har det försvunnit och jag ser bara jpg-loggan istället för en miniatyr av bilden. Vad har hänt?
Klicka på Visa->Miniatyrer.
Som standard är ditt operativsystem satt att komma ihåg vilken typ av visning du använt i respektive mapp….om du råkat välja något annat än miniatyrer så får du bara jpg-loggan.

Jo, jag har inställt på miniatyrer, lite koll har jag i alla fall ;-) Men jag får bara jpg-loggan istället för förhandsvisning. Samma sak på bildmapparna, där får jag ingen förhandsvisning på bilderna i, det är en vanlig mapp som ikon.
Gå in i utforskaren…
Gå in i menyn verktyg->mappalternativ
Klicka på fliken "Visning"
Klicka på "återställ alla mappar"

Just det hjälpte inte men jag återställde allt annat, då fungerade det 

#4 - Jag har samma problem och försökt med "återställ alla mappar" men det funkade inte! Och problemet har kommit på den sista tiden.
(Jag kör Vista Ultimate x64)
Hur menar du med "återställde allt annat"?? Vadå för annat? 
Är detta svaret på era frågor:

#6 - Tack för tipset, men det hjälpte inte mig i alla fall….ser fortfarande inga miniatyrer i mapparna…..
Kan det vara så att det kräver Aero?
Mvh // Johan

#8 - Det vore ju knepigt i så fall, det har ju funkat tidigare, och funktionen finns ju i både i XP och Vista…..varför skulle det bara försvinna helt apropå så här?
Knepigt…..

Har du möjligen förlorat inställning till vilket program som skall visa JPEG bilder.
Gå in under mappar och se vilket program som är fördefinierat för att visa filtypen JPEG, JPG.

#10 - Hej Kaj!
Nej, jag har associerat både JPEG, GIF, BMP med flera för att kunna se dem i Windows Fotogalleri i Vista. Och det har ju funkat hela tiden förut…..och ändå är jag inge "rookie" precis…
Jag har ju jobbat med bildbehandling sedan 1989 (då på Mac, senare i Win) och en massa andra tillämpningar såväl som hårdvara m.m.
Men här fattar jag inte varför det inte funkar! Har testa allt jag kan komma på, men får ändå inga miniatyrbilder i mapparna….*Hmm*
Jag måste ha förbisett något, men vad?? 

Jag har också Vista och när jag t.ex. ska ladda upp bilder från datorn till nätet så i stället för miniatyrerna så visas bara t,ex, Jpeg-loggan.
Det händer inte med alla bilder, men flera och det är ganska irriterande att inte se exakt vad man letar efter när man ska ladda upp en bild.
Detta problem hade jag inte i början utan det hände helt plötsligt för en tid sedan.
Det ska bli spännande om någon kommer på lösningen.

Nu har det löst sig i mitt Vista iaf.
Gör så här: Gå in i kontrollpanelen - Mappalternativ - Välj fliken Visning - Scrolla ner rulllisten och ta bort krysset i rutan "Visa alltid ikoner, aldrig miniatyrer"
KLART!
Men man måste göra det via kontrollpanelen, funkar inte direkt i mappen, eller via Utforskaren!
Och nu funkar det som tidigare! Jag tror det ändrade sig vid någon av de senaste uppdateringarna från MS-update…..men är inte säker.
Men irriterande innan man hittade det iaf. 

Tack så hemskt mycket.
det verkar vara en bra lösning.
Det ska jag testa imorgon, för nu är det natti-natti för mig.
Ja, kanske det är någon uppdatering som orsakat detta…man vet aldrig…
Åter kommer efter att jag testat detta och talar om hur det gick.
#13 Ha ha ha… vilket pajas-system!
Tänkte på det som du indirekt sa, att man ibland måste göra vissa saker på vissa ställen, annars fungerar det inte…
Kommer ihåg när jag köpt ny dator kring årsskiftet 1998/1999, det var Windows 98 som gällde då. När man startade datorn första gången, så installerades ju allting, sedan gick man ju in i kontrollpanelen för att kolla läget lite. Då märkte man att vissa ikoner där inte funkade. Man kunde komma åt funktionerna ändå via andra vägar, men att dubbelklicka på ikonerna (vissa av dem) i kontrollpanelen var meningslöst; inget hände. Det kändes ju också som lite pajasvarning. Men jag fick ju med en installationsskiva, så det var bara att blåsa ut skiten igen och installera om allt från början och då fungerade ju den biten i alla fall.
Sen i med Office '97 som var det senaste då. Installerade Word och Excel och säkert ytterligare något. Startade Excel (eller var det Word? Länge sedan som sagt) och genast fick jag pajasmeddelandet ”Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas”. Undrar om det inte till och med var ordagrant så, tänk att man kommer ihåg lite i alla fall… Detta må väl vara hänt någon enstaka gång när man proppat datorn full med skit, men detta var en nyinstallerad maskin!
Nej, det var ingen rolig upplevelse, och inte blev det bättre med tiden heller. Körde Windows 2000 i burken ett tag och då gick den lite bättre, men då var det vissa andra saker som inte var bra, exempelvis drivrutinen till min skrivare som var mycket simplare än den för Windows 98. Provade även XP på den något år senare, men det var på tok för tungt för den; den vek ner sig fullständigt. Det tog kring 30 sekunder att öppna en sketen mappjävel när XP var nystartat! Inget man hade lust att betala för precis…

#15 - Javisst är det lite pajassystem över det……själv körde jag en rad olika Macar från 1989-1999 då jag "tvingades" över till PC med Windows p.g.a. anledning……..
Men jag höll på en del med PC redan från 1987-89 inom ett statligt verk. Men då var det ju DOS som gällde….och den gamla kontorsprogramvaran "Enable"……
Snacka om utveckling i alla fall……
#16, jo det har hänt lite sedan dess, men min minnesbild av DOS var i alla fall att det var ganska stabilt… men det fanns väl inte så mycket som kunde gå fel, å andra sidan… Och så var det ju snabbt också… Men jag antar att jag kan få ungefär samma snabbhet idag genom att logga in i Linux utan att ladda något grafiskt gränssnitt, med skillnaden (mot DOS) att jag får riktig multitasking på köpet.

#17 Ja, det är nog sant….men idag orkar man ju inte köra utan grafiskt gränssnitt längre…..iaf. inte jag!
Det är ju bara när man måste in i kraschade (Win) burkar som man är tillbaka i forntiden…..med de bättre bootskivorna och dess verktyg! 
Fast många av de saker som inte kräver grafiskt gränssnitt tycker jag är enklare att utföra med kommandon, i alla fall om man gjort sina egna (med alias, vet ej vad det kan heta i Winsows/DOS eller genom att göra små skript) och det brukar jag göra då jag behöver göra något jag TROR att jag kan behöva göra igen framöver. Backup kör jag alltid med egna skript, exempelvis. Filerna ska ju alltid från a till b, så det finns inget behov att ändra något, och så går det fort också. Några sekunder brukar det ta att göra backup på mina ca 50 GB, men det beror ju på hur ofta man gör det. Den mesta tiden går oftast åt för den att räkna ut vilka filer som ändrat sig sedan förra gången, sen går det ju fort att kopiera de stackars kanske 15 filer är berörda. Men visst, det är sällan jag besöker det textbaserade gränssnittet, annat än med virtuell terminal. Jag har allt gjort en liten ikon till min Backup också, så ett litet dubbelklick på den så är det hela igång.

Ja, det finns ju bra användningsområden för egna skript! 
#20 Jag har nästan, i alla flal delvis, slutat leta efter program. Min första tanke brukar bli ungefär ”hur skriver jag ett skript som klarar detta?”… och ändå är jag usel på skript, än så länge, mne man brukar få god hjälp på de olika forum jag besöker. Inte så att andra skriver mina skript åt mig, jag bruakr oftast fråga i generella termer och plocka lite idéer här och var, så det är sällan någon föreslår något som jag sedan plankar rakt av. Ofta har man ju en grund att utgå ifrån också. ”Jag försöker åstadkomma blaha med hjälp av EttKommandoSomJagInteBehärskar -parametrar filnamn.hit | AnnatKommandoSomJagInteHellerBehärskar -flerparametrar > filnamn.dit, men jag får det inte att funka”. Då kanske någon upptäcker att om jag använder -m så kan jag inte använda -f också, ”använd -ab istället”, typ. Någon annan skriver kanske att jag angriper problemet från helt fel håll och en tredje undrar varför jag inte använder kommandot DetFruktansvärtBraKommandot istället för mina pajaskommandon, och ger några exempel… Så till sist kanske man har lärt sig en massa och med hjälp av 14 tips kommit fram till en 15:e lösning…
Ja, inte vet jag, men jag tycker det är kul i alla fall. Och tillfredsställande när man får ihop något som fungerar utan att sabba hela hårddisken… fast jag är inte orolig, kör backup till extern hårddisk i stort sett varje dag. Oj, det nämnde jag visst tidigare…