Svart skärm och batteri
Jag har en kompis som ringde mig i morse. Hennes skärm på den bärbara hade helt plötsligt blivit becksvart och ingenting fungerade. Både hon och jag trodde att datorn hade krashat. Men så ringde en anan vän vtill henne och sa att det kunde vara batteriet. Eftersom hon sällan eller aldrig använder batteriet kunde det störa på något vis. Så hon tog ur batteriet och visps så fungerade allt igen! Hur kan detta vara möjligt? Jag använder batteriet ibland och det dras ur, så jag har klarat mig. Men kan någon förklara för mig hur detta kan hända? Hur kan batteriet ställa tilld et så?

Det finns skyddskretsar i datorn som hindrar att den slås på under vissa omständigheter. Om batteriet är felaktigt på endera av två sätt så startar datorn inte; det ena är om det har för hög spänning, det andra om det är tomt och suger för mycket ström.
I båda fallen går datorn om man tar ur batteriet och i det andra fallet kan det vara idé att försöka ladda batteriet innan man försöker köra med batteriet i. Om det tar laddning på rätt sätt och inte har någon kortsluten cell så kommer datorn att funka efter en kort tids laddning.
I det första fallet, om batteriet har för hög spänning, kan det löna sig att låta batteriet vila en tid och sedan starta datorn på batteri och köra ner det till tomt innan man kopplar in nätspänning igen med batteriet i.
Hade jag ingen aning om! Tack för svaret, alltid lär man sig något nytt.. :-)

Om man kör mer eller mindre jämt med nätspänning bör man i de flesta bärbara plocka ur batteriet.