Storegate
Är det någon som vet nåt om detta? Är sugen på att använda dom men man vet ju aldrig… 
Ingen?
Hade gärna kommenterat om jag hade vetat vad Storegate är…
Det är en hårddisk på nätet.
Verkar ju vara en bra idé om man vill dela med sig av lite större filer..
Så istället för att spara lokalt så sparar man genom att ladda upp sina filer till någon webbplats?
Låter ju snabbt och bra…
Förmodligen inget för mig i alla fall, jag skulle nog bara bli förbannad om det var det minsta segt. Det ska gå fort att hantera filer. Det ska bara rassla till, så ska det vara klart. Pang, bara.
40 GB för 189 kr/månad? För det första är det för lite, för det andra för dyrt. Sparar man 189 kr/månad, så tar det ju inte så många månader innan man sparat ihop till något litet externt minne, USB eller någon form av kort, större än 40 GB i all fall om man köper flera kort eller USB-enheter) och betydligt snabbare och som man kan ha med sig var man än är (som ju är ett av argumenten med att spara på nätet).
En smaksak skulle jag nog vilja kläcka ur mig.
2 GB gratis var i alla fall löjligt lite. Helt oanvändbart, i alla fall för mig.
*5 För mig skulle det vara perfekt med 2GB! Har man vänner 100 mil bort kan man lägga in många foton där som dom kan ta hem när dom kan själva. Eller ljud-filer… tex. Går att göra mycket med 2GB… Har inga som helst planer på att spara och lagra mina hemlighter där ut i cybern..

Om man ändå har sin dator uppkopplad ständigt (många har en router uppkopplad jämt), då kan man ju ha en webbserver själv som vem som helst kan tanka ner ifrån. Om man vill kan man sätta lösenord, men jag har aldrig känt något sådant behov. Däremot blev elräkningen lite för hög när jag hade en dator gående för jämnan.
Det finns NAS med mediacenter och webbserver som drar lite ström och som man kan ha till det här, och som i längden inte kostar särskilt mycket.
Nackdelen med att ha det själv jämfört med att lägga det hos något företag på nätet är att om man reser så kommer man inte åt sina grejer om systemet där hemma går ner. När det ligger hos någon av alla företag som lånar ut utrymme via webben, då kommer man verkligen åt det var som helst.
Jag har inte datorn på dygnet runt. Finns ingen anledning… Så detta system passar perfekt! :-)
#6 Man kan ju maila bilderna också… Dina vänner kan väl öppna sin epost när de vill, eller hur?
Och exempelvis GMail ger dig ju ca 7,1 GB gratis. Och det ökar för varje sekund dessutom.
Men alla är ju olika, som sagt.
Alla har inte bredband ser du… Då kan man ladda hem det man vill i sin egen takt.
#10 Precis som när man tar emot epost, med andra ord.
Du kanske tänker på de som använder en epostklient för att ladda ner sin epost (istället för webbmail som operamail, hotmail, yahoo, gmail och så vidare)? I så fall kan den som vill, i alla fall i de klienter jag använt, ställa in den så att den bara laddar ner brevhuvudet. Då ser man alla ämnena och själva brevet och dess bilagor laddas inte ner förrän man vill öppna det. Om du då skriver något informativt på ämnesraden, så att mottagaren vet att det kommer en stor bild, så kan mottagaren välja att öppna brevet vid ett lämpligt tillfälle.
Men visst är detta en krystad lösning. Känner du många som inte har bredband? Jag känner inte någon, tror jag. Fast å andra sidan känner inte jag så mycket folk… det är ingen som vill känna mig… :P
Epost kommer ju vare sig man vill eller inte. Minns du modemets tid? För stor fil låser hela systemet… HUR kul blir det då att få mail?
Ja, jag vet dom som sitter med modem. Det räcker oftast att man svänger ut en tur på landsbygden… Och inte bara en eller 2 mil från stan. Riktig landsbygd med långt mellan tallarna. Vi fick inte bredband förrän för någon månad sen. Bor mitt i Småland. Så visst finns det modem i dagens Sverige. Höll på att bli tokig för alla förutsatte att vi hade bredband så vi blev hela tiden anvisade att ladda hem från nätet. Kunde ta flera timmar…. Det var INTE kul..
#12 Jag skrev just att du kan ställa in din epostklient så att den bara laddar ner brevhuvudena! Alltså bara så att du kan se vilka brev du fått. Först när du vill läsa brevet så laddar den ner resten av brevet. Så vill du inte ha bilden, öppna inte brevet. Då slipper du också nerladdningen av bilden, den ligger då kvar på mailservern. Möjligtvis kan man också ta bort det därifrån direkt från epostklienten (vilken du nu har, Opera M2, Eudora, Evolution, Outlook och så vidare).
Likadant är det med webbmail (Operamail, Yahoo, Gmail, Hotmail, Nameplanet om nu den finns kvar). Din webbläsare (Opera, Safari, Firefox, Swifrweasel, Google Chrome, Internet Explorer och många fler) laddar inte ner hela brevet om du bara tittar i din inkorg vilka brev du fått. Det är först när du öppnar ett brev som text och eventuellt bilder laddas ner, och i vissa fall laddas inte bilden ner i fullformat om du inte klickar på en länk för det.

Fast om man vill dela med sig av massa bilder och liknande, är det ju inte direkt det smidigaste att maila allt till alla som man kan tänka sig kunna vilja se det.
Då skulle jag med föredra att ladda upp det någonstans. (Vilket jag gör ibland, och då inte på storegate).
Har kört FTP server på datorn med iofs, och det fungerade ju bra, men då ska den ju som sagt stå på rätt mycket, hellst.
#14 Beror kanske på hur smidigt man gjort det från början. Själv har jag ju skapat grupper som innehåller olika uppsättningar epostadresser, exempelvis en som heter ”Adressändring” som innehåller all de som jag tänker maila varje gång jag byter adress och så vidare. Många grupper blir det visserligen, men det är smidigt när man väl behöver det. Bara skapa nytt meddelande och välja rätt grupp (kanske inte just ”Adressändring” i detta fallet), skriva lite och bifoga vad man vill ska följa med.