Ny webbläsare, Google Chrome
Jag antar att Google Chrome snart kommer att bli populär, av förhandsvisningar och annonsering ser det ut att vara ett rejält lyft för webbläsaren.
Den ska enligt uppgift släppas för nerladdning idag.
Ser inte varför den skulle vara bli det. Samma renderingsmotor som Safari (WebKit), Firefox lever mest på att det finns så mycket bra plugins, IE8 har också en flik i en separat process så den är minst lika stabil, vill man ha adressraden under fliken så finns Opera.
Tycker bara det verkar vara ett hopkok av alla andra browsers. Det som till en början ser avskalat ut brukar bara leda till att det behövs plugins för att kunna göra grundläggande saker.
Google borde satsa på att uppdatera sina befintliga produkter istället för att slippa nya. Känns som att allt hos Google utom sökningen och annonsering är knappt halvfärdigt och kommer aldrig längre.
Bort med beta-loggan och börja släppa riktiga produkter istället.
Mvh // Johan

Jojo; man skulle kunna säga detsamma om Microsoft, uppdatera dom befintliga i stället för att släppa nya… IE8? Har den öppen källkod?
Nej. Ser inget självändamål med det. Har massor respekt för WebKit och önskar att alla körde deras renderingsmotor, men det hade gjort mig detsamma om den var öppen eller inte.
Microsoft uppdaterar ju IE nu, äntligen och tar ett stoooort steg i rätt riktning.
Mvh // Johan

Så du menar att släppa en ny version av en mjukvara inte skulle vara att uppdatera? Nu hänger jag inte riktigt med här ;)

Inget självändamål…
Men att programmet har odokumenterade funktioner som gräver i användarens system och som sprider trojaner och virus och annat skräp, det är väl ett självändamål…
#2 Den går ju inte ens att köra i alla de 4 vanligaste operativsystemen (bara 2, om den går att köra i MacOS, men det har jag ingen aning om)… Nej, bojkotta sådana pajasprogram.Bara ett tips alltså, man vill ju inte tvinga någon…
Fast personligen tycker jag det är ganska skönt att det inte finns exempelvis en Linuxversion av Internet Explorer och det är nästan så att jag hoppas att så aldrig inträffar heller. Nu när man hittat en ny värld känns det rätt skönt att så sällan som möjligt bli påmind om den gamla världen.
Och ändå kastar jag mig rakt in i skiten nu, genom att deltaga i diskussionerna på iDator, men det är bara så KUL att vara lite ologisk ibland! Ännu något som jag kan rekommendera, alltså…
Och Open Source vara eller icke vara… för- och nackdelar som med mycket annat, men det blir ju i alla fall ganska omöjligt för andra att utnyttja exempelvis slutna filformat i sina applikationer om det inte går att få tag på fullständig dokumentation om det. Borde det inte ligga i upphovsmännens eget intresse att folk faktiskt använder deras format, även om det skulle råka vara med hjälp av tredjepartsprogramvara?
Jag kanske kommer på en idé om ett nytt sätt att bearbeta textdokument exempelvis, skit samma vad. Visst, skriver mitt program och det fungerar bra. Man kanske delar med sig av skiten och så säger någon: Vore det inte bra om man kunde exportera och importera PDF-filer också? Visst, det vore väl inte fel. Och Word-filer. Och… ja, vad det nu kan vara. Men där är man ju chanslös, för hur kan jag veta hur en Wordfil är uppbyggd? Visst, det kanske går att lista ut, om man bara är ute efter själva texten, men det är ju oerhört tidsödande och det slutar med all sannolikhet med att man lägger ner hela projektet, mest för att folk ändå inte använder det, för det funkar ju inte med allas gamla Word-filer…
Visst, korkad som jag är hade jag säkert inte fixat det även om alla format varit öppna, men jag hade ju i alla fall haft en ärlig chans.
Men jag antar att poängen är att jag INTE SKA HA en ärlig chans. Sån lyx? Nähej då, inte åt lilla guraknugen inte! Såna knäppgökar med likaledes knäppa idéer undanbeder vi oss självklart.
Okej då. Jag hade visst helt fel som vanligt. Leve sluten källkod och slutna filformat! Jippie! Och thoho glömde jag också, samt haleluja.
Du menar att Microsoft lägger in trojaner i sin programvara? Skärp dig…
Av Windows Vista, Mac OSX och Linux så var Linux det som var absolut enklast att hacka. Så säkerhet och öppen källkod har knappast något samband. Snarare kanske det blir ännu enklare att hitta sårbarheterna.
Tillbaka till ämnet… Det som faktiskt är intressant med Google Chrome är JavaScript-motorn som faktiskt kompilerar JavaScript på riktigt och har bättre GC. Det lär ju göra ajax- och javascriptintensiva sajter bra mycket snabbare.
Mvh // Johan
#7 Om man med ”hacka” menar att få något vettigt gjort, så förstår jag vad du menar. Jag har själv gjort saker som jag aldrig skulle ha klarat av i Windows, exempelvis min egen tangentbordskonfiguration och liknande amatörgrejer som man tycker borde vara busenkelt att fixa i ALLA operativsystem.
En av poängerna med öppen källkod är ju också att det ska vara enkelt att ändra saker man inte står ut med, genom att ändra i källkoden och kompilera om sin egen version (vilket dock kan bli jobbigt i längden om man samtidigt vill hålla sig uppdaterad, om man inte vill göra sina egna uppdateringar förstås).
Att man KAN göra något betyder inte automatiskt att man MÅSTE göra det, men det är bra att möjligheten finns för de som vill. Och kan…
OM du men ”hacka” menar att exempelvis ta över en dator, så har i alla fall inte jag sett några tester som visar att Linux skulle vara enklare än andra operativsystem. Tvärt om däremot, har jag sett lite här och var. Men skit i det, ingen lär bry sig.

Här går det att hämte Google Crome nu. Det var ruggigt snabbt på att installera. Jag tror inte det tog mer än någon minut från det jag tryckte på hämta tills hela installationen var klar.
Detta inlägget är skrivet från Crome

jag öppnade 6 olika sajter på flikar i IE7 och samma sajter i Crome. IE7 tog 260MB minne och låg på 25-80% CPU (aftonbladets fel och en tre år gammal bärbar)
Crome tog 180MB och pendlade på 0-15% CPU

…. suck… skriva sin egen JavaScript motor.. som ar 4ggr sa langsam som Hotspot 6. Tyvarr ar OpenSource varlden for mycket NIH (Not invented Here) och programmerare som tror sig besitta overnaturliga kunskaper.
Flopp sager jag!
---

.. MEN VA F*N
V8 employs a stop-the-world, generational, accurate, garbage collector. This means that V8:
- stops program execution when performing a garbage collection cycle.
- processes only part of the object heap in most garbage collection cycles. This minimizes the impact of stopping the application.
- always knows exactly where all objects and pointers are in memory. This avoids falsely identifying objects as pointers which can result in memory leaks
Den dagen jag kor Chrome sa har grisar utvecklat vingar.
---

Inte för att man kan jämföra så, men jag kör opera och har 17 flikar uppe, och ligger på 147MB 0~8% :P
Jaa ja, jag vet att man ska ha samma flikar uppe… Men orka jämföra något med IE7… 8-)

#12 …som icke-dator-nrd förstår jag inte. Översätt gärna till svensk andemening!

Har jag sagt att Microsoft lägger in trojaner? Skärp dig!
Men Microsoft underlättar för trojaner genom att lägga in funktionalitet i sin programvara som gör att det mycket lätt går att ta över datorer, och de lägger in spionprogram för att ta reda på vad som finns i användarens dator, och de dokumenterar inte vad de har gjort. Deras program för att kontrollera autenticitet är bara ett av dem, och det missar på en så enkel punkt som att se om systemet verkligen är äkta. Felaktigt identifieras wine som äkta, men om man har bytt BIOS i en dator identifieras ett äkta system som piratkopierat.
Och deras nya versioner som släpps innehåller minst lika mycket buggar som vilken beta som helst. Visst ska en beta släppas, det är ju det första fullskaleprovet. Det är kul att testa alfa, men inget man släpper över hela världen.
Och vi kan nog vara tämligen säkra på att det inte är gammal skåpmat, och den öppna källkoden innebär ju exempelvis att man kan kompilera för andra system. Jag hra lite svårt att se någon fördel för användaren i att låsas till en enda leverantör. Men det är ju ett självändamål…
Jag välkomnar det här nya initiativet, och jag är helt övertygad om att Googles webläsare kommer att få många vänner.

Har just installerat Chrome och gillar den redan. Den är verkligen mycket kvickare, och det är ju helt underbart att inte en flik hänger hela webbläsaren.
Jag är helt övertygad om att vi kommer att få se Microsoft härma Google ganska snart med nya finesser i IExplore. När kom dom senast med några egna idéer? ;-)
Och det där med beta… Vem minns Windows 95? Med trummor och trumpeter annonserade Microsoft det ultimata operativsystemet, med trettiotvå bitar; min son hade kört Linux ett par år, och vi hade satt upp en server som integrerade Windows och MacIntosh…
Nej gnäll inte på att Google släpper en beta. Du slipper ju i alla fall betala för den.
Men om du väldigt gärna vill tvingas att uppgradera både mjuk- och hårdvara när du minst vill det, så häng dig fast vid Microsoft. Det ger säkert bra klirr i kassan…

En sak som jag gillar skarpt är det lill plustecknet till höger om flikarna. När man trycker där får man upp en ny flik med de mest besökta webplatserna så att man direkt kan öppna sånt som man brukar använda utan att ens skriva en bokstav i adressfältet. Den kommer vi nog att se kopierad i en ny version av Iexplore…
Jag kanske kan anklagas för en förhastad slutsats i mitt första inlägg i den här tråden, men jag vidhåller det efter att ha använt den en stund. Det är ett rejält lyft, minst lika stort som när M$ släpper ett nytt system.
Och det där med öppen källkod; Google inbjuder ju till utveckling, så vi lär nog se buggarna fixas kvickt och eventuella svårigheter utjämnade mycket snabbare än hos andra. Öppen källkod har så många fördelar att den här tråden kanske inte är rätt ställe att diskutera det; det finns åtskilliga websidor och diskussionsgrupper som för den diskussionen.
Så långt som jag hittills har sett Chrome springer den i cirklar kring alla versioner av Internet Explorer som jag har sett… Iexplore spelar inte i samma liga!
Oj vad mycket snabbare allt gick med Chrome än med IE7! Och dessutom är den snyggare att se på. Så trevligt!

Den verkar starkt vanebildande… 

#14 Det betyder att du kommer fa ett hackigt beteende nar GCn kickar igang. Detta var ett vanligt beteende runt 1999-2002, sedan borjade man begripa att till Anvandarapplikationer sa maste man anvanda en concurrent collector.
---

Och om det visar sig vara ett stort problem är det mycket sannolikt att man ändrar tekniken för att frigöra minne.
På vanlig svenska är en garbage collector någonting som frigör minne som programmet inte längre behöver så att det kan användas till annat, och i fallet V8 stoppas programmets körning medan GC:n kickar in, och så tar den hand om en del av det som kan frigöras och släpper sedan kontrollen till programmet igen, och så stoppar den programmet och frigör lite mer minne innan programmet får köra igen, alltså blir det lite ryckigt när den jobbar.
Och om man inte vet något om garbage collection spelar det inte så stor roll. Förr var det inte ovanligt att funktionen helt saknades i program, så att systemet fick ta hand om det när programmet avslutades.
Det finns egentligen bara ett sätt att se om programmet gör vad det ska på ett bra sätt, och det är att prova. Eftersom Google inbjuder till förbättring av programmet så kan man ju till exempel föreslå eller utveckla annan GC-teknik om det är viktigt.

#21 Varfor ens bry sig om att utveckla en egen teknik nar det redan finns massor av implementationer inbyggda i virtuella maskiner sa som Hotspot och JRockit?
Jag far starka hybris vibbar…
---

#22 Jag sade inte att man skulle göra det, men det finns folk som inte kan låta bli att anta utmaningar, och då får dom väl göra det. Det kanske finns bättre sätt; det får vi aldrig veta om ingen hittar på dem. Vad jag menar är att om GC-tekniken i Chrome har brister så kan det fixas till; inte nödvändigtvis genom att uppfinna hjulet igen.
Hur stänger man helt av visningen av Historik i Chrome?!
Vid Verktyg finns bara "historik" och "ta bort historik".

#23 Nja genom att gora samma saker som gjordes for snart 10 ar sedan sa ar det valdigt mycket hjulet pa nytt. Det blir inte battre genom att gora nagoting som redan gjorts battre.
---
#25 Totalt irrelevant. Det är inte vad man gör som är det viktiga, det är HUR man gör det. Något som i detta fall framgår endast om man läst (och förstått) källkoden. Har du bemödat dig med detta? Huruvida något blivit bättre eller inte kan man avgöra genom att själv prova. Har du gjort det?
Jag har inte heller provat, för jag har inte Windows, men jag kommer garanterat att testa den när det finns en version för mitt operativsystem. Tills dess tänker jag inte spy galla över det, annat än det som man kan få en uppfattning om rent visuellt., och det är ju inte så mycket. Jag kanske tycker att det är fult, exempelvis, efter att ha sett en skärmdump, vem vet? Och framför allt, vem bryr sig? Dessutom kan man säkert enkelt få det snyggare om man vill.
Inser också att jag kan ha missuppfattats i #6 i första meningen, så jag förtydligar härmed att den meningen syftar på Internet Explorer, (med anledning av att den nämndes i #2), INTE på Google Chrome.
Intressant EULA dom har..
http://pryl.feber.se/art/71430/mysko_anvndaravtal_i_google_ch/
Mvh // Johan
#27 Visst är det. Varför inte sälja själen när vi ändå är igång.
Då är vi där på nytt. Är det något jag misstror så är det Google. MS gör märkliga produkter med ibland tveksam funktionalitet men de har inte sådna här avtal. Det finns inte en chans att jag installerar något från Google frivilligt.
Den stora fördelen med Firefox och no script är att Google analytics och anat google-trams blockeras.
Det jag skriver är mitt, mina fotografier är mina och jag håller stenhårt på min upphovstätt.
mvh/gurin
Google tog tillbaka just det avtalet nyss. För många påtryckningar tydligen. Detta gäller retroaktivt med. Inte för att jag kommer installera webbläsaren ändå.

Redan säkerhetsvarningar. Men det är ju bara en beta. Vi får väl se vad google gör för att parera detta i en skar version

#26 Nej jag har inte last kallkoden. Den ar skriven i den underligaste spraket som nagonsin kommit fram i datavarlden C++. Men till saken hor att jag arbetat med Kompilatorteknik, Kodgenerering och Garbage Collection de senaste 6 aren.
Jag behover inte lasa koden for att forsta att de ar inne pa en enkelriktad vag. Dels i val av programmeringssprak, dels i implementationsval.
Hur lange har du byggt Garbage Collectorer?
---

Jo, grabben min brukar skriva mer kärnnära saker i assembler, men C++ är trots underligheten ett mycket vanligt språk just nu. Och Java har ju lånat lite där.
Om det nu är så att GC-tekniken är fel fel fel, då är det kanske bra att tala om det för gänget som gör programmet och föreslå någonting som är bättre (för att undvika det där med hjulet).
Jag ser problemet, men kanske det är mer fruktbart att se lösningen?

Jo, jag har hittat en annoyance som helt säkert hänger ihop med minneshanteringen; en inbäddad Acrobat Reader kan nära nog frysa datorn så att man inte kan växla till något annat fönster eller flik. Självklart ett problem med Acrobat Reader, det finns där oavsett webbläsare, men akrobaten knyckte allt minne så att allt gick i stå…
Har inte hittat hur man kan komma ur det annat än att stänga den aktuella fliken, vilket tar rätt mycket tid innan programmet svarar med att den inte svarar och låter en tvångsstänga. Sedan funkar Chrome fortfarande, till skillnad från andra webbläsare kan den alltså stänga en process som inte funkar.
Och såvitt jag kan se så frigjordes minnet när Acrobat Reader stängdes.
#32 Jaha ja, mer dumheter att svara på, så det är väl lika bra att jag börjar med en gång:
Jag har aldrig byggt skräpsamlare (det finns inget som heter garbage collectorer på svenska, framför allt inte särskrivet, det är bara ett patetiskt ordbajsande som vi andrar fnissar lite stillsamt åt bakom ryggen på dig) i hela mitt liv och det är precis därför jag inte klagar på andras försök att skapa sådana. Däremot ingick det i C++-kursen vi läste på högskolan 1993, men trots att det mesta sitter kvar så är nog också det mesta inaktuellt idag, så det sitter kvar helt i onödan. Dessutom, var det inte du som var emot att bygga något som redan finns?
Fast nu kanske jag blandar ihop inläggen lite här och jag orkar definitivt inte leta igenom skiten efter en sådan struntsak. Någon måtta får det vara med dåraktigheterna, trots att jag är överkvalificerad när det gäller sådant (jisses, ni skulle bara veta… men kul har man haft i alla fall, ibland kan man inte tro att jag är nykterist…).
För att lämna de värsta av barnsligheterna bakom mig lite, för en stund i alla fall, fast det är frestande att återgå till dem, så är väl min lilla minipoäng med hela dyngan att allt ordbajsande hit och dit är totalt meningslöst. Prova skiten istället. Var det bra? Kul, fortsätt gärna då. Var det kass? Visst, använd något annat. Ingen bryr sig, även om det faktiskt verkar så här på forumen ibland… Fast egentligen handlar det nog mest om att visa att man alltid har rätt. Lite som i sandlådan och i världspolitiken, med andra ord. ”Du tog min spade, då ska jag kissa i din hink”.
Nej, åter till den riktiga världen, hej då (fast jag kommer säkert att läsa någon annan tråd innan dess och skriva ett ännu töntigare svar där, det är ju som sagt så svårt att låta bli - det är ju så kul när folk tar det personligt också, vilket i och för sig kanske inte var tillämpligt i just detta fallet…).

Google Chrome är ytterligare ett steg som Google tar för att få en dator på webben. Det kommer sluta med att vi kommer att ha datorer som startar upp direkt i webbläsaren utan ett operativsystem. Vi kommer givetvis att ha kvar en del datorer med tunga operativsystem, men tunna klienter och små enkla,billiga datorer som har program på webben kommer att konkurrera ut dyra stora som krävs för att köra de bloatade OSen såsom Windows och OS X…
Webben har blivit ett större medium än TV och vi kommer behöva billiga fönster mot den världen…
Det är det som utvecklingen lutar åt…

Jag tror iofs att bildochfoto har rätt i sin spådom, men jag tror inte att Chrome är ett steg på vägen dit. Chrome är mer som dom webbläsare som har dominerat sedan man började jobba med grafiska gränssnitt; ett ganska stort program som kan en massa saker. Däremot kommer kanske den sortens klienter att med tiden bli tunnare, så att vi inte behöver så mycket datorkraft och att programmen i stort sett kan ligga på nätet.
Det finns en hel del system som jobbar med tunna klienter, det var vanligare under sjuttiotalet då processorerna och minnet var dyrare, men vi kanske kommer tillbaka dit. Det finns många tjänster redan på nätet där vi i princip inte använder mer än en tunn klient och resten av vår otroligt snabba dator med mycket minne och lagringsutrymme mer eller mindre står i träda.

Problemet på 80-90 talet när man pratade om tunna klienter var att det inte fanns någon programvara eller tjänster. Idag ser det helt annorlunda ut. Till och med Photoshop finns i en begränsad form på webben.
Jag menar inte att Chrome som det ser ut idag kommer att vara det operativsystem för webben precis lika litet som google docs är det, men det är ett naturligt steg i att utvidga för att bädda för den dator på webben som googles olika webbtjänster idag utgör.
Tittar man på de tjänster som google har tillförskansat sig så inser man att det finns en klar och tydlig strategi att försöka göra sig fri från operativsystem och klientprogramvara. Allt ska köras direkt på webben.
Det handlar inte heller om att det helt kommer ersätta dagens datorer även om det kommer att konkurrera ut de när det gäller att surfa på webben…Webben är ett nytt medium och det håller på att växa till en multimedial upplevelse…
Det som har bäddat för det är alla tjänster på webben och en bättre infrastruktur….
#38 Den programvara som trots allt fanns räckte i alla fall för att skolarbetet skulle bli gjort för min del, då jag gick på Gävle/Sandvikens högskola i slutet av 80-talet (den finns inte längre för övrigt - allt flyttades in till Gävle mot mångas vilja redan på 90-talet) Ordbehandlaren WordMARC Composer, program skrev man (som jag fortfarande gör) i Emacs, på rasterna spelade man MUD, antingen direkt med telnet-kommandot eller via Emacs (mer flexiblet då man kunde automatisera det mesta), IRC fanns men var ganska nytt då, tack Finland, kalkylprogrammet S20/20 komemr jag ihåg men hittar tyvärr inget alls om på nätet idag, har alla glömt bort detta program? Vad fanns mer då? Tja, vi körde ju i textbaserade terminaler, så fotoprogram var ju inte att tänka på eller ljud och video (fast det fanns några grafiska terminaler på skolan på slutet, men jag testade aldrig dessa, kommer ihåg att de hade optisk mus som var beroende av att man använde rätt musmatta - det var ett mönster på mattan som musen läste av). Jag kommer ihåg hur en av teknikerna på skolan demonstrerade det grafiska gränssnittet på en terminal. ”Macintosh, släng dig i väggen” kommer jag ihåg att han sa. Detta borde ha varit kring 1988-1990, ungefär. Dock var det fortfarande svartvitt, eller så minns jag fel.
Resten av de program vi använde var ju de vi skrev själva. Operativsystemet vi hade var till en början Primos och Primix (Primes egen Unix som inte fick heta Unix eftersom den var skriven i Fortran…) och senare, när datorn slängts ut och ersatts av en ny som bara tog upp ett halvt rum, eller ännu mindre faktiskst, kördes Unix, både System V och Berkeley samtidigt.
Det fanns även en och annan PC med Windows 3.1, men de var patetiska. Själv använde jag dem bara som terminal för att logga in på Unix-systemet. Mest för att det kanske inte fanns någon plats ledig bland de övriga terminalerna.
Visst, inte så många program, men jobbet blev gjort och daisy-skrivaren knattrade på nästan oavbrutet… likaså radskrivaren och matrisskrivaren i samma rum. Lite senare fick vi även en laserskrivare, som även den användes flitigt. Kommer ihåg hur man fick trixa med teckensnitt och marginaler och så vidare. Skriva, skriva ut, oj, det blev fula radbrytningar, ändra, skriva ut igen, blev det bra nu? Nej, men bättre än innan och så vidare. För på skärmen kunde man ju inte se hur teckensnitten såg ut, så man skrev ut testsidor för att se hur de olika teckensnitten såg ut, såsom helvetica och allt vad de hette, paladino? Och Bookman blaha nånting och ett hette något i stil med zapf nånting, vilket uselt minne jag har!
Jo, vi hade ett klotterplank också! Och så klart kommandot talk, när vi ville prata med varandra om vi satt i olika rum… eller olika länder. Tyvärr har jag inte kontakt med någon av dem idag. Det var mest folk i USA, men även andra ställen, nån tjej från Finland kommer jag ihåg. Några skickade kort på sig, alltså papperskort i vanligt brev. Så gjorde man på den tiden… Fick man något virus av det så var det i så fall förkylningsvirus…
Kommer ihåg att alla amerikanskor jag pratade med var så imponerade över att deras brev kom fram så fort och att jag var så frågande över att deras motsvarighet till posten var så otroligt långsam. Jo, jag vet, USA är större, men det var knappast hela förklaringen…
Nej, färdigpladdrat för ikväll för min del. God natt…

Jodå…jag var också med den där tiden och chattade på IRC 1990…från KTH…och prgramerade med emacs och spelade MUD….
#40 Visst var det en underbar tid? :)
Använde du också Emacs till Mud (och Irc)? Jag kommer ihåg att jag gjorde alias för väldigt många vanliga kommandon, exempelvis om jag skrev gac så expanderade det till get all from corpse när jag tryckte mellanslag. Ibland var man ju tvungen att vara snabb så att ingen annan hann före…
Spelade mest på de två Göteborgsmuddarna Igor och Genesis, men när de dumpade Genesis och sedan startade upp en mer avancerad variant, tröttnade jag på den och höll mig kvar på Igor enbart. Gifte mig där också, för övrigt och även på Genesis, med två olika personer…Så egentligen är jag nu gift för tredje gången… :D Fast jag tror inte MUD-vigslar är juridiskt bindande i och för sig… :P Dessutom, en av dem såg jag aldrig mer efter det… ha ha ha… Jag hade två användare också, den ena Standish, mest för att chatta medan den andra hette Gromec.
Jaha, så var det med det.