Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1525 ggr
beem
0

Fel filtyp sparad

Jag har råkat spara en bild i fel fil-typ.

När man högerklickar på en bild kan det ju stå tex Jpeg.

I mitt fall står det bara Fil. Hur och  var öppnar jag den ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

pentsium
0

gå in i mappallternativ och ändra så att du visar filändelser för kända filtyper och sen e det bara att döpa om filen till .jpeg i slutet.

Inkanyezi
0

Det är omöjligt att svara på frågan om man inte vet vad det är för sorts bild. Däremot kan du prova att ge den olika andra tillägg, eller försöka öppna den i en bildläsare, exempelvis Irfanview. 

Prova med att ge den tillägget .jpg och försök öppna den sedan. Om det inte går, så prova med tillägget .tif och så vidare tills du hittar rätt, om det nu är en bildfil. För att döpa om en fil i Windows klickar du först en gång på filen, sedan efter en liten stund klickar du i filnamnet som blir blått. Så trycker du på End och sätter en punkt och skriver in filtillägget. Windows kommer att protestera lite när du byter namn, men det gör inget. Om filen kan öppnas med namnet som den får så är det OK.

beem
0

Det är bilder jag ritat i Photoshop som skulle  skulle sparas som Png-fil.

Jag klickade på bilden……filnamnet blåmarkeras------tryckte end.

Nu är det ett nytt namn på filen .jpeg men den går inte öppna i Photoshop.

Tillägg:

Nu testade jag att öppna den i GIMP och det gick bra. Sparade om den där  och nu går den öppna i Photoshop.

Tack för hjälpen.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

guraknugen
0

Tyckte det var lite märkligt så jag testade lite med en bild som jag just laddat ner från Internet, en jpg. Öppnade den först genom att dubbelklicka på den, det gick fint. Bytte namn på den till .bmp, men ikonen visade fortfarande rätt bild. Dubbelklickade på den och då fick bildvisaren problem och klagade på att det inte var en riktig bmp. Öppnade den då istället i Gimp och det gick fint, trots fel filändelse. Tog då bort filändelsen helt och då gick det att öppna den med valfri metod.

Det enda jag var förvånad över var att min bildvisare var så lättlurad, annars ska det inte spela någon roll vilken filändelse man har, det är metadatat som avgör vad det är för en bild. Det verkar som att EOG kräver att metadatat stämmer med filändelsen, om filändelse finns, vilket jag tycker är ganska onödigt.

Testmaterial: Den klantiga bildvisaren heter Eye of Gnome 2.22.3, så undvik att öppna bilder med den om bilderna har fel filändelse (men det gick som sagt bra utan filändelse)… Gimp var version 2.4.5 och alltihop kördes i Ubuntu 8.04.