Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2299 ggr
zmulan
0

Skola + dator

Detta inlägg "Ställa krav på filformat?" fick mig att tänka på en incident i fredags. Vi var barnvakt till en tjej på 12 år och hon blev skit glad attfå komma hem till oss då dom fått ett glosprog. som dom kan använda på nätet med egen inloggning o så.

Dom har nämligen inte internet hemma hos sig, vilket kanske inte är så vanligt idag, med finns inga pengar till det. Faktum är att jag blir lite upprörd då detta framkallar klass skillnader.

Kan det verkligen vara rätt att göra så då vissa barn kan komma i kläm?! Bara en tanke. Vad anser ni?

//Zmulan

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

germx
0

Visst kan det kännas fel när det blir såhär, men du måste också tänka på att hur mycket man än motarbetar att sådant ska hända, så är det omöjligt att alla alltid ska ha exakt samma förutsättningar. För det har vi ju faktiskt inte.
Klart att du kan slopa utvecklingen och helt utesluta sådana här lyxiga bekvämligheter, vilket bara gör det sämre för ännu fler.

Oscar
0

#0 Glosprogram är faktiskt ingen förutsättning för att lära sig engelska glosor. Visst kan det vara ett hjälpmedel, men absolut inget krav.

zmulan
0

#1 Jag menar inte att motarbeta!! Och jag vill verkligen inte "slopa" utvecklingen!!! :) Jag ville bara höra folks tankar omkring detta! Givetvis har vi alla olika förutsättningar . Jag är skit kass på engelska och tror inte jag hade varit bättre av ett glos prog. på internet.  =/

#0 Nä du har helt rätt!

Jag var mest nyfiken på tankar kring detta… tex klass-skilnader o mobbing. Mer något som bara slog mig när hon kom hit att alla människor tänker inte på att vissa inte har internet. Själv känns det självklart att alla har det fast jag vet att så inte är fallet!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[Norum]
0

*3 Kan hålla med dig lite där.. Precis som att alla förutsätter att alla har bredband. För alla KAN inte få det heller men det tänker ingen på. Man ska inte förutsätta en massa saker. Alla har inte råd med en dator, såär det bara.

johan
0

Förstår inte riktigt vad alternativet är? Alla ska ha exakt samma lön, exakt samma boendekostnader, staten ska betala bredband åt alla och alla ska ha exakt samma kläder?

Dator, bredband och Canada Goose-jackor är knappast en förutsättning för att klara skolan, så varför skulle det vara skolans eller samhällets ansvar att se till att alla har det?

Sedan tror jag faktiskt man kan välja att prioritera det man verkligen tycker är viktigt. Om man struntat i att köpa en flaska vin, en flaska läsk och en chipspåse varje månad så har man råd min sin internetuppkoppling. Om man tycker det är viktigare.

För några år sedan sa jag upp tv, telefon, tidning, gjorde mig av med bilen och diverse annat för att kunna bo nära Stockholm samt ha mitt bredband. TV och telefon ser nog de flesta som en självklarhet man inte kan vara utan, men åter igen handlar det om prioriteringar.

Mvh // Johan

Kaj
0

I dag kostar en bredbandsuppkoppling inte mer än vad en TV licens kostar. TV tar vi ju för givet att alla har men när det kommer till dator och Internet så verkar det vara som om sammhället skall stå för det.

jag ser egentligen inte skillnaden. TV har många fördelar för barn och ungdomar och där är det sällan ett problem för familjer att det skall man ha.
Samma sak (val) borde då gälla för Internet. Dvs var och en måste väl prioritera sina utgifter och ha med det man anser sig bäst behöva.

guraknugen
0

Utan att veta exakt hur den där glosapplikationen fungerar så kan jag inte tänka mig att det är särskilt svårt att skriva en egen i exempelvis OpenOffice.org Basic. Det finns också färdiga att ladda ner hos en kompis och bränna på en skiva som man kanske trots allt hade råd med att köpa.

Antar att glosprogrammet på nätet kanske hade färdiga glosor så att man bara kunde sätta igång att öva direkt, men i så fall finns det en fördel med att köra ett annat program. Då tvingas man mata in dem själv och det gör faktiskt att man kommer ihåg dem lättare.

Och nu lite dravel om hur det var på min tid… Jag skrev faktiskt ett extremt simpelt glosprogram i ABC80 (sparade på kassett… ha ha ha)! Glosorna kom ju från böckerna vi hade i engelska och tyska, sen förhörde mig datorn på dem. Primitivt, men fungerade. Jag lärde mig i alla fall då. Och så lärde jag mig spaghettiprogrammering på köpet…

guraknugen
0

#5 Mycket pladder där om ovidkommande kläder och andra dumheter, men visst får man göra sina prioriteringar här i livet, även om vissa är födda till att kunna prioritera allting på en gång. Men nu vet jag i alla fall hur vår Internetuppkoppling finansieras, tack för den informationen. Den dag vi börjar köpa läsk, vin och chipspåsar på regelbunden basis kommer vi garanterat att skippa bredbandet… Även om det inte går i vårt fall, för vår puckoförening har skrivit ett avtal med Bredbandsbolaget som innebär att alla är anslutna vare sig de vill eller inte och betalar 150 kr/månad extra i månadsavgift (bostadsrätt). Så de som inte har någon dator betalar vårt bredband, kan man säga. Men det var inte tillräcklit många på mötet och protesterade, så det gick igenom. Kul för mig, men kanske inte lika kul för tant Olga, 117 år, som inte varit i närheten av en dator och dessutom egentligen inte har råd med 150 kr extra varje månad, men som nu får sätta löständerna i det sura äpplet lik förbaskat.

Vi sålde också bilen 2005, flyttade till Stockholms län, men telefon och TV har vi. Telefonen ingår ju i de 150 spännen jag nämnde tidigare, bredbandsbolagets IP-telefoni. Nu samlar vi ihop pengar för att kunna flytta tillbaka igen inom ett år eller så, men bredband ska vi allt ha, vart vi än flyttar.

(Alla i inläget förekommande personer är påhittade. All eventuell överensstämmelse med verkigheten är att betrakta som ren otur.)

Inkanyezi
0

Man får nog se bredbandet som en levnadskostnad. Jag gissar att jag vet vilket glosprogram det kan handla om; en websida där man kan klicka på föremål och en röst läser upp det engelska namnet samtidigt som det visas i text när man klickar eller för muspekaren över en bild. Det finns andra varianter också. Ingen av dem är nödvändig för att lära sig engelska. Jag pluggade aldrig någonsin glosor när jag gick i skolan, och inte senare heller, och jag har inte märkt att det skulle vara till nackdel. Jag har lärt mig flera främmande språk, och mitt studentbetyg i engelska var a. Man lär sig ganska mycket mer genom att läsa böcker; man behöver oftast hjälp av ett Lexikon. När man blir tillräckligt driven i språket går man över till ett enspråkigt Lexikon typ Larousse eller Webster.

Glosor tyckte jag var tråkigt. En lista med ord utan sammanhang; väldigt ointressant egentligen om man inte befinner sig på en mycket elementär nivå och vill stanna där…

guraknugen
0

#9 Själv kan jag uppleva att jag saknar ord när jag kommunicerar på engelska, vilket nästan uteslutande sker skriftligen. Gramatiken har jag inget problem med och viss känsla för språket finns där, men jag stannar hela tiden upp på att jag saknar ett ord. Brukar ta mig runt det genom att formulera om meningar och trixa, men de blir då oftast mycket längre, och så kan man ju hålla på när man skriver, man knappast när man pratar. Egentligen borde jag ju slå upp varje ord jag inte kommer på, det finns ju hyfsade Lexikon på nätet. Til sist kanske man rent av vågar öppna truten också…

Inkanyezi
0

Jag tror att det underlättar att läsa mycket, då lär man sig nya ord pö om pö.