Hjälp mig!
När jag startar kommer följande meddelande upp på en i övrigt svart skärm:
"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
Windows-rot>\system32\hal.dll
Installera en kopia av filen ovanför på nytt."
jag har googlat runder och så och läst andra som haft samma problem, men jag är ingen datamänniska som förstår alla konstiga ord på olika saker.. vad jag har förstått så måste jag sätta in windowsskivan i datorn, men min dator startar inte upp från skivan, utan fortsätter att köra från hårrdisken? var i BIOS ställer jag om så att den startar från cd:n?
Skickar med en bild om det skulle hjälpa nån… hur min bios ser ut…
Ändra från "Legacy Floppy" till din CD-ROM, så att CD-ROMen ligger först i bootordningen

vilken av dom är cd rom då? :S heter massa konstigt :S

dom man kan välja mellan är:
Legacy Floppy
LS120
ZIP
ATAPI MO

Det är den där Samsung CD-R/RW som du ska flytta upp till första plats. Annars kommer kanske en bootmeny upp om du trycker F11 när du startar.
Filen du behöver ligger komprimerad i en av installationsfilerna (dom som slutar på .cab).
Jag vet inte vilka val man har när man lyckas starta med installationsskivan; antagligen handlar det om att reparera systemet.
Jag skulle inte göra det utan att först ta en backupp. Enklaste sättet att backa upp sina filer när systemet inte funkar är att starta på en linuxskiva och kopiera sina dokument, bilder etc till cd-brännaren.

händer tyvärr ingenting när jag trycker in F11, så jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna flytta upp CD-R/RW:n… =(

Öppna setup , och välj startordning (BOOT). (Den du har fotograferat)
Med piltangenterna flyttar du till Samsung CD-R/RW, så att den markeras och så använder du nummertangentbordets + för att flytta den uppåt i listan. Lägg den högst upp, och floppyn kan du troligen ta bort helt (genom att slå enter på den och välja disabled).

vadå +? jag tryckte plus när jag hade markerat SAMSUNG CD-R/RW… o försökte flytta men inget händer? förklara lite tydligare e du snäll :$

nu flyttade jag den till 1! :Dtog ett tag för mig att klura ut hur du menade…
ska 3.Removable Device inte vara Legacy Floppy?

nu funkar det!!!
men e de bara den filen som fattades som fixas nu? eller formateras hela jevla datorn om?! :S ---> vill INTE bli av med alla mina bilder nämligen =/

helt skummt… där kom upp blått.. stod: windows installationsprogram…o sen kom de upp längst ner att massa saker "läses in"
nu kom det upp
- Tryck retur om du vill installera Windows nu.
- Tryck ned R om du vill reparera Windows XP-installation med hjälp av återställningskonsollen.
- Tryck ner F3 in du vill avsluta installationsprogrammet utan att insallera Windows XP.
Jag ska välja att reparera va?
och sen då?

Är det mycket bråttom?
Eller kan du använda datorn som du skriver med här så länge och kanske ta hjälp av någon som kan senare?
Annars är det första du ska göra en backupp.
Om du laddar hem Exton-Puppy (sök med Google) och bränner till en CD, så kan du starta datorn på den och montera din hårddisk i Linuxsystemet (Puppy) och därefter kopiera ut alla dina bilder till CD.
Därefter kan du installera om eller reparera; jag vet inte vad som försvinner när man installerar om eller reparerar.

nu e ja inne i Återställningskonsolen, vad är kommandot för att figga biffen?

jag skrev kommandot: bootcfg /rebuild
sen står det när den sökt ett tag:
Fel: Det gick inte att söka efter Windows-installationer på diskarna
detta fel kan bero på felaktigt filsystem vilket skulle innebära att Bootcfg inte kan söka igenom hårddisken korrekt. Använd chkdsk om du vill söka efter diskfel.
Anmärkning: Denna åtgärd måste slutföras för att kommandot \add eller kommandot \restore ska kunna använas.

vad ska jag nu göra? jag skrev in kommandot: chkdsk
nu står det
chkdsk hittade ett eller flera fel på volymen.
80035796 kB diskutrymme totalt.
11393924 kB diskutrymme är tillgängligt.
4096 byte i varje allokeringsenhet.
20008949 allokeringsengeter på disken
2848481 allokeringsenheter är tillgängliga på disken.

Gör absolut ingenting med hårddisken innan du har tagit en backupp på alla dina egna filer (bilder och dokument under "C:\Documents and Settings\"). Vad du än gör med hårddisken kan göra att dina filer inte kan återställas.
Efter att du har gjort backupp på allt som du kan komma åt kan du installera om Windows eller reparera.
När man kör chkdsk kommer den att spara alla filfragment den hittar med kryptiska namn. Vanligen kan man inte använda någonting av dessa filfragment, som är delar av filer som inte kan identifieras av systemet, dvs allokerat utrymme som inte hör till någon känd fil i systemet.
Du har fått vad man kallar en hårddiskkrasch, och det färsta du absolut måste göra är att försöka kopiera ut alla dina bilder och dokument, eller åtminstone dem som går att hitta på hårddisken. Det kan du göra med exempelvis Puppy-Exton som är ett operativsystem som körs helt i minnet och startas från CD-ROM. Med Puppy-Exton kan du bränna dom bilder som går att rädda på CD innan du gör någonting mer.
Sedan är mitt förslag att du i framtiden tar backupp regelbundet, för det finns ingen hårddisk som håller i evighet.
Hårddisken du har kanske kan användas fortfarande. Du ska koppla på en finess som heter S.M.A.R.T i setupen och se om den varnar för hårddisken efter ominstallation med formatering.
Men som sagt, innan du ens tänker på att lägga ett system på den där hårddisken måste du först rädda vad du kan av dina filer om du har något där som du vill spara.

to late… det blev bra efter jag startade om den efter att jag skrev in kommandot chkdsk… så nu e allt löst

OK, gör den där backuppen nu då. Om det är mycket bilder kan det löna sig att skaffa en extern hårddisk att lägga bilderna på. Du bör göra det så snart du kan.
#16 Min far sa alltid ”har man tur behöver man inget vett”… 

Men om Checkdsk rapporterat fel på disken så kan det vara läge att börja se dig om efter en ny disk. Den kan vara på gång att crasha totalt.
visserligen försöker chkdsk att reparera felaktiga blcok på disken (om det ligger filer på dessa kan de förståss försvinna). Men om disken börjar svaja så kan nya block bli fel och därmed riskerar du alltid att fler filer kan bli kvaddade.
Kör chkdsk regelbundet för att verifiera att inte fler block rapporteras som dåliga med tiden

Om du kopplar på S.M.A.R.T så kommer hårddisken att varna för läsfel via BIOS när datorn startas. När man får sådana varningar bör man byta hårddisken. Hårddiskar är billiga, och bilder kan vara oersättliga, så även om du inte byter, så bör du skaffa en hårddisk till och placera åtminstone "Documents and Settings" på den nya hårddisken. Eller helt enkelt installera om allt jox du vill ha på den nya hårddisken och förpassa den andra dit där man lägger elektronikskrot.

min dator har varit smittad av massa virus o grejjer i flera år.. har dessutom haft ett falskt windows som itne riktigt beter sig som det ska… så det är väl ett under att den hållt så länge som den gjort… så igårkväll slängde jag över allt på denna datorn(farssans dator)… och är nu på jakt efter ett windows så att jag kan ge min stackars dator en andra chans :$

Du har redan fått en del råd…
Först och viktigast: Se till att göra en ordentlig säkerhetskopia på dina filer (bilder o annat).
Skaffa en ny hårddisk, installera ett nytt system; om du nödvändigtvis måste ha Windows, så köp exempelvis XP (eller om du har installationsskivan, installera det du har).
Om du inte är väldigt fäst vid Windows, ladda hem exempelvis Ubuntu och installera på den nya hårddisken. Ubuntu kostar inget.

jag får väl ta o tvinga min kära fader att införskaffa en ny hårddisk till mig… sen efter det får jag be min kära moder att införskaffa windowsskiva till mig.. sen blir nog min dator nöjd… speciellt jag som sluppit betala ett öre