Chrome, flikar och aktivitetshant.
Se bif. bild. Tre flikar uppe i webbläsaren, men i aktivitetshanteraren f.n. 5 !? Alla med olika värden…? Normalt ser man ju bara en aktivitet per aktivt programi aktivitetshanteraren.
Nån som har förklaring?
Undrar också om någon vet om/var man kan inaktiv flash i chrome?
Fast det kanske är för mycket att be om när det gäller Google ;)

Eftersom alla flikar är separata processer sä kommer naturligtvis aktivitetshanteraren att visa alla processer. Om det nu är fem så är två dina öppna flikar och dom andra tre? Vad säger man om det? RTFS!
Läs källkoden så ser du…
Det handlar om bland annat en javamaskin om jag gissar rätt.
Det är Chrome jag använder nu, och jag gillar den redan. Att dra en flik till ett nytt fönster genom att lägga den utanför aktuellt fönster är en finess som säkert kommer att härmas snart. När man gör det i andra webbläsare skapas bara en länk.
Och jag tror inte att du behöver vänta länge på att slippa flash.

Ursäkta!?!
Jag är inte dator-geek (även om jag anser mig hyffsad amatör) så jag förstår inte svaret till 100% kan du försöka förklara lite långsammare på svenska, tack!

Oh, det var en slags skämt; man behöver inte vara geek för att uppfatta ironin, ingen förväntar sig att man ska kunna läsa ut svaret enkelt ur källkoden; inte ens vana programmerare. Om man har C++ som första språk kanske det skulle gå, men jag känner ingen…
Att aktivitetshanteraren visar fem instanser av ett program är det för att det finns fem. Arkitekturen i Chrome är ganska olik andra webbläsare, det är nyheter på gång, det är helt tydligt.
Som användare kanske man är mest intresserad av hur den funkar i praktiken, och än så länge har jag inte hittat något att klaga på. Men det är rätt tidigt, jag har bara använt den några få minuter ännu.

Kan du förklara lite mer exakt vad du menar med "att dra en flik till ett nytt fönster genom att lägga den utanför aktuellt fönster"
För om du menar att man kan ta en flik, och dra den utanför själva läsaren för att få den i ett nytt fönster utan flikar, så är det ju inget som Chrome är först med vill jag lova.

#4 Jag tror att Chrome har lanat det fran andra weblasare. Bla den jag sjalv kor har haft denna funktionallitet i snart ett ar.
---

Menar det, vet inte vad du kör, men Opera har det iaf. Orkar inte kolla upp exakt när det blev så, men de har nog haft det ett tag.

Jo, hade missat det, både Opera och Safari.
Varje "flik" i chrome är som att starta en ny webbläsare…därför kommer det en process i aktivitetshanteraren för varje flik.
Anledningen till detta är för att om en flik krashar så ska inte alla flikarna försvinna.

#8 Aha! Jag hade inte riktigt uppfattat att det är så, men då förstår jag bättre varför aktivitetshanteraren ser ut som den gör.

div chrometips