Rekomendation på ett filserver system.
En kompis har bett mig att fråga er på siten detta. Kopierat från kompisens brev:
Har tankar på att sätta upp en filserver med stor lagringskapacitet med kraschskydd.
Grundtanken är en towerlåda med moderkort som stödjer SATA diskar. Moderkortet ska arbeta i RAID 5 nivå för att uppnå diskkraschskydd.
Men har frågor runt detta.
Hur bygger jag ut om det blir fullt på diskarna, kan man simpelt koppla in en till HDD?
Självklart vill jag ha ett så billigt system som möjligt. Vill ha möjlighet att kunna köra program på servern. Därför är inte ett NAS system passande.

hur stor lagringskapacitet hade din kompis tänkt sig ungefär?
Vill starta med 1,5 tb…och sedan bygga ut vid behov.
Eller kanske snarare 1,5 TB, kanske man kan tillåta sig att gissa… (t finns inte som prefix och b brukar betyda bit).
Mvh
Wissersnissern
Okej…mitt fel. 

RAID5 brukar inte vara så enkelt att det bara är att lägga till en disk till när utrummet tar slut. Det beror på RAID-kortet.
Men RAID5 är det billigaste RAID-systemet. Man måste minst ha 3 diskar (helst lika stora, annars gäller den minsta storleken för alla diskarna) och man förlorar utrymme motsvarande en disk. Exempel: 3 st 500GB diskar ger totalt 1000GB i utrymme, 4x500 ger 1500GB.
Fortsätter att klippa och klistra de svar som kompisen ger mig:)
Är medveten om att minsta disk sätter begränsningen.
Grundkravet är att ha ett krachsäkert system där även möjlighet finns att köra program. Det behöver inte just vara RAID men tyckte det var smidigt med att få skyddet mot diskkrach. Har ingen lust att bygga upp identisk storlek för att spegla diskarna.
Vad för system kan man använda för att uppnå skydd men samtidigt slippa spegling? Som gör det enkelt att utöka diskutrymmet efter behov?
#putt#

Om du ska ha ett krachskudd så måste du ha RAID.
Det du kan göra är att ta en gammal dator och sätta i ett RAID-kort. För att du ska kunna lägga till diskar i RAID-systemet utan problem så ska du leta efter ett kort som klarar "Online Capacity Expansion" Här är ett jag hittade som klarar 4 dsikar High Point 1740
Eftersom du vill starta med 1,5TB så föreslår jag att du börjar med 3x750GB eller 3x1000GB i RAID5.
Tack för svaret.
Har tanke på att bygga ett helt nytt system, det enda jag har är en TOWER låda. Denna tänke jag utrusta med moderkort, diskar, nätagg.
Har sätt att det finns moderkort som har stöd för 6st SATA/300 diskar och som kan arbeta i RAID, 0, 1, 10, 5. Tänkte mig eventuellt starta med sådant. Behövs mer så får det bli ett extra disk kort.
OCE visste jag inte om. Men som jag kan läsa så kan jag öka RAIDen med diskar utan att behöva ta ner systemet (on the fly). Kan var lite att skjuta över målet.
Fråga jag fick då, kan ett RAID 5 utökas med disk om man tycker det är acceptabelt att vänta jättemånga timmar på att ombygga diskarna?
Attans vad detta är knöligt… Skulle vilja haft en JBOD men det har inte säkerheten. Att ha lika många diskar brevid för bakup blir kostsamt
Via din länk hittade jag RocketRAID 4320 det står att den har "Automatic RAID rebuild" undrar hur det fungerar?
Många frågor…

Vad jag förstår så om RAID-sytemet inte har "Online Capacity Expansion" så förloras informationen på diskarna när man utökar antalet diskar. Dvs man måste kopiera ut filerna, bygga om RAIDen och sedan kopiera in filerna igen.
Med OCE så så lägger man till en disk och under några timmar så omförelas filerna till alla diskarna och så har man mer utrymme.
"Automatic RAID rebuild" är nog att om en disk pajjar så byter man den till en ny och RAID-systemet kopierar tillbaka filerna till den nya disken automatiskt. Så fungerar servrarna på jobbet. Tre gånger har jag satt i nya diskar under drift.
Du behöver inte så kraftfull dator för en filserver. En filserver vi pensionerade nyss hade 2st 800MHz Pentium 3. Den hade inga prestandaproblem fast ca 30 datorer använde filer på den hela tiden.

Även två 800 MHz P3 är overkill för en filserver. Det finns några NAS som kan göra det här jobbet till betydligt lägre kostnad i längden; det gäller strömförbrukningen.
Nu finns väl inga såna gamlingar kvar, men man kan till och med använda en 386 som filserver. Om man behöver mer än 1TB är det idé att sätta upp ett system som inte speglar, men annars skulle jag föredra RAID1. Naturligtvis kan man sätta upp högre raid med +1, men då blir det ju dyrare…
Flaskhalsen i filserversystem är i allmänhet nätverket, så om man verkligen behöver snabbhet kan det vara idé att välja gigabit. En annan flaskhals är dåliga antivirussystem; där jag jobbar har vi F-secure, och det är rätt eländigt när man ska spara filer. Det finns säkert bättre.
Systemet i NAS med RAID är oftast Linux eller Qnx. Båda funkar bra och kan använda alla nivåer av RAID som stöds av hårdvaran.
Tack för svaren
Jag har förberett så boningen är försedd med gigabit utrustning, switchar, kablar, uttag. Så filservern kommer sitta på gigabit anslutning.
Så är det nog att OCE bygger om själv under drift. Medans du utan, får flytta allt till annan plats medans systemet byggs om… huga.
Ärligt talat tycker jag det är ett skit att det inte finns bra tekniker för detta, jag kan ju inte vara den första som vill ha en billig, stor filserver med disksäkerhet.
Allternativt får jag har disiplinen att ta kopior på tex blueray skivor och ha systemet i JBOD mod. Men oj vilket hästjobb att återställa efter krasch, för det räknar jag med, att så blir det. Med många diskar ökar risken.
Sant att en NAS i längden blir billigare på elkostnad. Men jag sitter där fast i hur stor den kan bli. Samt att det inte "går" att köra applikationer på den.
Jag är helt villrådig…
Finns det andra sätt att ta bakup på större datamängder, billigt. Eller är det blueray som gäller då? Tape har jag ingen lust till.

blueray blir väl typ skitdyrt o jobbigt som backupsystem. hårddiskar är väl idag det billigaste lagringsmediumet (under en krona per gigabyte)
Personligen har jag mycket dålig erfarenhet av att göra backup på roterande plastskivor (CD, DVD). Det har ta mig fan aldrig fungerat… När man väl behöver backupen några veckor senare kan man ge sig fan på att det inte fungerar, så har det varit i stort sett varje gång för mig. CD-R, CD-RW, DVD+R, DVD+RW, visst har det fungerat när man sparat enskilda filer eller kanske när man halvfyllt dem, men när man gör backup fyller man dem till bristningsgränsen.
Men då säger folk att jag köper fel märke, så jag byter märke till det de säger och provar igen. Inte 17 funkar det. Visst ibland kanske, men väldigt ofta inte. Och detta gäller olika datorer, olika operativsystem, olika brännare. Har jag någon magisk inverkan på CD/DVD-utrustning? Det verkar nästan så. Eller så är jag den ende som verkligen testar att backuperna fungerar…
Senast tog vi backup på DVD+RW på min frus gamla bärbara dator. Jag tror vi skulle flytta hennes filer till den nya datorn vi hade köpt. Det blev 4 ganska fulla DVD och allt såg bra ut. Okej, in med skivorna i nya datorn, skiva 1 först. Börjar så fint, men när skivan är nästan slut får vi felmeddelande på en fil. Och en till. Och ytterligare en (det är alltid på slutet felen kommer). När skivan var klar var det hundratals filer som inte kom med på rätt sätt. Okej, synd, men i med skiva 2 nu då. Samma sak där, började bra men nära slutet börjar problemen även där. Jag tror att skiva 3 faktiskt gick felfritt genom processen, men så började eländet igen med skiva 4. Och detta är inget undantag, det blir nästan ALLTID så. Lite märkligt. Och jag tar aldrig på skivorna så det finns aldrig några fingeravtryck på dem eller någonting. Men något är det ju som går fel i alla fall. I just detta fallet var det ju inte samma spelare som brände som den som skulle läsa dem sedan. Vad som hade hänt om vi hade försökt att få tillbaka filerna till samma dator som de kom ifrån (en laptop) vet vi inte, för den fungerar inte längre (den vägrar ladda batteriet, troligen något glapp någonstans, men inget vi kommer att ta itu med).
Ursäkta detta lilla utlägg som var lite utanför ämnet, men som alla kan se så har jag inte så mycket till övers för roterande plastskivor, men egentligen har jag inte så mycket till övers för hårddiskar heller. Helst vill man slippa allt vad rörliga delar heter, men vi är ju inte riktigt där än, om man vill ha bra lagringskapacitet.
Numera gör jag enbart backup på en extern hårddisk. Det är smidigt, går fort och det enda man behöver göra är att se till att den är påslagen. Har funkat klockrent varje gång. Klicka på en ikon och man är igång (kör eget skript, då blir det ju exakt som man vill ha det och man behöver inte installera något overkill-program som kan göra hundratals saker man inte behöver - sen är det kul att göra något och se att det fungerar också, även om det inte är så där jätteavancerat).
#Putt# 
Tack igen för svaren.
Håller med om att optiska lagringsmedium känns lite småskakiga.
Och troligen är en HDD det som har lägst pris/lagring.
Jag tror jag antingen vilar i frågan ser om det inom kort kommer upp någon ny trevlig teknik. Jag kan inte vara ensam om att ha dessa frågor.
Chansar och ser hur länge ett JBOD uppsättning fungerar.
Eller köper samma antal diskar som uppsättningen så en spegling kan göras.
Om inte annat kommer upp så tackar jag för inläggen i fråga.

Fråga på Sweclockers.com om någon där vet om ett moderkort som klarar RAID 5 med OCE. Där är fler nördar än här :-)
Ett annat sätt kan vara att sätta upp en RAID 5 med fler diskar redan från början. Så behöver du inte lägga till diskar i efterhand.