Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 617 ggr
modmaker
0

Datorbloopers

Inspirerad av den här strängen tänkte jag kolla runt lite vilka som är era värsta blooper när det gäller datorer. Gäller såväl hård som mjkvara.

Jag får väl gå först ut:

I början av 1996 var jag med och la ner ett multimiljonmjukvaruprojekt i Haninge. Efter vi hade stängt projektet, som när det stängde hade ca 250 aktiva deltagare, återstod att packa ihop och städa ur lokalerna som hade använts. Jag fick på min lott att samla ihop, städa och formattera om ca 200 datorer som skulle skickas iväg. Det var en ganska enkel procedur, samla hårdvaruinformation kring varje burk och sedan köra "format c:".

Strax efter jag hade kommit hem till Göteborg igen så behövde jag formattera en diskett på min egen dator. Det bar sig inte bättre än att jag slentrianmässigt skrev "format c:" och precis när jag hade bekräftat formatteringen insåg jag vad jag hade gjort… Men då var det för sent.

Erik
0

Hehe.

Jag har lyckats kasta en splitterny hårddisk runt tre meter när jag skulle öppna påsen den varförpackad i. Också lite pinsamt.

Var nog dock värre när jag blev "offer" för en god väns misstag för länge sen. Medans jag åt middag skulle han visa för en annan vän att diskformatteringen krävde verifiering, så han påbörjade formattering av min hårddisk. Avbröt i panik efter några procent och modifierade historien lite ("den bara hängde sig", ungefär). Jag fick veta först flera år senare vad som hänt.

Tom
0

Det här var egentligen inte min blooper men det var jag som drabbades.

För ett antal år sedan fick jag tillbaka en reparerad dator från Lappower. När jag stoppade in kontakten i väggen och skulle starta den fick jag en ordentlig stöt. De hade kopplat strömmen direkt till höljet…

Tom

kari
0

Del *.* är trevligt funktion om man gör det i rätt bibliotek. För länge sen så delitade jag en bekants rotbibliotek, skulle delita en diskett men råkade vara i C: inte roligt. Men som tur var så hade Norton ett fint program att ta tillbaks delitade filer. Och han var pedant så det fans utskrifter över varje bibliotek så att man såg första bokstaven i filnamnet. Så allt slutade lyckligt.

// kari

Erik
0

#2 - He hee. Du ska inte reta supportkillarna i fortsättningen! =P

#3 - Fanns utskrifter över varje bibliotek!? Vad är sannolikheten? Har du någonsin sett någon (annan) skriva ut innehållet på sina diskar?

kari
0

Det var en kvarleva från ABC tiden att ha utskrifter från sina bibliotek. Idag är det ingen som ens tänker på sånt.

På ABC tiden hade ALLA utskrifter av sina bibliotek, helst när det handlade om disketer. En del försatte även när HDn blev vanligt på datorer.

// kari

Erik
0

Man kanske ska vara glad att man hoppade på först vid Commodore-tiden. ;) Det enda jag vet om ABC:n är vad jag läst i "Datormagasin":

Min kompis säger att hans ABC-80 är bättre än min Amiga 500, stämmer det? Det beror på vad man ska ha den till. ABC:n är bättre som bokstöd eller bojsten.

… eller någonting åt det hållet. =P Det jag hör nu talar ju knappast för motsatsen.

kari
0

På ABC tiden var man tvungen att kunna hela datorn, även hårdvaran. Detta för att kunna utnyttja hela 16 KB minnet optimalt. Visserligen kunde man dubbla minnet med ”biggy pak”  Man lödde nya kretsar uppe på dom gamla och bytte ut en avkodare ( gällde ABC 80).
De du ;)
ABC 80 och Amiga 500 var helt olika generation av datorer och därför inte jämförbara. ABCs blockgrafig mot Amigas grafikkretsar ;)

Mvh // kari

Erik
0

Allt är jämförbart! =) Jag ger t.ex. inte mycket för min gamla Amiga jämfört med den burk jag sitter vid nu. =)