Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1674 ggr
Linjerat
2008-09-04 13:08
0

Minne

Hej!

Var kan man se på datorn hur mycket plats man har kvar på den?

beem
2008-09-04 14:29
0

Gå in på Den här datorn….Lokal disk-högerklicka på den…….Välj Egenskaper

Här kan du se hur mycket du använt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

guraknugen
2008-09-07 04:33
0

På hårddisken eller i internminnet?

Beror på en massa saker också, exempelvis vilket operativsystem eller vilken skrivbordsmiljö man har. Själv klickar jag System ?  Administration ? Systemövervakare. I fliken System kan man se tillgängligt diskutrymme. En mer detaljerad information får man i fliken Filsystem, där man får se samtliga partitioner. I fliken Resurser ser man en massa saker, bland annat internminnet och växlingsfilen. Detta gäller då exempelvis skrivbordsmiljön Gnome 2.22.3.

Betydligt snabbare går det att få samma information från ett terminalfönster: df ger information om partitionerna och free -m informerar om internminnet och växlingsfilen. Detta lär funka i samtliga Linux-distributioner, Unix, MacOS X, BeOS och några till.

Inkanyezi
2008-09-07 13:07
0

Om man vill se RAM-minnet i Windows trycker man Ctrl-Alt-Delete och får upp Aktivitetshanterarenoch så klickar man i fliken Prestanda.

Där finns grafisk visning av processoranvändning och användning av växlingsfil och nertill finns fyra rutor med siffror för hur minnet används.

Rutan upptill till höger visar hur mycket minne som finns och hur mycket som är tillgängligt=ledigt.

guraknugen
2008-09-07 15:05
0

#4 Kommer ihåg att jag hade ett program som hette FreeRAM eller liknande när jag hade Windows någon gång i mitten av 1200-talet. Förutom att det försökte hantera minnet så visade det ju också hur mycket man hade kvar och så vidare, men det stämde aldrig med vad Windows själv visade. Givetvis hävdade FreeRAM-folket att deras program visade rätt. Själv har jag ingen aning och kunde inte bry mig mindre. Jag vet inte heller om programmet gjorde någon nytta, man tyckte ju det, men det kan ha varit herr Placebo som var framme också.

germx
2008-09-07 17:33
0

Inte för att vara petig… (men jag har inget bättre för mig) så får man inte alltid upp aktivitetshanteraren om man trycker ctrl+alt+del. Beroende på vissa inställningar kan du ju få upp en typ dialogruta (där du ändå kan välja aktivitetshanteraren ändå). Vart jag vill komma var bara det att kortkomandot till aktivitetshanteraren är:
ctrl+shift+esc =)

Linjerat
2008-09-15 14:14
0

Tack för alla svar!

Jag gick in på Gå in på Den här datorn, Lokal disk och högerklickade på den. Då finns det ju en cirkel där, som är blå och lila, så man kan se hur mkt plats det finns kvar. =)

Kaj
2008-09-15 15:02
0

Till Vista finns en liten gadget som du kan lägga på skrivbordet somhela tiden visar CPU och minne.

AktieTrader
2008-09-15 18:01
0

#6 Men då har du inte kollat minnet (de flesta menar RAM-minne när se säger minne) utan hur mycket lagringsutrymme du har kvar på hårddisken. Men det är kanske det du menar när du skriver minne.

guraknugen
2008-09-16 00:22
0

Jaha, om det är hårddiskutrymmet du är ute efter så var det ju en annan sak. Visst, det är också en sorts (långsammare) minne och ofta är ju det högst väsentligt när det gäller hur mycket man kan spara, exempelvis filmer och vad det nu kan vara.

Tänk bara på att det aldrig är bra att fylla hårddisken helt! Man kan då få mer eller mindre oväntade effekter. Har man dessutom Windows, och vill defragmentera då och då (något man för övrigt inte behöver med alla andra operativsystem, eller snarare filsystem, om nu någon bryr sig, vilket jag knappast tror, men jag skriver det ändå, för jag är så onödig av mig) så går inte det om det inte finns ett visst litet utrymme kvar på hårddisken. Den kan ju inte flytta data om det inte finns någonstans att flytta till. I och för sig skulle det väl gå rent teoretiskt att använda internminnet men man får väl då en osäkerhetsfaktor, exempelvis kan man ju fundera på vad som händer om strömmen går när viss data inte hunnit skrivas till disken än, utan bara finns i internminnet.

Så fyll inte hårddisken till 100%. När det börjar närma sig kanske 90%, gärna ännu tidigare, skaffa en större hårddisk eller skaffa en till, helt enkelt, eller lös det på annat sätt. Ny dator? Beror ju på så himla mycket.