System battery voltage low
Ett par gånger senaste veckan har det felmeddelandet kommit upp då jag startat datorn.
"System battery voltage too low"
Vad betyder det? Vad kan man göra?
Det har hjälpt att trycka F2 (tror jag) för "continue" men därefter kraschar datorn ofta då jag loggar ut för att växla användare. Skärmen blir blå med en massa vit text.
Tips?

Det är batteriet på moderkortet, som håller systemklockan igång så att datum och tid finns kvar på datorn. Om det är lågt så tappar datorn tiden och det kan bli lite konstiga effekter också, men vanligen brukar det bara betyda att man får ställa klockan varje gång man startar datorn. Man kan naturligtvis också godkänna den tid som BIOS hade från början, men då kan det bli konstigheter i systemet.
Man åtgärdar det genom att öppna burken och byta batteriet. Det är runt, stort som en enkrona ungefär och inte alldeles olikt, brukar vara CR2032 och kostar inte särskilt mycket. När man har stoppat i ett nytt batteri får man lov att ställa klockan.
Annat strul kan bero på att man råkade ändra BIOS-inställningar när man startade, så det är bäst att kolla att setup är riktigt gjord när man har skiftat batteri.
#1 Tack! Fast min klocka visar rätt…

Om du har tryckt F2 har du antagligen varit inne i setup, och då kan det vara där andra problem har kommit. Vanligen trycker man bara F1 för att fortsätta ladda systemet. Tydligen har du bara en varning än så länge. Klockan funkar tills det är mycket lite kvar i batteriet. Från början brukar det hålla drygt 3V, och inte förrän det är nere på ungefär 1V slutar klockan att gå. Hur som helst, när varningen kommer ska batteriet bytas.
När du byter batteri ska du se till att lägga en hand på datorns chassi då du ska peta på moderkortet; detta för att du inte ska kunna vara statiskt laddad jämfört med datorn. Batteriet sitter i en liten plasthållare, och det är en blank liten fjäder i ett hack där plasthållaren går upp vid sidan av batteriet. Där petar man lite lätt med något så poppar batteiet ut och man kan sätta i ett nytt. Det trycker man bara ner med den motsatta kanten först.
Om du har en plockmagnet är det lättare att ta ur batteriet utan att nudda andra komponenter, eftersom batteriets kapsel är av stål. Tänk bara på att du inte får låta en magnet komma nära hårddisken…
När batteriet är urtaget går klockan ändå en tid, eftersom det finns en kondensator som kan hålla den igång åtminstone några minuter. Det är alltså bara att skifta, så oftast behöver man inte göra setup efteråt. Däremot, om du har haft andra fel, kan dom bero på att du har ändrat något.
När en dator med dåligt batteri väl är igång har batteriets spänning ingen betydelse; der är bara när datorn är avstängd som klockan behöver dra ström från batteriet. Batteriet håller också det minne som kallas "cmos" och om batteriet är helt nere så tappar datorn allt som är inställt i setup.
#3 Tusen tack för utförlig info!