Ubuntu och trådlöst
Slängde in Ubuntu på den bärbara istället för windows för o se om det var något att ha, men jag har ett problem. Jag kan inte ansluta till det trådlösa nätverket. Jag har hittat inställningen för det under System->Administration->Nätverk och fyllt i mina uppgifter till nätverket, men det fungerar inte. Jag kan se nätverket i listan så det bör ju finnas drivrutiner till kortet men jag kan inte se någonstans varken att den är ansluten eller inte.
Är det något mer jag måste göra?
Fråga två på samma ämne: När jag laddade ner Ubuntu så såg jag att man kunde köra Ubuntu på en windowsinstallation också, så jag installerade det även på den stationära. Installationen gick bra och när jag rebootar får jag välja vilket OS jag ska starta, men när jag väljer Ubuntu så ser man först Ubuntuloggan och laddstapeln men sedan stannar den vid en komandoprompt och så står det något i stil med: (ubnstfso). Inte riktigt så men jag minns inte exakt. Varför startar inte GNOME (heter det väl?)?
(initramfs) står det visst vid prompten
du har tagit ut skivan eller usb-stickan innan du startade om?
Kör själv ubuntu men har ingen vidare koll,
Tips är att fråga på ett ubuntuforum då kanske du snabbare får hjälp.. :)
Ja, jag har sökt igenom Ubuntuforumen och det verkar vara allmänt strul med Ubuntu och trådlösa kort. Fattar knappt hälften av det nu innan jag satt mig in i hur det fungerar. Får jobba vidare på det senare, tack ändå.
Ditt grafikkort på den stationära kanske inte stöds? Har ingen aning om vad ”initramfs” betyder, så jag kan mycket väl vara ute och cykla här.
Har du provat att starta den stationära med en Ubuntu Live-CD/DVD?
Svårt att säga vad som är problemet, men jag TROR att det vanligaste, när man inte kan starta Ubuntu efter att man just installerat det, är att man har någon hårdvara som inte stöds och som måste stödja för att man ska kunna använda systemet… typ.
En del som har haft problem med en Linuxdistribution har dock haft bättre tur med andra distributioner och det finns ju gott om alternativ. OpenSuse 11.0 (använder KDE som standard, men vill man ha Gnome istället kan man givetvis installera det) har jag testat och den var inte så dum, tyckte jag. Linux Mint (Gnome) var också rätt OK (som Ubuntu men med annat utseende och med multimediastöd ”out of the box” - Ubuntu har ju bara Open Source-prylar installerade från start).
Det finns massor mer förstås, men av de jag provat var dessa två (tre med Ubuntu) de jag gillade så mycket att jag med gott samvete kan rekommendera det till folk.
Ok, tack för svaret skall testa om det kan vara grafikkortet

Om grafikkortet funkar med live-skivan ska det funka även efter installation.
Om det är grafikinställningarna som är problem, så kör man först ett program som heter dpkg-reconfigure med parametern xserver-xorg
Alltså, vid prompten skriver man:
su dpkg-reconfigure xserver-xorg
och så ber su om lösenordet, som man matar in,
och sedan kommer man in i ett program som konfigurerar x-servern, där man svarar på en del frågor om grafiken.
#7 su brukar inte fungera i Ubuntu. Jag tror man brukar skriva sudo su istället, av någon anledning. Tror det beror på att det inte finns något root-lösenord, men att man kringgår det genom att skriva sudo före, så att det räcker med det vanliga lösenordet. Låter flummigt, så givetvis är väl risken uppåt 100% ungefär att jag missuppfattat detta, så rätta mig gärna. Vad jag vet är i alla fall att su aldrig fungerat för mig, eftersom jag inte har något root-lösenord och det vanliga lösenordet har inte fungerat. Dessutom vet jag att sudo su fungerar för mig och att bara sudo inte klarar vissa saker…

OOpsss…
Naturligtvis; skulle ha varit sudo framför kommandot, inte su
Det är sudo som vill ha lösenordet, och man använder sudo su om man vill köra su i ubuntu. Skyll på min gaggighet, men det ska vara:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
och så kommer sudo att be om lösenordet och sedan ska allt förhoppningsvis fixa sig…
flåt
Inget att be om ursäkt för… 
Dessutom funkar väl su i många andra linuxdistributioner, och även om många har Ubuntu så finns det ju de som kör annat. Fast dpkg funkar väl inte i Fedora, exempelvis, så man lär ju i alla fall ha en Debianbaserad distribution. Nåja, nog pladdrad av mig för ikväll. 

Jo, och su funkar i Ubuntu också, men man får använda sudo för att komma dit, alltså "sudo su" så är man inne i superuser när man har svarat med rätt lösenord. Det var bara en brainfart från mig som gjorde missen.
Man använder su utan parameter, och så är man superuser och behöver inte skriva in lösenord mer. Det är praktiskt om man har flera saker som man ska göra, till exempel om man ska installera en ny hårddisk och kan behöva redigera /etc/fstab
När man kör live-skivan använder man också "sudo su" för att komma till superuserläge (utan lösenord i flera distributioner) så att man kan montera skivenheter och läsa och skriva.