VAD ska man tänka på innan omformatering?!
Min sambo ska formatera om sin dator (XP), för den fungerar bara sämre och sämre. Vi har läst oss till hur man gör det, MEN vilka program (eller vad det heter) ska man spara, förutom bilder?
Vad gäller med msn, mail och sånt? Vi tänkte föra över hans grejor till min dator (Vista), vi är redan ihop-kopplade.
Ska vi göra så här:
alla program -> tillbehör -> systemverktyg ->
guiden överför filer och inställningar
Är det lätt?
Så här skulle jag gjort:
Föra över alla bilder och alla dokument till din andra dator.
Leta rätt på drivrutiner och föra över dem till den andra datorn. Grafikkort, nätverkskort, ljudkort och kanske moderkort.
Alla andra program som du ska använda kan du ladda ned. På så vis får du de senaste. Filehippo.com är min favoritsida. Där laddar jag ned:
Foxitreader, PDF-läsare som är så mycket mindre och snabbare än adobe acrobat.
Winamp musikspelare
VLC filmspelare
KLite för att kunna spela alla filmer
Avira antivir som gratis antivirus
CCleaner för att städa datorn och för att radera alla spår
7Zip för att packa upp filer
Windows messenger för att chatta
Open Office finns bara på engelska där på sidan, så den svenska laddar jag ner från deras egen sida.
Sedan är det bara att starta upp med skivan och blåsa datorn. Välj NTFS som filformat och är det XP så kör inte snabb formatering.
Tack PeterWem! Och då infinner sig naturligtvis lite andra frågor
Du får ursäkta men jag kan verkligen ingenting om datorer.
Hur letar man efter och hittar grafikkort m.m.?
Vi var inne och läste på en annan sida om formatering, där stod det att man skulle välja den snabba formateringen. Det var skrivet 2003, så därför tänkte jag att det kunde vara lite som ändrat sig under åren.
Varför ska man inte köra den snabba formateringen?
*Puffar*
#2 Menar du drivrutinerna till grafikkortet så kommer windows lägga in en passande drivrutin. Vill man ha en speciell drivrutin till just det kort man har kan man hämta det hos tillverkaren av kortet, vanligen hos ATI eller Nvidia men det finns säkert andra också. Samma sak gäller ljudkort och andra lösa i plockade kort.
Som jag har förstått det som när det gäller snabbformatering så tar den inte bort allt, kan ha fel.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Den snabba formateringen lägger bara ett nytt filsystem på skivan utan att kolla den. Om man gör en lågnivåformatering går formateringsprogrammet igenom hela hårddisken och kontrollerar att sektorerna den skriver också kan läsas, och då märker den trasiga sektorer så att de inte används. Om delar av hårddisken har blivit sämre sedan den förra gången formaterades kommer den snabba formateringen att missa det, och det kan hamna filer där som blir trasiga.
Tack för svaren! 

Ett program som är bra för att leta upp vilka fabrikat/modeller man har på olika delar i datorn är PcWizard (gratis). Då är det lättare att hitta rätt drivrutin på respektive tillverkares hemsida.
Tack AktieTrader! 
Det viktiga är att få igång datorn. Sedan fixar Windows update och även mrdriver.com uppdateringarna. Lycka till, en nyformaterad burk är en fröjd.