Tweaka vista?
har en 'extraburk' med vista home på. den är jobbigt seg tycker jag. tyvärr är max 2gb internminne o det har jag petat i.
har sökt runt efter tweakprograms o sett att det finns ganska många olika, min fråga är, är det någon ide att fixa ett sånt`?
finns det några tips som funkar för en smidigare/snabbare vistadator eller får jag nöja mej med detta?
har varit mkt försiktig i installationer o så det är inte mkt installerat alls.
Gäller att fixa Vista med Vlite innan man installerar Vista. Vill du inte att Vista ska dra så mycket minne så stäng av superprefetch.

tackar för svaren!
hittade lite om supergrejjen, förstår inte riktigt. åsikterna går isär lite om det snabbar upp eller ej?
tack för länken kaj!
#3 Vista lägger programmen som används oftast i ramminnet. Alltså tas minnet upp av de olika programmen. Om jag har 4 GB ram innebär det att jag har 3 kvar till bildbehandling och spel osv. Det går ju att stänga av tjänsten så att man har så mycket som möjligt till spel, men jag värderar snabb uppstart före.

testade avaktivera supergrejjen, det verkar gå lite fortare. därtill ställde jag ned prestandagrejjerna rejält. bockade ur allt utom två saker. det känns som datorn är liiiite snabbare … eller mindre trög.
utseendemässigt är det inte så stor skillnad, bockar man dock ur de två känns det som man är tillbaks till windows 98
Kanske denna är något för dig.