Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 878 ggr
rasmuslager
0

Behöver hjälp med datan fort!

Kommer inte in på windows längre,

I början står det ''Cmos default error'' sen så kommer man till att välja starta datan i felsäkert läge eller starta datan normalt. vad man än väljer så kommer man till dit det står windows xp å så sen startar bara datan om sig, så är det hela tiden.Fattar inte vad det kan vara :S

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp med detta.

Mvh//Rasmus Lager

Hjortronsylt
0

Verkar ha något att göra med dålig kontakt till batteriet.

Mer vet jag tyvärr inte men hoppas du kan få hjälp av andra.

Google sökresultat på Cmos default error

Zabbio
0

Låter lite som på min förra dator..fast inte helt >-> Den startade om sig så fort den kom in i windows, tog 10 sek efter att allt var startat (hann skriva ca 5 bokstäver i yahoo messenger åt gången xD, hann inte kolla något annat och kunde inte göra nåt i dos läge..) Undrar om det kunde ha något att göra med programmet jag laddade ner två minuter innan det startade,.. x)

Lösningen för mig var ny dator, men det hade kanske gått att rädda.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Inkanyezi
0

cmosfelet är datorns setup. Det kanske kan fixas om du går in i setup innan du försöker starta, och jo, det kan bero på batteriet; det kanske har tagit slut. Hur som helst borde du inte komma till start av Windows utan att trycka F1, men det kan vara så mycket fel att just det som du beskriver händer, den startar om.

Alltså; gå in i datorns setup (Del eller F2 eller F10 eller nåt annat beroende på moderkort) och se till att datorn ställer in rätt storlek på hårddisken (auto) och spar sedan och se om den startar ordentligt. I så fall, kila och köp ett nytt batteri, antagligen CR2032, och byt ut batteriet på moderkortet.

Om datorn inte startar ordentligt efter att du har spart setup (det är vanligen F10 när du har varit inne i setup), så är det troligen fel på antingen moderkortet, minnet eller processorn eller möjligen hårddisken.

Det kan du kolla om du skaffar en live-skiva med exempelvis Ubuntu på. Du startar från CD-ROM och gör en minneskontroll. Om den startar med Linux och kan köra memtest86, och den inte visar något fel på minnet, då funkar moderkort, minne och processor; alltså kan det vara din hårddisk som har sagt upp sig.

Om datorn kan starta från CD kan du troligen kopiera ut dina viktiga filer till en extern hårddisk, men det kräver en liten regndans som du får fråga vidare om efter att du (förhoppningsvis) har lyckats starta den med en Linux-skiva. (Den enklaste distron att göra säkerhetskopia med är Puppy-Exton).

Om du inte begriper ett jota av vad jag skrev här övanför, försök hitta en datorguru som kan hjälpa dig.