Trådlöst nätverk
Hej på er (ny på siten).
Hoppas kunna gå lite tips och tricks om vad man skall tänka på osv vid ett trådlöst nätverk.
Just nu är inte tanken att ständigt ha två datorer igång, men det kommer nog att bli en bärbar vart det lider som kompletterar den stationära. Och eftersom att jag idag har två stationära slog jag till och passade på att redan nu köpa D-Links Wireless G Kit som enligt vad jag hört skall fungera bra även med ett usb-nätverkskort om man har en dator som inte har inbyggt nätverkskort.
Någon som har erfarenhet av att koppla ihop två datorer mha detta? Tips och tricks? Några fallgropar?
mvh Martin

Sätt lösenord på ditt nätverk så att ingen annan kan koppla upp sig mot det.
Tack för tipset.
mvh Martin
Håller med Tillalex. Sätt lösenord på och aktivera WEP-krypteringen.
Har du en D-link tjänar du mycket på att aktivera G-mode på routern. Det gör att det går snabbare än med Mixed mode, men det gör också att gamla datorer med stöd för endast 801.11a/b inte kommer åt ditt nät.
Mvh // Johan
#3 Jag klarade av halva meddelande. Sen var där en brandvägg som jag sprang in i, och som stängde mig ute från resten. :o)
801.11a/b… innebär? Om man har en dator som är 3-4 år gammal, utan nätverkskort och kör via usb-sticket… fungerar G-mode då?
mvh Martin
801.11a, b och g är olika standarder. Stora skillnaden är hastigheten och säkerheten.
Om du köpte ett paket med både router och usb-nätverkskort så stöder det med alla säkerhet 801.11g också. Det brukar stå på nätverkskortet.
Om du tänker köra någon av datornerna med kabel så behöver du inte bry dig om det på den datorn.
Mvh // Johan