Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2920 ggr
Jenna-Gun
0

Telia Bredband

Min svåger påstår att man

inte behöver antivirusprogram.

om man har Telia bredband.

Jag tycker det låter konstigt.

Någon som vet.

Detta ska vara nått nytt från Telia.

Jenna

Zimba
0

För det första så tror jag att det bara e en testperiod på 30 el 60 dagar, sen kostar det /månad, men jag kan ha fel, Jag hade det men tog bort det o installerade annat istället, tyckte att allt bara knasade sig. Det finns massa bra viruspr som e gratis. Vill ha en såååå säker dator som det bara går.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Jenna-Gun
0

Har Avast på prov just nu men det går snart ut. Och jag har inte råd att köpa det fast det är bra.

Tips på ett annat gratisprogram som jag kan testa tills jag har penger..

Zimba
0

http://www.download.com/AVG-Anti-Virus-Free-Edition/3000-2239_4-10320142.html

Gratis antivirus, ingen begränsad tid. har det själv o e super nöjd. Glöm inte att uppdatera den efter installation.

Lycka till.

//Baloo forever

Jenna-Gun
0

Tack tack

Kram Jenna

Zpookey
0

Det din svåger menar är nog att man får f-secure när man tecknar bredband från telia. Att tro att man inte behöver något antivirusprogram alls bara för att man surfar med telia är ganska blåögdt.

Men f-secure slöar ner datorn ganska rejält så det är inget jag rekommenderar. Däremot rekommenderar jag NOD32.

Zimba
0

#4: Berätta gärna vad du tycker om tipset.

5# Håller med dig, fast NOD32 kan va lite kruxigt o e inget för nybörjare, men visst tusan e det kanonbra.

//Baloo forever

Krycke
0

#6 De har gjort om interaktionsdesignen på nya NOD32 version 3.0 och är numera mycket lättare att hantera än gamla 2.7 så jag skulle nog tro de flesta kan hantera det numera =) (2.7 var en plåga)

Krycke
0

Jenna_Gun>

Kollade upp det och Avast Home Version är faktiskt gratis som jag hade för mig så länge du inte har den för kommersiellt bruk, du registrerar dig och får ett mail med en kod har jag för mig. Det gör du här

http://avast.com/eng/avast_4_home.html 

Kaj
0

Ja AVAST är gratis i home versionen. Det enda som skiljer den från professional är att du kan göra lite mer finjusteringar och få ut mer rapporter men gratis versionen duger utmärkt.

Bästa skyddet får du dock med NOD32 som ger ett utmärkt skydd.

Telia levererar som sagt ett antivirus och brandvägg som du får betala per månad (efter prövotiden) för. Denna kostnad per år blir högre än att köpa ett mycket bättre program som tex NOD32.
I vanliga NOD32 ingår ingen brandvägg utan endast antivirus men det finns en lite dyrare variant av NOD32 som även innehåller brandvägg. har du dock Windows Vista ingår en alldeles utmärkt brandvägg så där tycker jag inte du behöver ett extra program för brandvägg.
Om du däremot kör flera datorer hemma med trådlöst via en router kan ett externt brandväggs program (som NOD32s variant) vara bra att titta på eftersom du då kan dölja de interna ip nummren från folk ute på nätet samt få kryptering på det interna nätverket. Normalt dock ifall du har en router för att hantera detta så ingår det en hårdbrandvägg i routern som hanterar detta och då behöver du inte köpa till en mjukbrandvägg alls.

Hjortronsylt
0

#9  Kaj, måste bara fråga ang. att du skrev att om man har en router så ingår det en hårdbrandvägg och inget mer behövs.

Vi har en router Netgear WGR614 v.7 och vad jag tror att den har en brandvägg, men är inte alls säker på vilken nivå. Känner du till om det kan stämma? I så fall skulle egentligen kostnaden för Security-program kunna sänkas flera hundralappar per år, om en bra brandvägg redan finns för alla datorerna! Eller finns det nån hake?

Jenna-Gun
0

Har XP och en Netgear router men vet inte beteckningen på den just nu.

Kaj
0

ja den skall ha en brandvägg inbyggd och då lär det räcka med antivirus program såsom tex AVAST gratis version eller ännu hellre NOD32.

Vilken nivå vet jag inte men de brukar vara rätt säkra. Bäst är att låta den automat konfigurera sig. men man bör se till att krypteringen är påslagen (gör man via deras webaserade gränsnitt). Detta är ju en trådlös router och om du inte krypterar den så kommer dina grannar att kunna gå in på din internetkoppling och surfa på den. De kommer inte åt dina datorer för det skall brandväggen fixa men de kan alltså använda din internetuppkoppling och stjäla bandbredd för dig. De kan även göra fuffens saker och det loggas då på ditt ip nummer (eftersom alla datorer via din router har samma ipnummer) vilket kan bli problematiskt om de är riktigt skumma. En kryptering gör att de måste ange ett id och ett lösneord för att komma in på din router.
Använd den högsta krypteringen WPA2-PSK och längsta möjliga nyckellängd.
Du kan läsa mer om routern här

Mer om de olika sätten att kryptera hittar du här

Jenna-Gun
0

Tack tack

Futurity
0

Orka inte läsa alla komentarerna innan mig. Men av dom jag såg var det ingen som svarade lika som jag kommer göra. =)

Jo du får med antivirus program när du skaffar telia bredband. =)

Jenna-Gun
0

Men om jag haft Telia bredband i flera år  då. Finns det att hämta hem isf.

Futurity
0

Har du avinstallerat det?

Krycke
0

Telias är väl bara gratis första perioden (3 månader) sen är det väl inget vidare skydd till att börja med. (hade dock Telia för några år sen kanske ändrats men tvivlar)

#15 Tycker du skall fortsätta med Avast (bra och gratis).

ANNIA
0

Om man har bredband från telia så ska antivirus program ingå.
Det vill säga om det ingick när man skaffa telias bredband. Har man haft telia i många år så inte säkert att det ingår i priset (kanske inte fanns då man skaffa bredbandet), enklast att ringa telia och kolla om det ingår.

Man ska kunna hämta hem antivirusprogrammet. Men man får regga sig på "Mina sidor" och där hämta nyckeln till programmet.

Kaj
0

#18 ingå och ingå. Nu har jag inte läst igenom telias erbjudande så noga men lite skumt är det. Längst ner står det att:
Månadsavgift: 30  kr/månad

dessutom står det

Prova på!
Nu kan du prova på Telia Antivirus under 30 dagar.
Läs mer »

Går man in på Telia Säker Surf står det i texten att "Ett pc-baserat säkerhetsprogram med brandvägg och antivirus, ingår utan kostnad i ditt bredband från Telia"
Längre ner står det:

Telia Säker Surf
(antivirus & brandvägg)

39 kr/mån

Telia Säker Surf
(antivirus & brandvägg) med tillvalen spam- och föräldrakontroll

49 kr/mån

Som sagt något förvirrande om vad som gäller. Är det gratis eller kostar det 30 kr per månad eller kostar det 39 kr per månad??? 

AVAST är ivf gratis fast då ingår förståss inte en brandvägg. Jag vidhåller dock att om man har Vista klarar man sig bra med den inbyggda brandväggen. Har man däremot XP så är den brandväggen lite klen och endast enkelriktiad (trafik in mot din dator men ingen koll på trafik ut från din dator.

Själv kör jag Vista med dess brandvägg samt har NOD32 som knappt tar några resurser av min dator alls.

ANNIA
0

#19 jo jag läste också det där. Men min pappa och bror har telia bredband och båda dom har det ingår i priset. Men som jag sa om man haft telia väldigt länge så är det inte säkert att det ingår för telia hade det inte ingick från början. Och då är det väl dom som får betala om dom vill ha det. Eller så kanske det är dom som fortfarande inte har fast pris-bredband som måste betala extra. Eller om det kanske är så att även andra än telia kunder kan få deras säkerhetspaket. Jag vet inte.

Enklast är att ringa och kolla om det ingår, då får man klart besked på en gång.

cobol
0

När man har Telia Bredband kan man få säkerhetspaketet från Telia utan extra kostnad, dock enbart för endast en (1 st) dator. Jag har haft det tidigare men eftersom jag använder tre datorer numera har jag valt att köpa en licens från F-Secure som gäller för tre datorer i två år, kostar endast 945 kr inklusive moms.

http://www.dustinhome.se/pd_5010114896.aspx

Jenna-Gun
0

Finns NOD32 som man kan prova först.

Laddade ner AVG men datorn blev som tuggumi, seg som attan

Jenna

Kaj
0

ja du kan pröva NOD 32 i 30 dagar

NOD 32 hemsidan

Zpookey
0

Den riktiga länken till NOD32 ska vara http://www.eurosecure.com
Det är den svenska avdelningen för Eset som gör NOD32 och det är dom som ger bäst support och som man kan ringa till.

Jenna-Gun
0

Har Avast version 4.8 home editon

Ska den inte vara gratis.

Får upp ett meddelande att den snart provtiden snart går ut.

Jenna

Jenna-Gun
0

Avast har slutat fungera nu . Så vad rekomenderar ni.

Jag blir galen när allt står på engelska.

Länken till Nod 32 var ju på emgelska den oxå

Hjälp

Jenna:(

Jenna-Gun
0

Har nu installerat en testversion NOD32 Så det blir nog det framöver.

Tack alla för era råd.

Kram Jenna

Linjerat
0

Vi har Telia Bredband, och då får vi betala för något som heter Säker Surf. Då kommer det upp en ruta om det t.ex. finns något virus på datorn.