RAID
Ska för första gången i mitt liv sätta upp ett RAID1-system (eller vad man nu kallar det). Är det något särskilt man skall tänka på? Vanliga misstag eller möjliga problem? Känner att jag behöver lite råd…
Har nu satt ihop allt och installerat Vista. Problemet är att Vista vägrar starta för att drivrutinen till RAID-kortet inte kan verifieras. Vad gör man? Har även provat Safe Mode med samma resultat.
Försöker alltså boota från RAID arrayen
Här var det tyst… :) Nåja, jag har fått installerat grejerna och fått det att boota som det ska, krävdes lite nyare drivrutiner än de 2 år gamla som skickades med från butiken.
MEN: Jag vet inte om RAIDen fungerar som den ska. Det är ett RocketRAID 1720-kort som det sitter 2 st Samsung 750GB-diskar i som jag vill köra i RAID1. Det finns en Management Console-program och ett Service Manager-program till kortet.
I Management Consolen ser allt OK ut och verkar fungera, inga felmeddelanden i alla fall. Men Service Managern är inte igång eller vad man ska säga. Där finns en play och en stop-knapp. Trycker jag på play så står det "No controller detected".
Är det någon här som kan något om sådant här? Kanske till och med känner till kortet? Jag behöver hjälp eller hintar om vad som kan vara fel.
Snälla, hjälp!
Körde precis en verify och fick till svar: Data is inconsistent så det fungerar helt klart inte som det ska.

Jag är ingen expert på RAID direkt så tyvärr kan jag inte hjälpa till här.
Kanske denna länk kan hjälpa dig
http://www.highpoint-tech.com/PDF/RR1720/RR1720_User_Manual.pdf
Tack. Jag har läst manualen och följt alla steg till punkt och pricka. Jag ska ringa supporten på Komplett där jag köpt kortet och se om de kan hjälpa mig.
Vad är det för ett moderkort?
ASUS har en dum sak på vissa av sina kort och det är att om man vill ha raid1 så måste den ena hårddisken kopplas in via e-sata (kontakten på baksidan av datorn)
Sen är det ofta så att du måste installera drivrutiner för raid under själva installationen av Windows…och i många fall måste du först skapa drivrutins-disketter ifrån den medföljande skivan. (japp…disketter…varför man nu fortfarande trilskas med att använda sådana)
Det betyder att du får sätta drivrutinsskivan i en annan dator och köra någon slags "make-disk" eller boota ifrån drivrutinsskivan och skapa disketten där innan du påbörjar installationen.
Tänk på att aktivera raid i BIOS innan du startar installationen…den går inte att aktivera efter att du installerat operativsystemet….eller jo på vissa moderkort går det men det blir oftast inte alls som det var tänkt….teorin stämmer oftast inte med verkligheten.
Moderkortet är ett Gigabyte men RAID-kortet är ett PCI-kort, ett RocketRAID. Installationen gick bra och drivrutinerna installerade jag från ett USB-minne. Allt fungerar förutom att den inte speglar disken till den andra.
Har du skapat raiden i uppstarten innan själva installationen av Windows började? Du kan oftast inte skapa raiden efter att operativet är installerat utan det måste göras innan.
Det brukar stå typ "tryck ctrl+a" för att administrera raid"elle liknanade vid uppstarten.
Ja, innan det gick att installera Windows alls så var jag tvungen att gå in i RAIDkortets BIOS och skapa RAID-arrayen och initialisera den. Sen valde jag att installera Windows till arrayen. Så skulle man göra enligt instruktionerna som kom med kortet.