Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1174 ggr
liddellpower
0

Hjälp: Fjärrsessions?

Har sökt runt lite på nätet för att hitta rätt forum för mitt problem. hittade ett par olika ställen men detta verkade ha "the brains of the game" samlat. Med andra ord ursäkta min okunnighet inom området jag frågar om.

Min flickvänn har ganska nyligen flyttat till Japan men har fått problem med sin dators prestanda. Hon är helt lost när det gäller datorer men kan väll följa enklare direktiv på datorn. jag är relativt kunnig inom mjukvara dock är fjärrskrivbord och liknande ett helt nytt område för mig.

Fråga 1: Vad ska jag säga till henne att göra på sin dator så jag kan koppla upp mig från min och använda fjärrskrivbord?

Fråga 2: Vad behöver jag göra på min dator för att kunna koppla upp mig mot hennes?

johan
0

Jag tycker det låter som att du egentligen vill använda Fjärrhjälp. Med Fjärrhjälp bjuder din flickvän in dig för att hjälpa henne och du ser vad som finns på hennes skärm samtidigt som hon ser vad du gör. Du kan begära att ta kontroll över datorn och hon får godkänna det. Det bästa sättet att använda Fjärrhjälp är att gå via Messenger. Under Åtgärder kan man starta Fjärrhjälp.

Fjärrhjälpen kan vara svår få att fungera om båda sitter bakom brandväggar som delar ut dynamiska IP-adresser.

Fjärrskrivbord är lite annorlunda. Här loggar du verkligen in på hennes dator. Skärmen hos henne är svart och hon kan inte använda datorn samtidigt.

För att Fjärrskrivbord ska fungera måste det först aktiveras på din flickväns dator. Det görs under Systeminställningar (högerklicka på Den här datorn och välj Egenskaper), Fjärrsessioner. För att kunna logga in remote måste användarkontot ha ett lösenord.

Brandväggen måste öppnas för att tillåta inkommande trafik för Fjärrskrivbord. Den använder port 3389. Har man en router måste man dessutom ställa in port forwarding så att anrop på den externa porten 3389 skickas vidare till rätt dator på insidan av nätverket.

Det finns ganska bra guider på nätet och hos Microsoft om hur du gör detta.

Mvh // Johan

johan
0

Jo just det. För att det ska fungera med Fjärrskrivbord måste din flickvän ha Windows XP Pro eller Windows Vista.

På din dator har du redan klienten för Anslutning till fjärrskrivbord under Start, Alla program, Tillbehör, och nåt mer, minns inte exakt hur det var.

Mvh // Johan