Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2096 ggr
Kaj
0

Vista vaknar upp ur viloläge

För ett par veckor sedan upptäckte jag att även om jag satt min Vista i viloläge så vaknade den upp av sig själv. Oftast hände detta under natten och datorn var igång igen på morgonen.

Först trodde jag på virus men mitt NOD32 hittade inget. Inte heller mina Antispyware/Adware hittade något.

Jag kunde snabbt konstatera att det var flera med mig som skrivit om detta problem ute på nätet.

Efter att ha tittat i event loggen så hittade jag till slut vad som orsakade detta. Vid installation av Vista kan man ange ifall man vill vara med i deras research program och automatiskt sända information till Microsoft om fel od. som kan komma i systemet.
För detta har microsoft skapat några schemalagda aktiviteter som körs med jämna mellanrum. Det var dessa som väckte mitt viloläge. Problemet uppkom som  sagt för ca 3-4 veckor sedan så jag antar att det har med någon form av Windows update att göra (och som Microsoft säkert kommer att fixa).

Men om ni som jag upplevt detta problem - så här kan ni fixa det.
Stäng av denna tjänst - Så här gör du:

• Gå in i schemaläggaren (skriv schemaläggaren i sökfältet vid startknappen
  • Veckla ut trädet tills ni kommer till Microsoft/Windows
  • Gå till "Customer Experience Improvement Program"
  • Inaktivera Consolidator och OptinNotification
  • Gå till Windows Error reporting i trädet
  • Inaktivera QueueReporting

Detta fixade problemet för mig - nu ligger den kvar i viloläget tills jag själv väljer att aktivera datorn igen