Min mor har klantat sig...
…och raderat alla korten på min mor och fars valps yngre dagar. Går det att rädda gamla foton med ngt program eller är det helt kört? De fanns på deras digitalkamera och låg på ett vanligt SD kort.

Gör inget med kortet innan bilderna är räddade, skaffa ett nytt att fotografera på, dom är billiga nu.
Om man har knäppt någon bild eller om man hade raderat bilder och sedan fortsatt fotografera, så kan det vara flera bilder som inte går att få fram, men om man har bara knäppt och knäppt utan att radera bilder i kameran och kortet sedan är formaterat eller allt raderat, så kan man få fram bilderna.
Det finns ett litet kommandoradsprogram som heter jpegdump som kan plocka fram bilderna, och det finns också andra verktyg, men vilket sätt man än vill göra det är det viktigaste att absolut inte göra något mer med kortet innan alla bilder man kan rädda har kopierats ut.
Jpegdump är ganska enkelt att använda, men det används från kommandoraden och ska ha ett par parametrar som inte är så självskrivna (alltså inte ett peka och klicka-program). Det kräver att man kan se kortet som en enhet på datorn (exempelvis E:), endera när man ansluter kameran eller med kortläsare. Bruksanvisningen finns på websidan.
Ojoj…verkar lite överkurs t o m för mig…men får väl läsa på sidan i af. Vet att ngr kort har blivit tagna efter raderingen. Får väl norpa med mig kortet och använda min egna kamera för att ansluta till datorn.
Nu har jag läst. Verkar ju okej…men jag kan ju ingenting om kommandotolken. Har bara varit in i den ett fåtal gånger. Finns det verkligen inget peka - klickaprogram?
Det finns flera stycken såna räddningsprogram. Kommer bara inte på något just nu. Testa att fråga i foto.ifokus

Googla på "recover deleted files"
Det finns ett antal program som även klarar av att rädda borttagna filer på SD kort likväl som på en hårddisk. Har själv köpt ett program som kostade 300 kr och det räddade en hel del filer från en totalt kvaddad USB disk för mig.
Vilket program du bör köpa är upp till dig. Jämför vilket som verkar bäst för just SD kort.
OBS! som #1 sa. ta ur SD kortet ur kameran. Gör absolut inget med det innan du hittat ett recovery program. Ju mer du gör med kortet (typ tar nya bilder med mera dessto mindre chans har du att återställa några borttagna filer från det.
#4 Har redan sagt till mor och far att de inte ska ta ngr fler bilder innan jag har fått pröva att rädda de borttagna bilderna. 
Men en fråga…Har hittat PC inspector…verkar vara ett enkellt gratisprogram med god kritik. Men det står att kortet ska sättas i en kortläsare…vet ngn om det inte kan fungera om jag låter kortet sitta i kameran och använder den som läsare? Jag har ingen kortläsare nämligen.
#3 tack för tipset…ska kolla där om det inte löser sig. 

Om kameran visar kortet som en enhet (E: eller D: eller liknande) så är det samma sak som en kortläsare.