Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 4251 ggr
Meeris
0

låsa upp word formulär?

Hej,

jag har fått ett word formulär (en mängd rutor där viss text är given, annat ska fyllas i) som tydligen är låst - jag kan fylla i men inte ändra sjäva texten.

Finn det en möjlighet att låsa upp filen för mig så att jag kan anpassa formuläret efter behov eller kan bara den som skapade filen göra detta? Har inga erfarenheter med sådana filer alls.

Min Word 2007 öppna filen i kompabilitetsläge så den verka vara skriven i en äldre version.

[PeterWem]
0

Exakt det problemet fick jag nyss i Open Office. Någon som lagt en tabell ovanför en ruta som jag ska skriva i, och jag kan inte radera tabellen.

Meeris
0

Finns det någon möjlighet att kontrollera att eller hur filen är låst?

En till problem: med filen följde en font för att det ska ser "rätt" ut - men trots att den är installerad och fungerar att använda om jag öppnar en ny word-fil så tycks inte formuläret kunna "se" fonten och det blir inte riktig så som det ska… och i och med att jag inte kan ändra den givna texten i formyläret kan jag inte heller ändra fontinställningen…

Inkanyezi
0

Om man öppnar Word-filen i OpenOffice funkar inte låsningen, så då kan man redigera, åtminstone var det så i version 1 där jag har gjort det flera gånger. Huruvida nuvarande version gör likadant vet jag inte.

Meeris
0

Nja, använder man specialla fonts så fungerar det inte riktig bra heller.

Löste problemet nu preliminärt genom att öppna en tom word-sida och infogade "text från fil" - därmed slipper man låsningen - men tappar även en del av formateringen *suck* får lägga lite tid på det - med det funkar för stunden.

Skulle dock fortfarande gärna vilja veta om det finns en korrekt väg.

Inkanyezi
0

Tja, den korrekta vägen är ju att låsa upp, men då måste man ju ha lösenordet…