Surround-ljud
Funderar på att använda ett surround-system avsett för dator,till mitt tv-spelande; någon som kan ge tips på om det funkar? Förutsatt att det går att koppla in på tv´n rent tekninskt,förståss. Det jag undrar är;blir ljudet fördelat till olika kanaler/högtalare? (för upplevensens skull) Är ej ute efter att få ett " herrejösses"-ljud,bara lite mer/bättre spelkänsla. Kanske någon annars kan tipsa om ett bra (relativt billigt) sätt att fixa till en bättre ljudanläggning? Konsollen är en xbox 360,premium.
Pentti.
Nu tror jag att jag vet hur jag skall gå till väga; en advanced scartkabel är det jag behöver för att få "rätt" ljud?
Pentti.

Bäst är om det finns en HDMI utgång på din souround anläggning samt att din TV har en HDMI input. Då är det bra en kabel som behövs för både ljud och bild.
Själv har jag beslutat mig för att vänta med en surround anläggning till min nya TV (även om ljudet i nya platta TV alltid är kasst pga att man vill hålla kostnaden nere samt att man förväntar sig att alla skall koppla in en surroundanläggning).
Orsaken är att jag vill ha en surroundanläggning som även klarar BlueRay. Det finns några få men de flesta tar idag bara vanliga DVD och CD skivor.
Vidare vill jag även att den skall klara vanliga DIVX/XVID skivor och gärna med subtexter till dessa.
Vi har ett enkelt Logitech surroundsystem som ger en enormt bra surroundeffekt och grym bas.
Hela ljudsystemet är kopplat till TV'n direkt via en "game console adapter" som finns att köpa separat via bl.a Logitechs hemsida, om det inte följer med i paketet.
Börjar med att tacka för tips o råd, fantastiskt forum detta!
Vidare måste jag erkänna att jag har begränsad kunskap om tv,dator och andra sådana "pryttlar". M.a.o; all tekniskt språk blir för mig ett stort
??
!! Har ej ännu någon anläggning inhandlad men har en inkopplad på datorn,via en vanlig 3,5mm stereo propp. tänkte prova hur ljudet blir med den, fel?
Tv,n är en "tjock-tv", 32"-widescreen med dubbla scart och div. uttag på framsidan…? Just den anläggningen som #3 nämner ,har jag blivit intresserad av. Var/hur kopplar man "game console adaptern"?
Tacksam för vidare info: Pentti.

Tja du kan ju alltid kolla att koppla in din surround till TVns hörlursuttag med stereo proppen. På min gamla TV gjorde jag det med en enkel sourround anläggning och ljudet blev faktiskt rätt bra där. Detta för att äldre TV apparater har grymmar ljud-stöd än vad de nya platta TV:na har (se mitt inlägg #2).
Oftast klarar även äldre TV apparater att man kopplar in surround mha kablarna Gul, Röd, Vit. Då får du ljud och bild via dessa. Din surround klarar antagligen också av denna koppling. Titta på baksidan av din surround och din TV. Hittar du tre färgade uttag (typ enligt ovan) så är det bara att koppla respektive färg från surround till samma färg på TVn. Har du inte kalbar finns dessa att köpa i vilken välsorterad affär som helst.