Ont om ledigt diskutrymme
Ska försöka formulera en fråga- är så dålig på detta med datorer att det är svårt att göra sig förstådd..
Jag har den senaste tiden ofta fått upp en liten ruta med texten (ungefär vad som står..) att det är "dåligt med utrymme på hårddisken XX - du kan lösa detta genom att ta bort filer du ej använder-vill du lösa problemet nu?"
SUCK…jag har försökt "lösa problemet nu" och tagit bort och tagit bort program jag ej använder…
Ett tag så upphörde varningarna - men har nu återkommit och jag vågar snart inte ta bort mer..
Det står att det måste finnas minst 200mb kvar och ibland har utrymmet varit "farligt litet" som det står…..
Vad händer om det "tar slut"????
Kraschar allt så att jag inte kan komma in på datorn, mister alla foton tex (har iofs dom på en extern hårddisk också men..)
Jag skulle vilja ta bort saker ur microsoft office-jag har ej användning för tabeller osv..bara Word..men vet ej hur man ska ta bort delar av detta..
(Office är bland det största programmet..)
VILL kunna detta själv..varit bortskämd innan med sambo som fixat allt med datorn-tyvärr lärde jag mig då inte…
Är det någon som fattar vad jag dillar om??
Jag har också försökt defragmentera hårddisken-men det står att utrymmet är för litet då..
Jag kör regelbundet borttagning av temporära filer osv. med flera kända program…
VAD ska jag göra??
Tack på förhand, om någon kan hjälpa!
NU poppade rutan upp igen-när det sker påbörjas automatiskt Diskrensning..men den slutförs aldrig..fattar noll!
Bränn ut filer du vill spara på cd-skivor och ta sedan bort dem från datorn, till exempel bilder. Likadant om du har mycket musik som du kanske inte lyssnar på så ofta.
Som du säger själv, avinstallera program du inte använder. Se till att tömma papperskorgen så det inte ligger massa skräp där. Gå igenom filerna i Mina dokument o se om du har stora filer som du kan slänga där. Har du filmer på datorn? Bränn dem också eller radera dem bara.

Ok…tack för svar!!
Jag har ju ACDsee till mina foton-det tar en hel del utrymme..men jag har som sagt dessa kopierade på min Porsche (
) -externa minne - också..
Men radera fotona på datorn…jag VÅGAR inte…då vill jag ha flera extra externa hårddiskar där de finns sparade..
Om jag ska bränna alla foton på Cd skivor tar det år…
Hmm…
Musik har jag inte alls mycket av då jag är gammaldags och kör med CD skivor- rekordeligt inköpta
(OK då..några är nerladdade-men inte av mig haha)
Det är väl troligen alla mina foton och videos som tar plats då…men tycker dessa varningar är skumma- för jag har ju raderat massor-men det gör ingen skillnad enligt varningarna..
Önskar jag hittade ett maffigt program jag vågade radera..
(Funderar att ta bort Adobe reader- vågar man det? -det står att jag använder det sällan-jag surfar mest på min dator..)
Det enda jag vill ha kvar som har att göra med dokumentskrivning osv är Word..men det ligger ju i Windows Office…går det att avinstallera separata delar av Office-är det attt rek??
Förlåt dumma puckade frågor..

Tänk på att då du tar bort filer hamnar de i papperskorgen och tar således fortfarande upp diskutrymme tills du tömmer papperskorgen.
Du kan även högerklicka på disken i utforskaren och välja Egenskaper och diskrensning. Nu kommer en lista upp med saker du kan ta bort från disken. Det mesta utrymmet brukar vara tillfälliga internet filer vilket är din internet cache. Lämna alla värden ikryssade som programmet föreslagit. Titta dock under en rubrik som heter Komprimera gamla filer. Om detta värde är relativt högt kan du bocka i den rutan också. Den kommer inte att ta bort några filer men kommer att försöka Komprimera filer som du sällan använder för att spara utrymme. Om du sedan använder någon av dessa filer kommer Windows att göra en unkompress på dem i bakgrunden utan att du märker något. Via denna bock kan man normalt spara väldigt mycket diskutrymme.
För att windows skall fungera bra bör ledigt utrymme vara minst 10% av det totala diskutrymmet.
Jag skulle aldrig radera Adobe reader, typiskt program man behöver. Satsa på att hitta ett bra system för att backup-a din bilder och videos, har du mkt sånt är det garanterat det som tar mest plats. Antingen CD/DVD-skivor eller köp en extern hårddisk till så har du dem på två ställen, det borde väl räcka? Alternativt hyr onlineplats på nåt webbhotell o lägg bilderna där.

Som svar på ifall du kan avinstallera olika delar i Office så går det. Gå in under lägg till tabort program och klicka på din office installation och välj Ändra. Nu kommer du få upp ett val för respektive Office produkt där du via underflikar kan välja att ha dem aktiverade eller inte. T ex om du har en massa typsnitt od kan de ta upp mycket plats. Du kan även välja att bocka för vissa delar som avinstallerade men att de skall installeras om du behöver använda en funktion. Då måste du ha din Office CD tillgänglig när den frågan kommer upp i framtiden.

Du kan ta bort Adobe Reader och ersätta med Foxit som är betydligt kvickare och tar mindre diskutrymme, men det löser inte ditt problem.
I din situation skulle jag i första hand fundera på att öka diskutrymmet genom att skaffa en hårddisk till. En 500 GB hårddisk kostar naturligtvis en slant, men den kommer i alla fall att lösa problemet för en tid framåt, och då får du också en chans att göra vanligt underhåll på hårddisken som sitter i.
Om du bestämmer dig för att skaffa en hårddisk till att sätta in i datorn bör du skapa en liten partition på den hårddisken för växlingsfilen. Det måste vara det första som du gör med den skivan. Partitionen för växlingsfilen behöver inte vara större än 3 GB.
Efter att skivan är installerad är det lämpligt att flytta över mappen "Documents and Settings" dit, det är där "Mina Dokument" ligger för alla användare.
Det bör frigöra tillräckligt mycket plats på hårddisken för att du ska kunna defragmentera.
Sedan är det natuligtvis bra att ha en extern hårddisk som är hyggligt stor; 500 GB kostar mindre än 900:- nu, jag har sett priser ner till ungefär 700 kr.
Annars är det så klart en möjlighet att bränna till i första hand DVD, allting som man inte behöver ha direkt tillgängligt i datorn, men en hårddisk lär vara ett säkrare medium och det går mycket fortare att lägga filerna på en hårddisk.
Orkade inte läsa alla inlägg så jag vet inte om du har en laptop- eller desktopburk, men om det sistnämnda, köp en till hårddisk, om det finns plats för en sådan.
Om laptop, köp en större hårddisk och ersätt den gamla med. Glöm inte ta backup så att du kan flytta de gamla filerna till nya disken.
Oavsett laptop eller desktop, kna man alltid komplettera med en extern hårddisk (exempelvis via USB), men har man en laptop kanske man inte vill släpa med sig en extra hårddisk när man sitter där på bussen och fånar sig. Men det finns ju billga USB-stickor också, om man kan nöja sig med kanske 8 GB eller så, vilket man kan få för några ynka hundringar.
Det där med att radera filer och program, är nog oftast inte något som är så värst lönt att hålla på med. Har man nästan fyllt hårddisken och tar bort lite filer och program, dröjer det nog inte särskilt länge innan man är där igen och så håller det på se ett tag tills man inte kan ta bort mer. Nej, större hårddisk är det som gäller (eller annan typ av minne, kanske SSD eller vad man nu vill ha, men hårddiskar är billiga), och passa då på att välja en VÄLDIGT mycket större hårddisk än den nuvarande, annars får du snart tramsa med att radera filer igen. Ingen anledning att mesa sig.

Håller med om att man snabbt tröttnar på att bränna CD. Köp några USB-minnen i stället. Finns billiga på Netto och ink.jet. Jag har lagt bilder på ett, musik på ett annat, video på en tredje och viktiga dokument på en fjärde etc. Det gick snabbt och lätt att dra över filerna dit och jag har bra ordning på dem så här. Innehållet är lättillgängligt på USB-pinnarna och ligger minst lika säkert där som på en dator, som kan krascha när som helst.
På PCn rekommenderar jag att du tar bort den klatschiga bilden på skrivbordet. Ingen bakgrund alls är bästa valet. Ändra till "Klassiskt" och "Standard" överallt när det gäller Egenskaper för bildskärm.
De "flera kända program" du har för att ta bort temporära filer, är precis de onödiga program du ska kasta. Gör som Kaj beskriver. Det fungerar bäst och säkrast. Surfar du mycket, ska du gå in ofta på "Ta bort webbhistorik" under "Verktyg" i Explorer. Välj "Ta bort allt", så rensas onödigheterna bort fort.
Att kasta fonter på enstaka kB gör ingen skillnad. Kolla storleken först i så fall. Jag hade bara två stora.
Lycka till!
Buffy-co om jag var du så skulle jag se till att skaffa ett till externt minne eller såna där små usb-minnen (som föreslagits) och sen plocka bort fotona från datorn. För nåt du kanske inte tänkt på när du inte vill radera dom. Om det händer nåt med datorn så är ju risken att dom är borta i alla fall. Så bättre att du gör det själv medan du har möjlighet innan datorn ställer till nåt.
Så skaffa ett till externt minne som du flyttar över dina foton till sen radera åtminstone dom flesta från datorn.