Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 703 ggr
me-new
0

Irriterande fläktljud

Så fort jag går in på någon lite grafiktyngre sida typ Aftonbladet, så går det igång en fläkt i min bärbara dator.

Jag har bra internminne (1256MB) och tagit bort alla onödiga processer i startmenyn.

Datorn är ju inte precis någon ny, men lite mer kunde man väl begära utan att fläkten går igång? Athlon 2400+ sitter i.

Hjälper ett bättre grafikkort månne? S3 graphics Pro savage DDR är i.

Eller finns det någon annan väg att gå förutom hörselskydd??

Kaj
0

Fläten går i gång även när diskarna börjar bli för heta. Se till att datorn står fritt så att luft kommer in i den. Om datorn står på ett ställe där det inte kommer in tillräckligt med luft så kan den bli överhettad och då går fläktarna igång.

me-new
0

Den står väldigt fritt nu, har till och med haft den uppallad en bit ovanför bordet. Inte fan hjälpte det…..

Kanske ska jag pilla isär den lite och kolla så att inte kylflänsarna är igensatta?

Kaj
0

Jag brukar öppna och göra rent innanför skalet för där sammlas tonvis med dammtussar. Vet ej om detta påverkar fläktarna men man skulle ju kunna tro det. Ivartfall som helst är det värt att göra det för det kan ju vara en brandrisk annars ifall det skulle bli kortslutning eller så.

johan
0

grafikkort brukar också ha fläktar, så det kan ju vara dessa som jobbar.

Mvh // Johan